Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen som har erfaringer med halvårsstudium?

 

Ut i fra det jeg har forstått så vil jeg få 30 studiepoeng ved å ta et halvårsstudium, som tilsvarer 1 ekstrapoeng når jeg skal søke høyere utdanning. Årsaken til at jeg ønsker å ta et halvårsstudium er hele og alene på grunn av dette ene ekstrapoenget.

 

Ettersom jeg bor i Bergen ønsker jeg å ta halvårsstudiumet her, men jeg er også åpen for å ta det på nettet. Det viktigste er å bestå eksamenene slik at jeg får 30 studiepoeng, og det er derfor akkurat det samme hva hvilket emne jeg tar halvårsstudium i.

 

Noen som vet hvilke skoler som tilbyr halvårsstudium, og hvilke emner det er mulig å ta halvårsstudium?

 

Hvor mange eksamener er det totalt for å få 30 studiepoeng? Og hvilken emne bør jeg velge for å gjøre det enklest mulig for meg selv å bestå uten å lese så alt for mye i bøkene?

 

Takk på forhånd for alle svar og innspill!  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket studium er det du trenger høyere poeng for å komme inn på? Kan jo være aktuelt å ta emner som ligner på dette, eller eventuelt emner som er i studieplanen; da kan du få de innpasset senere. Ellers vil jeg anbefale å ta emner du synes virker spennende eller noe du interesserer deg for.

 

Vet ikke så mye om spesifikt halvtårsstudium (unntatt ing.forkurs ved hvl? vet dog ikke om d gir 30sp), men du kan alltids melde deg opp i et årskurs og slutte etter jul. Eller bare melde deg opp som enkeltemne-student. OBS! kan hende du ikke får tilgang til emnene du ønsker å ta da

 

Antall eksamener avhenger av hvor mange sp emnene du tar har. Du vil nok mest sannsynlig ta emner med 10sp, så du må belage deg på 3 eksamener. Hvilke fag som er enkle vet jeg ikke, men du kan jo feks google enkle fag uib e.l.. Selv ville jeg valgt noe jeg interesserer meg for (så matte-, biologi-, samføk-, informatikk- eller psykologifag), eller noe jeg ville fått bruk for senere

Endret av Kovalevskaja
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilket studium er det du trenger høyere poeng for å komme inn på? Kan jo være aktuelt å ta emner som ligner på dette, eller eventuelt emner som er i studieplanen; da kan du få de innpasset senere. Ellers vil jeg anbefale å ta emner du synes virker spennende eller noe du interesserer deg for.

 

Vet ikke så mye om spesifikt halvtårsstudium (unntatt ing.forkurs ved hvl? vet dog ikke om d gir 30sp), men du kan alltids melde deg opp i et årskurs og slutte etter jul. Eller bare melde deg opp som enkeltemne-student. OBS! kan hende du ikke får tilgang til emnene du ønsker å ta da

 

Antall eksamener avhenger av hvor mange sp emnene du tar har. Du vil nok mest sannsynlig ta emner med 10sp, så du må belage deg på 3 eksamener. Hvilke fag som er enkle vet jeg ikke, men du kan jo feks google enkle fag uib e.l.. Selv ville jeg valgt noe jeg interesserer meg for (så matte-, biologi-, samføk-, informatikk- eller psykologifag), eller noe jeg ville fått bruk for senere

 

Takk for svar!

 

Er det mulig å melde meg opp til helårstudium og ta 3 eksamener våren 2020 slik at jeg får 30 sp, og deretter droppe ut? Vil jeg da få dette ene ekstrapoenget som jeg trenger når jeg skal søke høyere utdanning høsten 2020? Kan jeg risikere at det f.eks. bare er to eksamener til våren på helårstudiumet slik at jeg ikke får dette esktrapoenget?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Er det mulig å melde meg opp til helårstudium og ta 3 eksamener våren 2020 slik at jeg får 30 sp, og deretter droppe ut? Vil jeg da få dette ene ekstrapoenget som jeg trenger når jeg skal søke høyere utdanning høsten 2020? Kan jeg risikere at det f.eks. bare er to eksamener til våren på helårstudiumet slik at jeg ikke får dette esktrapoenget?

 

Det er mulig, og ja, da får du dette ekstrapoenget, så lenge du tar og består 30sp. 

 

Hvis du skal ta disse våren 2020 tror jeg uansett eneste mulighet er å melde seg opp som enkeltemnestudent, men er ikke sikker. Her kan du lese mer om det: https://www.uib.no/utdanning/112131/opptak-til-enkeltemner

 

Du kan ikke risikere det? Er bare å sette seg inn i hvilke fag som er på studieplanen, som er enkelt tilgjengelig for alle studier

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig, og ja, da får du dette ekstrapoenget, så lenge du tar og består 30sp. 

 

Hvis du skal ta disse våren 2020 tror jeg uansett eneste mulighet er å melde seg opp som enkeltemnestudent, men er ikke sikker. Her kan du lese mer om det: https://www.uib.no/utdanning/112131/opptak-til-enkeltemner

 

Du kan ikke risikere det? Er bare å sette seg inn i hvilke fag som er på studieplanen, som er enkelt tilgjengelig for alle studier

 

Takk!

 

Vet du om det kun er en eksamen dersom man melder seg opp som enkeltemnestudent? Er det kun semesteravgiften man må betale, og kan man melde seg opp til ubegrenset antall eksamenerer som enkeltemnestudent? 

 

Vet du forresten når eksamenstidspunktene blir tilgjengelig for enkeltemnestudentene?  :)

Endret av strawberryjuice
Lenke til kommentar

Er eksamen samt andre obligatoriske krav som måtte inngå i faget, det varierer. Hmm, tror det kun er semesteravgiften ja. Og vil regne med at du kan melde deg opp til så mange fag du vil, men noen er adgangsbegrenset. 

 

Blir nok tilgjengelig samtidig for alle. Vet ikke helt hvor/når uib poster eksamensdatoene sine, men du finner det nok ved å google

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...