Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bør voksne, sunne mennesker ta influensavaksine?


Zork

Anbefalte innlegg

La meg starte med å si med en gang at jeg overhodet ikke er noen "antivaxxer". Jeg er, som alle oppegående mennesker, stor tilhenger av vaksiner og medisinsk vitenskap og har alle vanlige vaksiner både fra jeg var barn og de jeg har hatt behov for i voksen alder i forbindelse med reise og/eller "påfyll".

 

Men - nå er det igjen tiden hvor man, fra flere kanter, blir tilbudt/anbefalt årets influensavaksine og jeg er oppriktig i tvil om det er noe vi som ikke er i risikosonen bør ta?

 

Arbeidsgivere deler jo ofte rundhåndet ut denslags for å minske sykefraværet men er dette noe som egentlig anbefales for friske mennesker uten spesielle problemer?

 

Diverse google-søk gir motstridende svar - noen sier at friske mennesker godt takler en influensa og enda til kan ha godt av det, andre sier man bør vaksinere seg mtp evt svakere venner/familie.

 

Noen sier at har man først tatt én influensavaksine så må man ta hvert år fordi da er løpet kjørt...

 

Selv er jeg heldigvis svært sjelden syk - jeg tror ikke jeg har hatt mer enn 2-3 sykedager fra jobb de siste 5-6 årene. Bør jeg likevel ta influensavaksine mtp de rundt meg? Jeg har nære venner og familiemedlemmer som regnes innenfor risikosonen (de tar vaksinen). 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et av problemene med influensavaksinen er at det er stor usikkerhet ved presisjonen til vaksinen. Influensaviruset muterer fort og det kan finnes flere varianter i omløp. Vaksinen garanterer altså ikke at du ikke får influensa og må også fornyes når det kommer nye typer influensa. I tillegg så beskytter den ikke mot vanlig forkjølelse som, så vidt jeg vet, er vanligere enn faktisk influensa.

 

Om du ikke er plaget av regelmessig influensainfeksjon og langvarig (flere dager, kanskje mer enn en uke) sengeliggende, eller er i en utsatt gruppe, så er det ikke mye poeng i å ta en vaksine.

 

Hvorvidt du reduserer risikoen for de rundt deg ved å ta vaksinen er jeg dog usikker på. Det er vel først og fremst mennesker som av helsemessige årsaker ikke kan ta vaksinen selv som blir beskyttet av at andre tar vaksinen.

Endret av Deimos_Anomaly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så vil jeg si at influensavaksinen ikke er nødvendig å ta, men om du anser deg som en potensiell smittekilde for mer sårbare mennesker så er influensavaksinen så lite ork at jeg ville bare hoppet i det.

 

Ja, isolert sett har jeg ingen problemer med å ta en vaksine og er helt enig i at det er null ork.

 

Men det som gjør at jeg tviler er det jeg leser om at om en først tar det én gang, så bør en fortsette å ta det fordi kroppen da ikke selv bygger opp det immunforsvaret den trenger for dette og blir avhengig av vaksiner - og at slike vaksiner er uheldig på lang sikt for friske mennesker.

 

https://tidsskriftet.no/2013/11/podkast/friske-bor-ikke-ta-influensavaksine

 

Så jeg sliter litt mellom egoisme her siden jeg personlig ikke trenger det og frykter at jeg på sikt vil bygge ned mitt eget immunforsvar om jeg først starter med dette - men jeg vil naturligvis heller ikke være en fare for de jeg omgås.

Lenke til kommentar

... fordi kroppen da ikke selv bygger opp det immunforsvaret den trenger for dette og blir avhengig av vaksiner ...

Dette er et gammelt argument som jeg har sett mange bruke om vaksiner generelt, men det er ikke meg bekjent at det noen gang er påvist noen slik avhengighet av vaksiner.

