Gå til innhold

Vil du kjøpe elbil for mer enn 600.000 kroner? Da må du også betale moms, foreslår Ap


Anbefalte innlegg

Og ps: Om du kommer her og skal snakke om kobolt som dreper barn, diselbil som ikke foruenser eller at elbil suger - snu i døra, og la være å gjøre kommentarfeltet til en søppelbøtte.

 

That's okay. Jeg respekterer elektriske biler for det teknologiske fremskrittet de representerer, men batteriteknologien har fortsatt LANGT igjen å gå, samt at prisen på slike biler er allerede altfor høy. For mye skrøpelig teknologi også (om enn som et resultat av sikkerhetskrav i mange tilfeller), uansett merke.

 

Dieselbiler er ikke svaret (og jeg har en selv pr. idag). Men blir de kjørt riktig og ikke bare småputring i byen (hvilket min definitivt ikke blir), så er de helt OK som alternativ. Om enn alt for små motorer i den bilklassen jeg ønsker (stor varebil).

 

Uten at jeg vet noe om tall til sammenlikning, så er bensinbiler [sett inn subjektiv mening her] det beste der jeg bor, da bensinbiler er etter min erfaring lettere å starte om vinteren (som er ganske lang og ganske kald der jeg bor) og blir fortere varm.

 

Så med prisen på nye biler, ofte unødvendig teknologi som går i stykker etter 10 år og ikke minst biler som er umulig å holde ved like på egenhånd, så skal jeg ha meg en slik bil neste gang:

https://i.ytimg.com/vi/I9FPKvRlGM4/maxresdefault.jpg

 

1990-1994 GMC Van V8, helst bensin.

 

50.000 - 100.000 på bilen, det samme igjen for å totalt pusse den opp, og det er fortsatt 400.000 Kr. igjen til drivstoff. ~8.000 Km. kjørt i året, 1,5 L pr. mil. Rundt 2 år med drivstoff (16 Kr. pr. Liter) om jeg ikke har regnet feil. Og dette er før kostnader med servicer, slitedeler og ulykker/småskader på bilen over en gitt periode kommer med.

 

Og før noen spør: jeg bryr meg ikke om miljøet. Jeg forsøpler ikke og forurenser ikke mer enn jeg må, men jeg bruker ikke masse penger på begrense egne utslipp av noe som helst.

 

600.000 Kr. er alt for dyrt for en elektrisk bil hvis hele poenget er at de representerer en "grønn linje" og er et statussymbol på at man tar vare på miljøet.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Forsåvidt fornuftig. Om taket settes til 600 000 får du fortsatt mye bra bil for pengene før avgiftene settes inn. Alternativt kan man jo gjøre det enda smartere; Øke avgiftene _mye_ på biler med forbrenningsmotor. Gir mest mening i et miljøperspektiv.

 

Og ps: Om du kommer her og skal snakke om kobolt som dreper barn, diselbil som ikke foruenser eller at elbil suger - snu i døra, og la være å gjøre kommentarfeltet til en søppelbøtte.

Hvem er du til å diktere hva som skal diskuteres? Å "gjemme bort" kobolt-problemet er å forsøke å renvaske noe uten ettertrykkelig fakta på bordet. Skal vi absolutt differensiere subsidiene basert på teknologi så må vi vite at det vi subsidierer mest, er det beste for miljøet og klimaet.

 

Jeg står på mine tidligere forslag; innfør avgifter på elbiler og doble avgifter på fossilbiler.

Lenke til kommentar

Forsåvidt fornuftig. Om taket settes til 600 000 får du fortsatt mye bra bil for pengene før avgiftene settes inn. Alternativt kan man jo gjøre det enda smartere; Øke avgiftene _mye_ på biler med forbrenningsmotor. Gir mest mening i et miljøperspektiv.

 

Og ps: Om du kommer her og skal snakke om kobolt som dreper barn, diselbil som ikke foruenser eller at elbil suger - snu i døra, og la være å gjøre kommentarfeltet til en søppelbøtte.

Det er fortsatt plasser i Norges land som ikke har infrastrukturen for el bil på plass, så jeg synes ikke det er riktig å pålegge billistene enda mere utgifter når man ikke har et annet valg enn å kjøre fossilbil.

