Gå til innhold

Liker ikke slutten/siste bit på ting. Flere som har det samme?


MrLuni

Anbefalte innlegg

Jeg spiser aldri den siste skiven i brødposen, bruker aldri siste biten på dorullen, drikker aldri siste skvettn i melkekartongen, legger som oftest igjen noe på tallerken, spiser aldri siste potetgullet i skåla. 

Ingen aning hvor jeg har dette fra. Hvor kan jeg ha dette fra?! Har ALLTID vært sånn.

 

Har ingen plager med det, men kjærringa irriterer seg litt xD

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var mer sånn før, men har blitt flinkere. Angående brød, så er det jo fryst og pakka inn i plast (bruker maskinen i butikken), så den siste skiva er 90% like god som den første.

 

Dassrull er jo det samme papiret innerst som ytterst, så det går med.

 

Melk drikker jeg omtrent aldri, men det spørs på kvaliteten. Kan gå i sauser. Fløte også, bare å riste kartongen, brukte 3 dager over datoen gammel fløte i går, lukta først, den var ikke sur.

 

Angående for mye mat, ja der kunne jeg vært enda flinkere ^^ Jeg er en buffét-fyr. Men det er bare fordi jeg (og sikkert millioner andre) er bortskjemt. I perioder i livet jeg har hatt jævlig dårlig råd, så har jeg ikke sløst på den måten. Men jeg er egentlig ganske flink i dag også. Har jeg rester, kan jeg spise det til kvelds, frokost eller lunsj. Eller nattmat ^^ Hater å kaste mat.

 

Bruker ikke potetgull i skål, spiser fra posen. Men spiser ikke ofte potetgull. Bruker jeg skål, så har jeg i det jeg vet jeg vil ha og eter dét.

 

Men hovedsaklig og psykologisk, så tipper jeg nok det bare er latskap ^^ Hadde man vært døden nær av sult så hadde man spist alt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg var mer sånn før, men har blitt flinkere. Angående brød, så er det jo fryst og pakka inn i plast (bruker maskinen i butikken), så den siste skiva er 90% like god som den første.

 

Dassrull er jo det samme papiret innerst som ytterst, så det går med.

 

Melk drikker jeg omtrent aldri, men det spørs på kvaliteten. Kan gå i sauser. Fløte også, bare å riste kartongen, brukte 3 dager over datoen gammel fløte i går, lukta først, den var ikke sur.

 

Angående for mye mat, ja der kunne jeg vært enda flinkere ^^ Jeg er en buffét-fyr. Men det er bare fordi jeg (og sikkert millioner andre) er bortskjemt. I perioder i livet jeg har hatt jævlig dårlig råd, så har jeg ikke sløst på den måten. Men jeg er egentlig ganske flink i dag også. Har jeg rester, kan jeg spise det til kvelds, frokost eller lunsj. Eller nattmat ^^ Hater å kaste mat.

 

Bruker ikke potetgull i skål, spiser fra posen. Men spiser ikke ofte potetgull. Bruker jeg skål, så har jeg i det jeg vet jeg vil ha og eter dét.

 

Men hovedsaklig og psykologisk, så tipper jeg nok det bare er latskap ^^ Hadde man vært døden nær av sult så hadde man spist alt.

Har absolutt ingenting med latskap å gjøre. Liker det bare ikke.

Det kan være 2 biter igjen i godteposen som jeg har plukket ut selv. Det kan være det aller siste rote på gulvet, det kan være den aller siste leken på kidn sitt rom. Faktisk ingen aning hvorfor det er sånn xD

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Dette er vanlig, tipper det er snakk om instinktiv og kulturelt betinget atferd som overføres til andre områder. Den siste maten har nødvendigvis ligget lengst, og er mest risikabel å spise. Ikke bare er den gammel, men alle de andre har da også valgt den bort - det må være noe galt med den. Samtidig er det kontroversielt å ta det siste stykket, og det er et legitimt forsvar mot bomming av røyk og snus at man bare har en eller to igjen (da kan man heller be om "slutten"). Slutten har en egen status på grensen av tilværelsen.

Selv har jeg et par knekkebrødpakker i brødboksen med en skive igjen i hver...

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Dette er vanlig, tipper det er snakk om instinktiv og kulturelt betinget atferd som overføres til andre områder. Den siste maten har nødvendigvis ligget lengst, og er mest risikabel å spise. Ikke bare er den gammel, men alle de andre har da også valgt den bort - det må være noe galt med den. Samtidig er det kontroversielt å ta det siste stykket, og det er et legitimt forsvar mot bomming av røyk og snus at man bare har en eller to igjen (da kan man heller be om "slutten"). Slutten har en egen status på grensen av tilværelsen.

Selv har jeg et par knekkebrødpakker i brødboksen med en skive igjen i hver...

