Gå til innhold

Tips til ikke-digitale hobbyer


ErlendRU

Anbefalte innlegg

Trenger litt inspirasjon til potensielle hobbyer som ikke er digitale, mer presist som ikke involverer og glo på en skjerm. Har kontorjobb, hvor jeg ser på skjerm 8 timer om dagen, når jeg kommer hjem til unger og mas blir det gjerne noen timer med Tv/nettbrett/mobil da også. Etter unger er lagt er det gjerne tv/pc-skjerm/mobil ut kvelden. Vil vel anslå at jeg ser på en skjerm 70-80% av min våkne tid. Merker jeg blir trøttere og trøttere om dagen, og har lyst til å prøve å finne noe som ikke involverer skjerm.

 

Er 30 år, mann, relativt godt nevenyttig og praktisk anlagt. Har vært innom tanken på pistolklubb og lignende f.eks,vurderer å sjekke det ut, men samtidig ønsker jeg meg litt en gøy hobby jeg kan plukke opp når jeg måtte ønske. Ikke nødvendigvis mellom kl 19-20 hver onsdag f.eks., det blir litt begrenset. Vurdert å bygge litt heftige Lego-bygg, men det blir fort ferdig og etterhvert litt for dyrt når man til stadighet må kjøpe nye prosjekter.

 

Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må begynne med er å trene. Behøver ikke koste så veldig mye og du kan gjøre det når du føler for det. Lego er morsomt, men ikke om det består i å kjøpe relativt dyre technic sett og bare bygge disse. Da må du ta det opp et par nivåer, kjøpe deg løsbrikker og designe prosjektene dine selv. Lego i løsvekt er svindyrt. Det neste du kan vurdere er skipsbygging i tre. Dette er prosjekter du kan bruke år på. Jeg ville ikke ha startet med en av de klassiske seilskutene, men heller noe ala dette https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=43623 viktig at det er "plank on frame" båt. Ellers blir det for enkelt. Ellers kan du jo vurdere noen av pocher sinde high-end modeller, f,eks, denne https://www.pocher.com/uk-en/ducati-superbike-1299-panigale-s.html .. men i likhet med lego så blir dette bare dyre sett man bruker et par kvelder på å skru sammen også er man ferdig.

 

Selv driver jeg med pistol og rifleskyting og har mer enn nok med det. Når du er ferdig som rekrutt og har eget våpen er det i hvert fall nok av baner i nærheten av meg der jeg kan skyte stort sett når jeg vil. Kjører jeg en time kan jeg skyte 24/7. Merk at dette er en dyr hobby, men når man tenker etter. Hvilken hobby er billig :D

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Villmarka..... Friluftsliv. Fjell og natur. Det er balsam for sjela og gir god trening. Begynt enkelt, sjekk noen merkede turløyper på ut.no. Så kan du jo melde deg inn DNT. Rykte skal ha seg, at det er vesentlig flere damer å se på turisthyttene enn menn. ;) Noen av hyttene har til og med badstu.

Vil absolutt anbefale deg å komme deg ut. Uansett hva det er. En annen hobby jeg liker godt er å ta i mot besøk fra Couchsurfing. Det er berikende kulturelt sett, du åpner øynene litt for verden. Så er det enklere å komme seg ut, i den forstand at du kan vise gjestene dine litt av Norge. Sosial og kjekt. 

Backpackerturer til utlandet er også kjekt. Jeg liker veldig godt å reise, og det trenger ikke være dyrt. Nordmenn er vant med luksus type taxi fra flyplassen og hotell i sentrum. Men å bo på et billig vandrehjem i utkanten er både sosialt og kjekkere. Ofte arrangerer de guidet turer i samarbeid med lokale også. Balkan, øst-europa og post-sovjetiske land er favoritten. Billig for oss, gjestfrie og trygge land. En helg i Polen koster meg ikke mer enn 500 kr,- inkl fly, transport, overnatting og mat/drikke (tro det eller ei). Jeg reiser ned ca en gang i måneden. 

Kajakk eller annen padling. Fiske. Ølbrygging. 

Men begynn med en topp-tur på 2-3 dager. :) Tøft og utfordrende til å begynne med. Men med erfaring blir det bare kjekkere og kjekkere. 

Eller bli med meg å gå fra Frankrike til Santiago i Spania, 800 km i mars neste år. ^^ hehe

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke nødvendigvis så mye innspill, men melder meg på i klubben. Har to små barn, pendler langt og glor på skjerm dagen lang. 

Lett for å bli film, tv-serier etc og har virkelig behov for noe annet.

Var flink til å trene for noen år siden, så vurderer å ta opp det.

Har et lite nettverk så kvir meg litt for å melde meg inn i en klubb og, men må vel bare ta steget. Pistolklubb hørtes gøy ut!

Ellers Har jeg personlig vurdert å melde meg på flyskole og ta mikroflylappen. Det var overkommelig både ift pris, tid osv. Ser jo helt fantastisk ut, må være en herlig frihetsfølelse!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Friluftsliv som mange har nevnt, og eventuelt sykling av en eller annen sort. Med sykling har du også alltids muligheten til å mekke litt mer på sykkelen, hvis du ikke føler for trening med bare for å "gjøre noe".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Zlatzman skrev (10 timer siden):

Du kan jo prøve deg på buemaking. Først enkle greier laget av planker fra byggvare, og deretter ut i skogen og finne passende treverk å lage av. Piler og fjær kan man også lage selv.

Takk for tipset, ikkje dumt. Drev med bueskyting for ca 15 år siden og var jo gøy nok det, men mista litt interessen. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...