 

Influensavaksinen mister effekt fordi selve viruset forandrer seg, ikke p.g.a immunforsvaret ditt. Man må derfor ta ny vaksine neste influensasesong om man ønsker fortsatt beskyttelse.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar

Hvorvidt du reduserer risikoen for de rundt deg ved å ta vaksinen er jeg dog usikker på. Det er vel først og fremst mennesker som av helsemessige årsaker ikke kan ta vaksinen selv som blir beskyttet av at andre tar vaksinen.

 

Ja, det er vel mye det jeg lurer på jeg også. De jeg evt. står i fare for å smitte tar alle denne vaksinen selv - om det da betyr at jeg ikke utgjør noen fare om jeg ikke tar den, så lever jeg greit med det. For min egen del takler jeg fint en influensa.

Lenke til kommentar

Dette er et argument som jeg har sett mange bruke om vaksiner generelt, men det er ikke meg bekjent at det noen gang er påvist noen slik avhengighet av vaksiner.

 

Influensavaksinen mister effekt fordi selve viruset forandrer seg, ikke p.g.a immunforsvaret ditt. Man må derfor ta nye vaksine neste influensasesong om man ønsker fortsatt beskyttelse.

 

Ja, jeg er klar over at dette er et tradisjonelt 'antivaxxer'-argument og jeg er derfor tvilende til det - samtidig er jo våre kropper slik laget at de blir sterkere så lenge de utsettes for overkommelig stress. Muskler bygges kun ved at de først "ødelegges"/brytes ned for deretter å vokse seg sterkere og denslags.

 

Jeg er dermed ikke sikker på at vi nødvendigvis ikke har godt av å bli utsatt for en del (overkommelig) sykdom så lenge det er snakk om mindre alvorlige sykdommer. 

 

Det er vel også et spørsmål om en influensavaksine gir like god immunitet mot senere, relaterte influensa-variasjoner som det å gå gjennom disse gjør? Som du sier, så er disse varierte og ikke nødvendigvis de samme som man blir vaksinert for.

 

Å ta vaksiner mot alvorlige sykdommer er jo en selvfølge for de fleste av oss, men influensa er jo rimelig harmløst for friske mennesker, så jeg føler det er et noe mer vanskelig spørsmål. 

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Hvorvidt du reduserer risikoen for de rundt deg ved å ta vaksinen er jeg dog usikker på. Det er vel først og fremst mennesker som av helsemessige årsaker ikke kan ta vaksinen selv som blir beskyttet av at andre tar vaksinen.

 

Det også, men skyldfordelingen er irrelevant ved et dødsfall. De gamle er sløve med vaksiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumenter for selv å ta vaksine (selv om dine nærmeste i risikosonen har tatt allerede) 

- Sett at vaksinen treffer bra i år, og du unngår å bli syk, da slipper du å påføre bedriften du jobber ved, kostnader på  sykefraværsdager som kunne vært unngått og stress på blant gjenværende kolleger pga mangel på ressurser

- Andre enn de nærmeste som enten ikke har tatt vaksinen enda, eller som ikke har tatt den unngår å bli syke. Dette må også ses i sammenheng hvor sosialt du lever. 

- Du jobber innen helse. Ikke alle pasienter kan ta vaksinen. Og det er en sårbar sektor om du forsvinner i sykdom som kunne vært unngått.

- Du kan være fint være frisk, men tilhøre en risikogruppe uten å vite det. Friske gravide, for eksempel. Å være gravid er ingen sykdom, men en midlertidig tilstand hvor kroppen er i "stress" som gjør den gravide og foster ekstra sårbar for konsekvensene av influensa.

 

Du ødelegger ikke kroppens evne til å bli motstandsdyktig mot influensa senere ved å ta vaksine. Influensavaksinen gir deg immunitet, ved at den setter i gang prosesser som øker din motstandsdyktighet for årets sesongvariant av influensavirus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det også, men skyldfordelingen er irrelevant ved et dødsfall. De gamle er sløve med vaksiner.

En del gamle kan ikke ta vaksinen fordi selv den kontrollerte og trygge formen for eksponering av viruset, utgjør et for stort stress for kroppen deres.  Andre eldre vil man være forsiktigere med å vaksinere fordi de for eksempel har hatt allergisk reaksjon på tidligere influensasprøyter, pga allergi mot noen av stoffene utenom selve det svekkede/døde viruset. 

