Gå til innhold

Bare 40 prosent av bilkjøpere vurderer elbil – langt unna nasjonale ambisjoner


Anbefalte innlegg

det er tegn som tyder på at den eksplosive veksten dei siste åra er i ferd med å avta

 

bør egentlig ikke komme som noen overraskelse. Elbil-andelen av den totale bilparken utgjør nå 7,9%, og dette var de lette prosentene å hanke inn, dvs. kjøpesterke grupper i urbane tettbefolkede by- og kystnære strøk med milde vintre og korte avstander til alt. De neste 7,9% derimot, vil bli mye tyngre å få på plass inn i statistikken.

 

Det interessante blir å se i hvilken grad nye bilmodeller fremover med bedre specs/pris kan oppveie for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bør egentlig ikke komme som noen overraskelse. Elbil-andelen av den totale bilparken utgjør nå 7,9%, og dette var de lette prosentene å hanke inn, dvs. kjøpesterke grupper i urbane tettbefolkede by- og kystnære strøk med milde vintre og korte avstander til alt. De neste 7,9% derimot, vil bli mye tyngre å få på plass inn i statistikken.

 

Det interessante blir å se i hvilken grad nye bilmodeller fremover med bedre specs/pris kan oppveie for dette.

Kystnære strøk med dyre ferger og bompenger meiner du vel...

Lenke til kommentar

I stedet for å se seg blind på et vilkårlig virkemiddel som elbil bør myndighetene få øynene opp for andre og mer effektive tiltak for å få ned bilparkens gjennomsnittlige CO2-utslipp.

 

Det kommer nå en flom av ladehybrider med lave utslipp. For eksempel bensinhybriden BMW X5 og dieselhybriden Mercedes E-klasse som begge har et CO2-utlipp på under halvparten av EUs 95-gramskrav.

 

Siden disse ladehybridene eliminerer alle de problemstillingene som får folk til å rynke på nesen av elbiler så kan med moderate incentiver få gjennomført raske utslippskutt. Mye bedre enn å videreføre et drakonisk og regressivt avgiftsregime for å tvinge folk over på glorifiserte pendlerbiler som bare de mest tålmodige vil bruke på langtur.

 

Tyskland innfører nå subsider. For elbiler kan man maksimalt få €6000 i støtte, for ladehybrider får man €4500 som er kun €1500 mindre. Et fornuftig regime som Norge bør se nøyere på.

 

Og nøyaktig hvor mye avgifter er det på en ladehybrid i Norge i dag? 0.-

 

Men du må betale moms.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksosbilar er framleis billige samanlikna med elbilar. Avgiftsreduksjonar på eksosbilar har oppvege prisnedgangen på elbilar i same periode. Dermed må elbilane fyrst og framst konkurrere om dei kundane som har råd til å betale litt ekstra for betre køyrekomfort, kvalitet, tryggleik og miljøprofil.

 

For kjøparar med stor økonomisk handlefridom, som typisk kjøper ny bil når dei kjøper bil, er elbil mykje meir interessant. Eg ser i ein annan artikkel om denne undersøkinga at berre 11% av dei med inntekt under 300.000 vurderer elbil, medan 43% av alle med inntekt over 900.0000 gjer det same. (Det står ikkje kor stor del av høginntektsgruppa som ikkje har bil.) Det kan forklare kvifor 44% av alle nye bilar registrert i år er elbilar, når berre 40% vurderer det ved neste bilkjøp. Dei fleste i undersøkinga kjøper bruktbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere vet at en kan sjekke statistikk for slikt? Så slipper dere å tippe?

 

benekter du at "de neste 7,9%" sannsynligvis blir tyngre å hente inn? (for ikke snakke om "neste puljen" der igjen)

 

I så fall tror jeg du begår samme tankefeil som visse politikere, som later til å tro at tallene suksessivt vil stige, basert på erfaringen hittil. Og derfor synes det er rett tid å innføre skatter/avgifter på elbilene. Det blir jo en katastrofe, for er nå (og fremover) at man virkelig trenger alle fordelene.

Lenke til kommentar

Elbil-andelen av den totale bilparken utgjør nå 7,9%, og dette var de lette prosentene å hanke inn, dvs. kjøpesterke grupper i urbane tettbefolkede by- og kystnære strøk med milde vintre og korte avstander til alt. De neste 7,9% derimot, vil bli mye tyngre å få på plass inn i statistikken.

Eh? Kan du forklare det logisk? Av dei bilane som går inn i sirkulasjon er ein stadig større del elbilar. Gjennomsnittsladeren ved skroting er18 år. For 18 år sidan vart det nesten ikkje seld elbilar, slik at nesten alle bilar som vert køyrt til opphopggaren er eksosbilar. Dermed bør dei neste 7,9% komme veldig fort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

benekter du at "de neste 7,9%" sannsynligvis blir tyngre å hente inn? (for ikke snakke om "neste puljen" der igjen)

 

I så fall tror jeg du begår samme tankefeil som visse politikere, som later til å tro at tallene suksessivt vil stige, basert på erfaringen hittil. Og derfor synes det er rett tid å innføre skatter/avgifter på elbilene. Det blir jo en katastrofe, for er nå (og fremover) at man virkelig trenger alle fordelene.