Lenke til kommentar

Momsfritak og all annen subsidiering av elbiler bør opphøre. De bør ha lavere avgifter enn eksosbiler fordi de er eksosfrie og fordi de gir mindre støy ved svært lave hastigheter. For øvrig virvler de opp like mye svevestøv, krever like mye verdifull plass osv. som eksosbiler, og fremstillingen krever mer energi og andre ressurser.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Så du mener poenget bak dette er å skremme vekk kjøperne? Da tror jeg du har missforstått..

 

nei poenget til AP er vel at de skal vise at de "tar rikingene" eller noe i den duren. Problemer er at det ikke vil hjelpe "de som sitter nederst ved bordet" en dritt. Bare håpløs symbolpolitikk som nevnt.

 

AP har alltid en "pisk" klar, men sjelden ei gulrot.

 

Hadde de enda i samme åndedrag foreslått å øremerke slike (eller lignende) avgifter til å f.eks bygge ut ladepunkter på steder det kommersielle er fraværende, i distriktene, osv. så ville det i alle fall gitt en mening.

 

Jeg har hevdet tidligere, at skal elbil-intensjonen på Stortinget ha sjanse til å lykkes, må det tverrpolitiske løsninger til. Det har vært almen oppfatning at elbil-politikken i alle fall skulle være fredet ut 2021. Men nå ser vi allerede tendenser til symbol/partipolitikk.

 

De burde heller bruke tiden på å sette seg ned alle mann og snekre sammen noe mer langsiktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

nei poenget til AP er vel at de skal vise at de "tar rikingene" eller noe i den duren. Problemer er at det ikke vil hjelpe "de som sitter nederst ved bordet" en dritt. Bare håpløs symbolpolitikk som nevnt.

 

AP har alltid en "pisk" klar, men sjelden ei gulrot.

 

Hadde de enda i samme åndedrag foreslått å øremerke slike (eller lignende) avgifter til å f.eks bygge ut ladepunkter på steder det kommersielle er fraværende, i distriktene, osv. så ville det i alle fall gitt en mening.

 

Jeg har hevdet tidligere, at skal elbil-intensjonen på Stortinget ha sjanse til å lykkes, må det tverrpolitiske løsninger til. Det har vært almen oppfatning at elbil-politikken i alle fall skulle være fredet ut 2021. Men nå ser vi allerede tendenser til symbol/partipolitikk.

 

De burde heller bruke tiden på å sette seg ned alle mann og snekre sammen noe mer langsiktig.

 

Gulroten er vell ikke moms på biler <600k? Det som tidligere har vært foreslått er jo moms fra første krone. Så det er jo absolutt bedre for de som ikke har råd til de dyrere bilene, eller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man innføre moms må det gjelde over hele linja. Å anta at bare de med best råd kjøper de største elbilene er generalisering som straffer de som tar seg råd til en dyrere bil ved å prioritere bort andre ting.

 

Moms bør innføres gradvis med en lav sats, som økes etter hvert som bilene blir billigere. Først når elbiler bli like billige å produsere, som bensin og dieselbiler, kan man innføre full moms sats.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er sprøtt at elbilkjøpere skal få 20% rabatt på større felger, fetere stereoanlegg og flere hestekrefter sammenlignet med andre biler. Jeg mener at det burde gis momsfritak etter batterikapasitet eller rekkevidde.

 

Som et eksempel, om man fikk 5000,- fritatt for moms for hver kWt batterikapasitet ville de fleste rimelige elbiler ikke få noen avgifter, men dyrere "luksus" elbiler ville bli ilagt noe avgifter. Etter hvert som teknologien blir bedre og prisene lavere kan man justere til f.eks. 4000,- i momsfritak per kWt. Selv bor jeg i Tesla-land og jeg synes det er utrolig at man kan bruke 1 million kroner på en bil uten å betale en krone i statlige avgifter.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er sprøtt at elbilkjøpere skal få 20% rabatt på større felger, fetere stereoanlegg og flere hestekrefter sammenlignet med andre biler. Jeg mener at det burde gis momsfritak etter batterikapasitet eller rekkevidde.