Lenke til kommentar

 

Noen sier at har man først tatt én influensavaksine så må man ta hvert år fordi da er løpet kjørt...

 

 

Jeg kan under tvil kjøpe argumentet om at kroppen har godt av å utsettes for en influensa en gang i blant, men skjønner ikke hvorfor det å ta én influensavaksine kan påvirke immunforsvaret negativt. En person som tar vaksinen burde vel være bedre beskyttet enn noen som hverken tar vaksinen eller blir smittet av influensa?

Lenke til kommentar

Jeg kan under tvil kjøpe argumentet om at kroppen har godt av å utsettes for en influensa en gang i blant, men skjønner ikke hvorfor det å ta én influensavaksine kan påvirke immunforsvaret negativt. En person som tar vaksinen burde vel være bedre beskyttet enn noen som hverken tar vaksinen eller blir smittet av influensa?

 

Tipper mye av poenget er at en årlig influensavaksine (til forskjell fra vaksiner mot godt kjente sykdommer) er et forsøk på å spå hvordan årets influensa vil bli. En vet ikke 100% hva en vaksinerer mot - så det å bare "ta imot" influensaen og la kroppen bygge antistoffer mot det den faktisk inneholder kan være mer effektivt og réelt enn å satse på en vaksine som bare gjetter hva som kommer.

 

Men - det forklarer jo ikke hvorfor man ikke skal la en vaksine ta seg av det den kan og så la kroppen ta seg av det som evt måtte gjenstå...

 

Men - om vi holder oss til analogien rundt muskelbygging så blir jo de sterkere ved at de først brytes ned og ødelegges før de så gror tilbake sterkere - om immunforsvaret fungerer lignende, så er det kanskje en fordel at kroppen går gjennom noen dager med nedbryting og "kamp" i forbindelse med en influensa for så å bygge seg sterkere i etterkant? En vaksine vil unngå kampen akkurat der den treffer, men muligens gjøre at kroppen får mindre "trening"  og styrke når det gjelder motstandskraft generelt og at den dermed er mindre forberedt/trent på det som ellers måtte komme? 

Lenke til kommentar

Som helsefagarbeider er jeg prioritert mottaker av vaksiner, og denne er også anbefalt. I tillegg har jeg ulcerøs kolitt som er en autoimmun sykdom. Som om det ikke er nok, bruker jeg biologiske medisiner som også demper immunforsvaret mitt. Dersom jeg blir syk, blir jeg SKIKKELIG syk. Vi snakker manflu x 100. 

 

Jeg tar ikke vaksinen og har heller ikke tatt vaksine for hepatitt som anbefales for alle oss omsorgsarbeidere. Nå er ikke jeg en "anti-vaksine-motstander" - får jeg barn, skal de selvfølgelig få full pakke som alle andre. Men disse vaksinene er noe usikre, som det sies er influensa i konstant endring og vaksinen er ikke en helgradinger mot å bli syk. 

 

Dessuten, mener jeg bestemt at problemet i dagens samfunn er at vi er så redd for smuss, bakterier og skitt mellom henda at vi lever i veldig sterile omgivelser. Særlig oss byfolk som ikke har levd på gård (hvor ofte ser du gårdsfolk syke? nærmest aldri) - der det er dyredritt, jord og sikker mye annet gøyalt som bygger opp immunforsvaret vårt. Får jeg barn skal jeg gjerne la ungen min spise beitemark og det som finnes ute i jorda, for å prøve det også. ;P Jeg tror det er medisin for unger! Gir en sterk tarmflora, som er medisinlageret vårt (tarmbakteriene våre). 

 

Så tenker jeg at jeg heller vil ha influensa et år. Så kropper lærer å håndtere det, slik at jeg blir litt mer immun til neste år. I alle år har jeg derfor gått rundt å snufset og kanskje ligget i senga med tett nese og standard 37,5 i feber. Men ikke noe mer enn det. Vaksinerer jeg meg år etter år. Så er de plutselig et år den ikke virker eller treffer så godt. Så får jeg DEN influensaen. Kombinert med det andre, nei takk. 