Nå blander du virkelig kortene. Det er åpenbart ingen statistikk om fremtidig salg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eh? Kan du forklare det logisk? Av dei bilane som går inn i sirkulasjon er ein stadig større del elbilar. Gjennomsnittsladeren ved skroting er18 år. For 18 år sidan vart det nesten ikkje seld elbilar, slik at nesten alle bilar som vert køyrt til opphopggaren er eksosbilar. Dermed bør dei neste 7,9% komme veldig fort.

Er det virkelig noe man må forklare? For noen så passer elbiler veldig bra. De er tidlig ute. For andre passer det mindre bra og for mange fungerer det dårlig. Denne effekten vil bare til en viss grad kompenseres av at elbilteknologien blir bedre, men denne utviklingen går kjempesakte.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I går var det et nyhetsoppslag om for lite lademuligheter, slik at en risikerer kø og lang ventetid.

Litt passivt av myndighetene, som tror markedet ordner opp.

Dersom politikerne virkelig vil ha oss over på elektriske biler, må de også bygge ut lademuligheter som tar bort køene.

Var det ikke et nyhetsoppslag for en tid siden som sa at Statkraft ville bygge ladestasjoner i Tyskland?

Skulle tro politikerne våre hadde størst interesse i ladestasjoner her hjemme, men kanskje det ikke er slik?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig noe man må forklare? For noen så passer elbiler veldig bra. De er tidlig ute. For andre passer det mindre bra og for mange fungerer det dårlig. Denne effekten vil bare til en viss grad kompenseres av at elbilteknologien blir bedre, men denne utviklingen går kjempesakte.

Tydligvis ikke siden over halvparten velger elbil her hjemme(første halvår i år).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Utslippene MÅ til 0 innen 2050. Det må være målet. Evt littegrann utslippskutt fra hybrider av størrelsesorden du nevner er som å pisse i havet... det er også bruken av elbiler i dag, MEN, elbilene er også del av en omstilling av samfunnet til utslippsfritt. Det er ikke hybridene.

 

Det er ombygging av infrastruktur og samfunn som er målet, ikke utslippskuttene per kg.

 

Når en er helt nødt til å ned i 0 utslipp så hjelper ikke prosentvise reduksjoner.

 

Det er enkelt å nå null utslipp:

  • Ingen ny smarttelefon.
  • Ingen klær produsert utenfor fylket (håper du er flink til å strikke og hekle).
  • Ingen bil.
  • Ingen matvarer produsert utenfor fylket (håper du liker grøt og potet).
  • Massivt befolkningsfall i nordlige fylker ettersom de ikke lengre vil ha mat.
Høres det greit ut?

Eller mente du at vi i Norge må kutte utslippene, men utslipp i andre land er greit?

Hvordan VÅGER du å komme med logiske argumenter om faktiske utslipp? He he

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"bare" 40%  ?

 

synes det virker overdrevent skyhøyt, og tviler på om det er reelle kjøpere, eller en god del av typen "vil ikke utelukke elbil en gang i fremtiden" (men nå har jeg ikke råd)

 

Det er vel også en tendens til at folk når de blir spurt, vil fremstå som trendy, følge med i tiden, osv.

 

Det reelle tallet er kanskje 15%

 

Det var da voldsomt. En trendy fossilsynsing?

 

Det reelle tallet er nok der som det reelle salget er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Eh? Kan du forklare det logisk? Av dei bilane som går inn i sirkulasjon er ein stadig større del elbilar. Gjennomsnittsladeren ved skroting er18 år. For 18 år sidan vart det nesten ikkje seld elbilar, slik at nesten alle bilar som vert køyrt til opphopggaren er eksosbilar. Dermed bør dei neste 7,9% komme veldig fort.

Er det virkelig noe man må forklare? For noen så passer elbiler veldig bra. De er tidlig ute. For andre passer det mindre bra og for mange fungerer det dårlig. Denne effekten vil bare til en viss grad kompenseres av at elbilteknologien blir bedre, men denne utviklingen går kjempesakte.

Men for at den totale elbildelen ikkje skal stige fortare dei neste 7,9% enn dei fyrste, må elbilsalet meir enn halverast og halde seg på det nivået i mange år. Kvifor trur du det vil skje? Du må forklare kvifor det vert tungt å oppretthalde ein elbildel på minst 20% dei neste ti åra. Eller kanskje du berre ikkje forstår deg på statistikk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syntes det blir feil å snakke om el bilsubsidier. Hensikten fra myndighetenes side har vert å få balanse i strømnettet ved å øke innlands forbruk. Klarer de å øke strømprisen 10øre PR kWh sparer de inn hele beløpet de gir i avgiftsreduksjon.