 

Som et eksempel, om man fikk 5000,- fritatt for moms for hver kWt batterikapasitet ville de fleste rimelige elbiler ikke få noen avgifter, men dyrere "luksus" elbiler ville bli ilagt noe avgifter. Etter hvert som teknologien blir bedre og prisene lavere kan man justere til f.eks. 4000,- i momsfritak per kWt. Selv bor jeg i Tesla-land og jeg synes det er utrolig at man kan bruke 1 million kroner på en bil uten å betale en krone i statlige avgifter.

 

Det er ikke "hestekrefter" avgift lengre

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes det er sprøtt at elbilkjøpere skal få 20% rabatt på større felger, fetere stereoanlegg og flere hestekrefter sammenlignet med andre biler. Jeg mener at det burde gis momsfritak etter batterikapasitet eller rekkevidde.

 

Som et eksempel, om man fikk 5000,- fritatt for moms for hver kWt batterikapasitet ville de fleste rimelige elbiler ikke få noen avgifter, men dyrere "luksus" elbiler ville bli ilagt noe avgifter. Etter hvert som teknologien blir bedre og prisene lavere kan man justere til f.eks. 4000,- i momsfritak per kWt. Selv bor jeg i Tesla-land og jeg synes det er utrolig at man kan bruke 1 million kroner på en bil uten å betale en krone i statlige avgifter.

Kan gjøre det veldig enkelt: moms fritak bare opp til 300000 (før moms). Altså maks 75000 kr i fritak. Da slipper en kompliserte regler for ha som skal være med og ikke. Og en slipper momsfritak på det bilen er dyrere enn denne grensen.

Lenke til kommentar

Hold nu op ! Betal skat og avgift som os andre.

Idiotisk at el-biler snylter på samfundet.

Hva er meningen ? Hvorfor er der momsfritag for at foileret sin fine el-bil ?

Jeg får da ikke momsfritag for at købe el-sykkel. Fy skam jer ! Betal til vores samfund.

 

Subsidiene er større til fossilbiler som ikke betaler for alle helseplagene de påfører befolkningen. Elbiler er en samfunnsgevinst selv iste avgifter. I tillegg redder de planeten fra klimakrasj...
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg må le over hvor priviligert AP politikere er, om de tror 600 000 er normalpris på en bil.

Alle politikere er priviligerte.

600k er ikke spesielt dyrt. 

Bor på ett lite sted og jeg ser stadig vekk at folk jeg trodde ikke var så bemidlede kjøper nybiler til mer enn 600k.

 

Ad topic:

Fremdeles kjøper folk elbiler - ikke minst Tesla - som nr.2 bil.. fordi de er rike og vet å innrette seg for å utnytte fordeler (for å bli enda rikere).

De som drar misunnelsekortet har ikke noe argument synes jeg :(

Lenke til kommentar

Forsåvidt fornuftig. Om taket settes til 600 000 får du fortsatt mye bra bil for pengene før avgiftene settes inn. Alternativt kan man jo gjøre det enda smartere; Øke avgiftene _mye_ på biler med forbrenningsmotor. Gir mest mening i et miljøperspektiv.

 

Og ps: Om du kommer her og skal snakke om kobolt som dreper barn, diselbil som ikke foruenser eller at elbil suger - snu i døra, og la være å gjøre kommentarfeltet til en søppelbøtte.

 

Ja, forutsatt at det kommer elbiler til under 600.000, med minst 40-50 mils rekkevidde og tilhengerfeste?
Lenke til kommentar

Tyskland har, i motsetning til Norge,  et progressivt system for elbilsubsidier.

 

Under €40 000, €6000 i subsidier

€40 000 - €60 000, €5000 i subsider

Over €60 000, null i subsidier

 

Forståelig at høyresiden er skeptisk til forslaget. 

 

Er de skeptiske? Det virker for meg som om de bar vil holde på forutsigbarheten og vente ett budsjett til.

 

Ref. "Han utelukker ikke at det kan komme avgifter på elbiler, men står fast på at elbilfordelene skal vare til 2021."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...