 

Jeg er veldig forsiktig med alt av piller, vaksiner og kjemiske unaturlige greier. Men må man så må man. Jeg har vel aldri spist mer medisin etter at jeg fikk ulcerøs kolitt. Yeye. ^^ 

Endret av Kris85
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som helsefagarbeider er jeg prioritert mottaker av vaksiner, og denne er også anbefalt. I tillegg har jeg ulcerøs kolitt som er en autoimmun sykdom. Som om det ikke er nok, bruker jeg biologiske medisiner som også demper immunforsvaret mitt. Dersom jeg blir syk, blir jeg SKIKKELIG syk. Vi snakker manflu x 100.

 

Jeg tar ikke vaksinen og har heller ikke tatt vaksine for hepatitt som anbefales for alle oss omsorgsarbeidere. Nå er ikke jeg en "anti-vaksine-motstander" - får jeg barn, skal de selvfølgelig få full pakke som alle andre. Men disse vaksinene er noe usikre, som det sies er influensa i konstant endring og vaksinen er ikke en helgradinger mot å bli syk.

 

Dessuten, mener jeg bestemt at problemet i dagens samfunn er at vi er så redd for smuss, bakterier og skitt mellom henda at vi lever i veldig sterile omgivelser. Særlig oss byfolk som ikke har levd på gård (hvor ofte ser du gårdsfolk syke? nærmest aldri) - der det er dyredritt, jord og sikker mye annet gøyalt som bygger opp immunforsvaret vårt. Får jeg barn skal jeg gjerne la ungen min spise beitemark og det som finnes ute i jorda, for å prøve det også. ;P Jeg tror det er medisin for unger! Gir en sterk tarmflora, som er medisinlageret vårt (tarmbakteriene våre).

 

Så tenker jeg at jeg heller vil ha influensa et år. Så kropper lærer å håndtere det, slik at jeg blir litt mer immun til neste år. I alle år har jeg derfor gått rundt å snufset og kanskje ligget i senga med tett nese og standard 37,5 i feber. Men ikke noe mer enn det. Vaksinerer jeg meg år etter år. Så er de plutselig et år den ikke virker eller treffer så godt. Så får jeg DEN influensaen. Kombinert med det andre, nei takk.

 

Jeg er veldig forsiktig med alt av piller, vaksiner og kjemiske unaturlige greier. Men må man så må man. Jeg har vel aldri spist mer medisin etter at jeg fikk ulcerøs kolitt. Yeye. ^^

Du blir ikke immun mot neste års influensa om du blir syk uten å ha tatt vaksine, siden viruset er i endring. Vaksiner handler dessuten om å lære kroppen å forbedre seg mot influensa. Det er som om du har hatt influensaen. Hvis vaksinen ikke treffer så godt er erfaringene at man gjerne får en mildere versjon enn de andre som blir ordinært syke av influensa.

 

 

Når man jobber i helsevesenet, mener jeg at det er forventet å ta vaksiner, pga flokkimmunitet, og fordi at konsekvensene er så fatale om skrøpelige mennesker blir syke med influensa. Å dø av influensa er en grusom måte å dø på. Og holder man seg hjemme pga influensa, så må jo bedrifter gjerne betale sykepenger for at man er hjemme syk, når dette kunne vært unngått. Og så må de få inn vikarer, hvis de i det hele tatt klarer å få inn noen, og det blir begrenset ressurser igjen til å ta vare på pasienter/beboere.

 

Å være skeptisk er i utgangspunktet sunt, men når det fører til at man ikke gjør tiltak som er velutprøvd, kunnskapsbasert og trygt, er det synd.

 

Jeg håper du revurderer å ta vaksinen, siden du definitivt i er i risikogruppe og har en veldig viktig jobb hvor du trengs i!

 

Veldig bra å høre at du tenker å gi evt fremtidige barn de vanlige vaksinenene, plusspoeng der!

