Gå til innhold

Bytte fra speilrefleks til Canon RP?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å investere i et nytt Canon RP kamera. Har lyst på R, men budsjettet tillater det ikke. 


Jeg har følgende kameraer i dag: 

Canon 5D mk II - elsker at det tar gode bilder. Bildene er bare "bedre" enn far de andre kameraene mine 

Canon 7D mk I - liker at det er god autofokus og 8 bilder/sek (bra sammenlignet med mine andre kameraer) 

Canon 100D - har dette pga størrelsen og fordi det har kontinuerlig AF i video modus. 

Jeg bruker disse kameraene for bilder av familien, barna. Reiser, noe landskapsfotografi og sport. Jeg er selvsagt en amatør. En ulempe er at jeg ofte har lyst å drasse med meg alle tre... 

Vurderer å selge dem for å finansere ett Canon RP. 

Jeg lurer på om jeg vil savne de helt spesielle bildene jeg føler jeg får fra mitt 5D. Hastigheten fra 7D vil jeg nok savne, men det kan jeg leve med. RP er ganske lite, så 100D blir lett å kvitte seg med. 

Jeg har nok objektiver til mitt bruk. 

Er det en god ide å bytte inn disse tre mot RP? 

 
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg vurderer å investere i et nytt Canon RP kamera. Har lyst på R, men budsjettet tillater det ikke. 

 

….

 

Siden jeg ikke har brukt RP selv kan jeg ikke si så mye spesifikt, men noen generelle kommentarer:

 

RP er den (foreløpige) billigmodellen til det nye speilløse systemet, men det har uansett en nyere og bedre sensor enn 5D II så bildekvalitet er bedre enn det du har fra før. Det er også bedre på video enn 100D, men matcher ikke seriebildefunksjonen til 7D på hastighet og bufferstørrelse. Byggekvalitet vil være et nivå under 7D og 5D-serien, men det er jo også mindre og lettere.

 

Merk at det kommer et generasjonsskifte på Canon-sensorer, men nye sensorer er bare tilgjengelig på Eos 90D og Eos M6 II. Når fullformat vil oppgraderes - og på hvilket nivå først er ikke godt å vite, men det virker sannsynlig at ny sensor kommer på R-erstatning (eller en ny ennå dyrere modell) først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...