Gå til innhold

Ulike betydninger av begrepet "klein" - hva spiller inn, og hva er språkhistorien bak?


Gaea

Anbefalte innlegg

Selv er jeg innflytter i Oslo, og her har jeg blitt kjent med at østlendinger bruker begrepet klein i sammenhengen med å være dårlig og fyllesyk. Der jeg kommer fra på Vestlandet, bruker vi klein om å være flau, gjøre noe pinlig, eller pinlig stemning. Jeg er selv rett under 30. Lurer på om bosted og alder spiller inn. 

 

Dere som bruker begrepet "klein" i form å være dårlig eller fyllesyk, ca hvilken alder er dere i og hvilke deler av landet tilhører dere? (Samme spørsmål til dere som bruker ordet klein på samme måte som meg) 

 

Regner vel kun med at det er bare tyskere som bruker ordet klein som noe som er lite? Og hvordan fikk det to forskjellige betydninger i Norge? (Kjenner noen språkhistorien bak?) Synes nemlig det er stor forskjell mellom de tre betydningene, slik at jeg blir nysgjerrig på hvordan det har blitt slik.  

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det var så overraskende å flytte til Oslo, og høre det begrepet jeg kun har brukt til flaut/pinlig, ha en helt annen betydning. Lurer på om Oslo-folk tror jeg mener at jeg er fyllesyk eller syk når jeg sier at jeg føler meg klein.

 

Lurer på om det er andre ord man bruker annerledes. 

Lenke til kommentar

Selv er jeg innflytter i Oslo, og her har jeg blitt kjent med at østlendinger bruker begrepet klein i sammenhengen med å være dårlig og fyllesyk. Der jeg kommer fra på Vestlandet, bruker vi klein om å være flau, gjøre noe pinlig, eller pinlig stemning. Jeg er selv rett under 30.

 

Det er det uttrykket har betydd her på østlandet også (altså flau/pinlig). Ungdommen nå til dags.. Enda verre er at noen sier klein med tynn l.

 

edit: På tysk betyr det vel "liten", og kan således brukes om litt av hvert...

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...