Lenke til kommentar

Du blir ikke immun mot neste års influensa om du blir syk uten å ha tatt vaksine, siden viruset er i endring. Vaksiner handler dessuten om å lære kroppen å forbedre seg mot influensa. Det er som om du har hatt influensaen. Hvis vaksinen ikke treffer så godt er erfaringene at man gjerne får en mildere versjon enn de andre som blir ordinært syke av influensa.

 

 

Når man jobber i helsevesenet, mener jeg at det er forventet å ta vaksiner, pga flokkimmunitet, og fordi at konsekvensene er så fatale om skrøpelige mennesker blir syke med influensa. Å dø av influensa er en grusom måte å dø på. Og holder man seg hjemme pga influensa, så må jo bedrifter gjerne betale sykepenger for at man er hjemme syk, når dette kunne vært unngått. Og så må de få inn vikarer, hvis de i det hele tatt klarer å få inn noen, og det blir begrenset ressurser igjen til å ta vare på pasienter/beboere.

 

Å være skeptisk er i utgangspunktet sunt, men når det fører til at man ikke gjør tiltak som er velutprøvd, kunnskapsbasert og trygt, er det synd.

 

Jeg håper du revurderer å ta vaksinen, siden du definitivt i er i risikogruppe og har en veldig viktig jobb hvor du trengs i!

 

Veldig bra å høre at du tenker å gi evt fremtidige barn de vanlige vaksinenene, plusspoeng der!

 

Jeg vet du ikke blir immun mot neste års influensa dersom du blir syk. Men viruset endrer seg ikke drastisk, så kroppen vil gjenkjenne viruset i noe grad. Dersom to personer i lik aldersgruppe med samme helsetilstand får influensa. En hadde det i fjor, og en hadde sist influensa for fem år siden. Da mener jeg bestemt at vedkommende som sist hadde influensa i fjor vil komme lettere ut av det. Men jeg forstår at folk kan være uenig i dette. Men immun blir man aldri. Selv ikke med vaksine. 

 

Som helsefagarbeider har jeg et stort ansvar for mine pasienter når det gjelder smitte. Nå er sannsynligheten for smitte andre veien større, at mine pasienter smitter meg. Jeg jobbet i rusomsorgen, og der er ikke akkurat toaletthygiene og dusj dagligdags. Dusjen brukes ofte som skittentøyskurv og hvorfor skal man bruke penger på dopapir? Uansett er det bemerkelsesverdig hvor lite syke dem blir. Så godt som aldri. Uansett - den tørste risikoen for smitte er nok dem jeg har mest kontakt med, altså kolleger. Det er ikke uvanlig at hele personalgrupper i ulike anledninger blir syke, og personalkrisen er såpass akutt at man blir pålagt å jobbe selv om man er syk. 

 

Viruset lever i deg, i opptil 7 dager etter at du har blitt frisk. Så selv om man har blitt frisk bør man være hjemme en dag eller to. Rennende neste og hoste/nys er det verste. Eller dråpesmitte. Så her gjelder det å ha kontroll på hvor hendene blir plassert. 

 

Kan nevne at dersom jeg hadde jobbet på et sykehjem, en kreftavdeling eller barneavdeling. Ville jeg tatt vaksinen. Når et flertall er for noe jeg personlig ikke er helt enig. Bøyer jeg meg alltid etter demokratiet og hva som blir anbefalt i det store bildet. Det tjener nok dem jeg jobber for, kolleger og slikt. Men det "straffer meg", i den forstand at min teori (jeg kan ta feil), om at dersom jeg blir syk, vil jeg bli VELDIG syk. 

 

Ikke at det er så relevant, men sist jeg hadde influensa var vel i 2011-12 hvis jeg husker rett. Har kanskje hatt det to ganger i voksen alder. Selv uten vaksine og i et utsatt miljø og nedsatt immunforsvar grunnet medisiner og ulcerøs kolitt. 