 

Hadde hensikten vert å redusere klimagasser hadde det vert mye billigere på andre måter. El biler som klimatiltak er lite effektivt og kostbart.

Lenke til kommentar

Men for at den totale elbildelen ikkje skal stige fortare dei neste 7,9% enn dei fyrste, må elbilsalet meir enn halverast og halde seg på det nivået i mange år. Kvifor trur du det vil skje? Du må forklare kvifor det vert tungt å oppretthalde ein elbildel på minst 20% dei neste ti åra. Eller kanskje du berre ikkje forstår deg på statistikk?

Sant det, jeg blingset og tenkte på nybilsalget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes det blir feil å snakke om el bilsubsidier. Hensikten fra myndighetenes side har vert å få balanse i strømnettet ved å øke innlands forbruk. Klarer de å øke strømprisen 10øre PR kWh sparer de inn hele beløpet de gir i avgiftsreduksjon.

Artig konspirasjonsteori. Har du noko som helst dekning for han utanfor eigen fantasi, eller er dette noko tusenvis av politikarar over heile landet held for seg sjølve?

 

Til å auke straumforbruket, og dermed prisen, er elbilar ekstremt lite effektivt. Då er det betre å elektrifisere nokre felt i Nordsjøen.

 

Hadde hensikten vert å redusere klimagasser hadde det vert mye billigere på andre måter. El biler som klimatiltak er lite effektivt og kostbart.

Elbil er ein veldig billig måte å redusere store mengder utslepp på, på grunn av dei mange positive sideeffektane dei har. Spesielt reduserte utslepp av NOx, partiklar og mange helseskadelege stoff frå eksosen, som fører til reduserte utgifter i helsesektoren. Det finst billigare tiltak, men dei billige tiltaka monnar veldig lite.

 

Sjå: https://www.miljodirektoratet.no/publikasjoner/2016/oktober-2016/tiltakskostnader-for-elbil/

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hmm.. mon tro om det er en mulighet for at det er elbilforeningen som ikke har fått med seg alt?

 

Små brukte elbiler med laber rekkevidde og lav pris kan ikke konkurere med egenskapene til brukte fossilbiler, enda. Store brukte elbiler med høy pris enda mindre. Kan kjøre en stund på den differansen.

 

Kjøper du nytt er utvalget langt større blant fossilistene. Rekkevidden lengre, og utstyret bedre.

 

Men det er nå så... men hva mener elbilforeningen med at vedlikeholdet er så billig?? Er etterhvert mange på jobben som har elbil og har hatt det i flere år. Så visst er det fordeler med elbiler men billig vedlikehold er absolutt ikke hva de melder om. Bytte av batterier, dyre komponenter og lange ventetider både på å få verksted og å få den tilbake. I mens kjører de fossil lånebil.

 

Jeg er forresten blant de 40...

Lenke til kommentar

Artig konspirasjonsteori. Har du noko som helst dekning for han utanfor eigen fantasi, eller er dette noko tusenvis av politikarar over heile landet held for seg sjølve?

Til å auke straumforbruket, og dermed prisen, er elbilar ekstremt lite effektivt. Då er det betre å elektrifisere nokre felt i Nordsjøen.

Elbil er ein veldig billig måte å redusere store mengder utslepp på, på grunn av dei mange positive sideeffektane dei har. Spesielt reduserte utslepp av NOx, partiklar og mange helseskadelege stoff frå eksosen, som fører til reduserte utgifter i helsesektoren. Det finst billigare tiltak, men dei billige tiltaka monnar veldig lite.

Sjå: https://www.miljodirektoratet.no/publikasjoner/2016/oktober-2016/tiltakskostnader-for-elbil/

Dekning for påstanden er vel fra samtaler med folk i kraftbransjen. Husk at norske kommuner blir styrt av politikere. Disse er avhengige av inntekter. Strømprisen var fallende og stabil inntil 2015. Dette ga store intekstsfall for kraftkommuner. I 2015 var prisen nede i 20øre PR kWh. Hva kan man gjøre for å øke prisene. Spare strøm? Selge mere til utlandet? Øke forbruket innlands var vel det enkleste. Kjør på med el biler og elektrifisering i miljøvernets navn. Vips prisen har doblet seg og kraftkommuner tjener penger som aldri før. Mye mere enn hva momsfritak og div andre støtteordninger har kostet.

 

I min kommune ble det også gitt støtte til bitcoin graving som krevde 2MW effekt. (Tror dette ble stoppet når folk så galskapen i dette)

 

Ang luftforurensing er partikkel forurensing fra gummihjul og bremser i dag dominerende. Dekk avgir 50mg PR km. Bremser her jeg ikke tall for. Poenget er at dette er mye høyere enn fra motorer. Derfor hjelper elbiler ikke så mye på luftplagene som vi har i byer i dag. Når elbil eiere i tillegg kjøper piggdekk blir miljøargumentet helt borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...