Gå til innhold

Nordmenn verst på deling av persondata: – Enten er frykten for deling overdreven, eller så forstår vi ikke når vi gir den fra os…


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen overraskelse.

Ironien i dette er at mange av de som profilerer hele liven på nett og godtar hva-det-skal-være for å få tilgang til såkalte "sosiale" medier, er svært så skeptiske til overvåking fra norske myndigheter.

Nå kjøper folk også såkalte "smarte" dingser og kobler dem til hjemmenettverket uten å blunke. Mange av disse "smarte" dingsene har svært lav sikkerhet, og man risikerer at man blir hacket og frastjålet identiteten sin, samt brukernavn og passord, tømt sparekonto, bli avlyttet via "smarte" høyttalere, etc. Er dørlåsen koblet til samme nettverk risikerer man også å komme hjem til fraflyttet hjem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ingen overraskelse.

Ironien i dette er at mange av de som profilerer hele liven på nett og godtar hva-det-skal-være for å få tilgang til såkalte "sosiale" medier, er svært så skeptiske til overvåking fra norske myndigheter.

Nå kjøper folk også såkalte "smarte" dingser og kobler dem til hjemmenettverket uten å blunke. Mange av disse "smarte" dingsene har svært lav sikkerhet, og man risikerer at man blir hacket og frastjålet identiteten sin, samt brukernavn og passord, tømt sparekonto, bli avlyttet via "smarte" høyttalere, etc. Er dørlåsen koblet til samme nettverk risikerer man også å komme hjem til fraflyttet hjem.

Helt enig med deg der Xan. Jeg var veldig ivrig i starten med å profilisere meg med uten kunskap om det du nevner. Jo eldre jeg ble jo mer bevist ble jeg på dette du nevner. Noen enkle personlige opplysninger deler jeg ikke ut til hvem som helst, sånn som hele mitt virkelige navn, hvor i landet jeg bor, hvis folk spørr meg om hvor jeg bor da svarer jeg altids Finnmark eller Finnmarksvidda. Nærmere en det får dem ikke.

 

Med andre ord, det er viktig å være kritisk mot dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Dette må jo leses i den konteksten disse menneskene lever i, altså i samfunn som har relativt strenge regler som gir befolkningen rettigheter mot disse selskapene. Om dette er reelt eller ikke er underordnet, konteksten er uansett at befolkningen er av den oppfatningning av at vilkårene de godtar, modereres av vår nasjonale lovgivning. Derfor er det ikke like viktig å lese vilkårene, ei heller så farlig hva man godtar.

 

Tiltroen til selskaper er også et resultat av den høye tilliten den kulturelt nordiske befolkningen har til samfunnet. Dette er altså i utgangspunktet et veldig positivt trekk ved våre samfunn, som kan utnyttes og misbrukes.

Lenke til kommentar

Jeg sier ja og amen til enhver for å få tilgang til en artikkel. Om jeg har gitt fra meg kona, bilen, huset eller kausjonert for millioner (ved å godta vilkårene), vet jeg ikke!

 

Jeg fikk en veldig dårlig følelse da jeg fikk min første smarttelefon for et par år siden. Følelsen av at Google hadde adgang til min telefonliste. Hvorfor i alle verden skal de det?

 

Det er svært ubehagelig å se at når en har vært på enkelt nettsider, så popper det opp reklamer for visse produkter. Her er det altså noen som fotfølger meg på alt jeg gjør på nettet. Jeg hater det og forlanger at ingen skal ha informasjon hva jeg gjør (ikke på nettet, ikke på mobil, ikke i forretninger via mobil etc).

 

Jeg tenkte her om dagen da jeg skulle få nytt pass, så kunne politiet bare sende en henvendelse til NSA for å klarere meg. NSA, Google og liknende vet trolig mer om meg, enn jeg vet selv. Kort sagt, sånn skal det ikke være!

 

Selv om GDP var et framskritt, så er det et vanvittig prinsipp at hvem som helst skal kunne følge med i og registrere alt vi gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faren med tilfeldig deling av data må jo sees i sammenheng med hvor mye, over hvor lang tid.

Man kan gå lenge med et lavt inntak av arsenikk eller bly, men plutselig en dag er løpet kjørt.

At man deler litt data her og der vekker ikke folk.

 

Får de derimot vist hvor mye informasjon det er tilgjengelig om dem, og blir vist hva man endelig kan gjøre med sånn data, blir det fort stille på ‘argumentasjonen’ «Det er ikke så farlig».

 

Spørsmålet er vel heller. Hva skal man gjøre for å ‘utdanne’/informere hvermansen, uten å skremme dem, eller kjede dem. Det må da finnes en måte å dele ut litt folkelig skepsis uten å dele ut alufolie-hatter.

Lenke til kommentar

Ingen store overraskelser dette her, nei. Mye av brukervilkåerne er jo overhodet ikke forståelig for folk flest. Husker jo godt en gang på ei nettside (mafiaspill) at det var den første siden jeg faktisk leste gjennom alle vilkårene fordi det var på en veldig enkelt språk og var nokså kort sammenlignet med andre sider. Der hvor man har tungt språk som gjør det uforståelig for folk flest og er ofte flere ti-talls sider som utviklere av siden ofte også bare kopierer og limer inn.

Lenke til kommentar

Jeg gidder aldri lese brukervilkår. Det er bortkastet tid. Det er som regel legalese for "vi påtar oss ikke noe ansvar og gjør som vi vil".

 

Jeg er heller bevisst på hvordan jeg bruker de forskjellige programmene og mediene. Jeg poster aldri noe på Facebook. Den bruker jeg utelukkende til å følge med hva som skjer (i noen tilfeller er dette eneste kanal) og er kanskje innnom en gang i uken elns.

 

Jeg har konto i andre sosiale medier også, men er poster stort sett aldri noe der heller.

 

I nettlesere har jeg (selvsagt) adblock, automatisk cookieslettere, skriptblokkere og sporingsblokkere.

 

Jeg bruker forskjellige epost-adresser og passord alle plasser jeg registrerer meg.

 

Men brukervilkår, det gidder jeg faktisk ikke bry meg med…

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...