Jeg skulle til å svare at man bare er kresen, men det her var overraskende interessant svar. Tenkte ikke tanken på at det kunne være kulturelt betinget, og instinkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, det er helt normalt. Alle mennesker har en liten grad for OCD. Men i så liten grad at det ikke påvirker hverdagen i større grad. Alle mennesker har sære ting de gjør, som å ikke trå på kumlokk, sjekke døra en ekstra gang før man går hjemmefra, konsekvent se om mobil og nøkler ligger i lomma. Det er faktisk for å redusere stress og kan legge seg til som en fast vane. Det er helt ufarlig.

 

https://www.helpguide.org/articles/anxiety/obssessive-compulsive-disorder-ocd.htm

 

For noen tar dette "helt av" - og blir en sykdom. Akkurat som alt annet her i verden.

 

Du hører til kategorien OCD som frykter å gå glipp av noe. Ved å ikke bruke opp siste rett av noe, er du alltid sikret å ha noe dopapir igjen, mat eller hva det skulle være. MEN, det betyr ikke at du har diagnosen OCD. 

 

Personlig må jeg dusje hver morgen når jeg står opp. Gjør jeg ikke dette, blir hele hode mitt forstyrra. Det påvirker hele dagen.

 

Jeg så nylig et program på NRK om dette.

https://tv.nrk.no/serie/sinnssykt/sesong/1/episode/1

 

Programlederen hadde en greie, der hu alltid unngikk å gå/trå på kumlokk ute. Hun KAN selvfølgelig gjøre det. Akkurat som du KAN bruke opp siste del av dorullen hvis du absolutt må. Så det er ingen sykdom. Men det er nokså normalt.

 

Og hvorfor gjør vi det? For å redusere stress. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har absolutt ingenting med latskap å gjøre. Liker det bare ikke.

Det kan være 2 biter igjen i godteposen som jeg har plukket ut selv. Det kan være det aller siste rote på gulvet, det kan være den aller siste leken på kidn sitt rom. Faktisk ingen aning hvorfor det er sånn xD

 

Tredje dekan vekt, vekt med litt tvilling-influens.Ledende og rastløs luft/vind. Rastløshet og utålmodighet. Du liker ikke å gjøre ting i det uendelige og vil komme deg videre fortere enn andre.

Lenke til kommentar

Motsatt her. Hater å kaste mat eller å måtte sortere unødvendig. Samtidig har jeg lært i oppveksten at man må spise opp maten sin. Doruller og slikt også, må bruke/utnytte alle slike ting til det siste, tenkt på at om du samler opp alle de siste tørkene på rullen, så har du etterhvert nok til en ny dorull. Tvangstanker er både min venn og fiende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal komme med noe kvasi-intellektuelt svada så vil jeg si at dette har med overlevelse å gjøre. Hvis du var en jeger så ville du lagt igjen mat i tilfelle det ikke kom noe mat på en stund.

 

I noen land er det også høflig å legge igjen noe av maten på tallerkenen. I Kina f.eks.

Så kan man spørre seg, hvorfor begynte de med dette i første omgang? Det må ligge noe under.

 

At du ikke bruker siste biten på dorullen er nok fordi den er ubrukelig.

Lenke til kommentar

Når det kommer til f.eks dorullen så er det et sosialt aspekt ved det også. Man vil ikke la det være igjen ett tørk når man er ferdig på do, for da må nestemann som kommer bytte rullen. Da er det hensiktsmessig å kaste den selv om det er igjen ett tørk, selv om en bedre løsning kan være å ta av tørket og legge det til siden slik at man kan bruke det sammen med f.eks første tørk på neste rull. We're living in a society damnit!

Lenke til kommentar

Brød skal ikke oppbevares i pose

Jeg gjorde den samme feilen, og da blir brødet seigt og de siste skivene blir kastet

Nå har jeg brødboks og spiser hele brødet, brødet holder seg som ferskt hele tiden (Ikke oppskåret)

 

Hjemme så er det kun øl jeg ikke tar siste slurken, da den inneholder grums/flak/Rester

 

Hos andre så er det ofte at jeg ikke tar siste biten, for å ikke være grådig

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal komme med noe kvasi-intellektuelt svada så vil jeg si at dette har med overlevelse å gjøre. Hvis du var en jeger så ville du lagt igjen mat i tilfelle det ikke kom noe mat på en stund.

 

I noen land er det også høflig å legge igjen noe av maten på tallerkenen. I Kina f.eks.

Så kan man spørre seg, hvorfor begynte de med dette i første omgang? Det må ligge noe under.

 

At du ikke bruker siste biten på dorullen er nok fordi den er ubrukelig.

Kan du fortelle meg hva ordet "kvasi" betyr?

Lenke til kommentar

Kan du fortelle meg hva ordet "kvasi" betyr?

Kvasi betyr uekte, litt det samme pseudo, hvis du er kjent med det begrepet. Han mener nok "liksom-forskning", for å si det på forståelig norsk. 

 

Men det kan også ha en helt annen betydning i en annen sammenheng: 

 

https://snl.no/kvasieksperimentelle_studier

 

Uansett, han sikter nok til det første jeg nevnte, og ikke kvasieksperimentell studiedesign. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...