 

Men det er skummelt å se hvor stor "anti-vaksine-bevegelsen" har blitt. Spesielt i land som USA. Å vaksinere barn skulle blitt pålagt pga flokkimmunitet som du nevner. Jeg leste en plass at 18-19% av befolkningen påstår der har en eller annen form for intoleransens, mens realiteten er under 2%. Det er så latterlig mye misoppfattelser og feilinformasjon, "fake news", myter og galskap ute å går. Ønsket om å være spesielt og særegen, skille seg fra mengden har en tendens til å gå status. Fra et sosialantropologisk perspektiv syns jeg dette er interessant. Men for mennesket som flokk er det en farlig trend. Med all slags trend-dietter, hva man skal spise og ikke spise, gjøre og ikke gjøre. God gammeldags sunn fornuft er ikke godt nok. Dersom man søker seg inn på noe som underbygger dine mistanker, slik som anti-vaksinering og lignende - kan man lett la seg overbevise etter få timer på "feil" sider (eller rett om du vil).

 

Her er en artig meme med et godt poeng.

 

vaccine-research-laboratory-200-yearsof-

Lenke til kommentar

Det virker som om virkningsmekanismene bak influensavaksine misforstås. Ja, hos friske vil man bli immun mot sesongens influensa neste gang man blir utsatt for influensa innad i samme sesong. Å ta influensavaksine handler om å utsette seg for influensa, men å slippe å bli dausjuk. Selve immuniteten skjer fordi kroppen gjenkjenner viruset, og har "lært av forrige gang".  Den immuniteten man skaffer seg via vaksine er ikke dårligere enn for friske mennesker som har hatt periode med influensa.  

 

Viruset endrer seg dessverre ganske mye fra år til og, det er derfor man må fylle på med nye vaksiner. Antakeligvis har du ikke blitt syk fordi folk rundt deg er flinke på å ta influensavaksine. Folk i risikogrupper kan forøvrig få vaksinen enten gratis eller til kun 75 kr, just sayin' 

 

I og med at du jobber i rusomsorgen, ser jeg at du føler det er mindre aktuelt for deg. Jeg tipper beboere deres er noe yngre enn brukergruppen for eksempel på sykehjem og at dere er i mindre i fysisk stell, og det dreier seg om mer grensesetting, verbal veiledning, oppmuntring. Det er godt å høre at du ville tatt vaksinen om du jobbet i en annen type jobb i helse. 

 

Ja, ikke sant? Vaksinemotstand er noe av den største trusselen mot den globale folkehelsen. Økt tilgang på vaksiner er grunnen til halvering av barnedødelighet, og interessant nok, kan økt influensavaksinedekning skape mindre behov for antibiotika (Joda, man bruker antibiotika mot bakterier, ikke influensavirus, men det er ikke uvanlig at man får bakterieinfeksjoner sammen med influensa, det er derfor man har mindre behov for antibiotika hvis man vaksinerer seg mot influensa). 

Lenke til kommentar

La oss si at du tar vaksinen,

 

Det værste som kan skje, er at du faktisk får influensa. Enten nå eller senere (jamfør artikkel i tidsskriftet). 

 

Det beste som reelt kan skje, er at du selv ikke blir syk og ikke smitter andre.

 

Vaksinen er jo anbefalt til visse grupper mennesker (alder >65, KOLS, kronisk hjertesykdom osv.), men jeg kan kun se fordeler, og ingen ulemper ved å ta vaksinen. Skulle den mot formodning ikke gi beskyttelse, så vil det i værste fall være som om du ikke tok vaksinen.

Lenke til kommentar

La oss si at du tar vaksinen,

 

Det værste som kan skje, er at du faktisk får influensa. Enten nå eller senere (jamfør artikkel i tidsskriftet). 

 

 

Om du tenker på artikkelen jeg linket til så er det vel ikke det den sier? Den sier at forskning tyder på at det kan være gunstig for friske mennesker å gå gjennom en (uvaksinert) influensa for å styrke immunforsvaret til senere.

 

Tvert om sier den vel at å ta influensavaksine er uheldig på lang sikt for friske mennesker utenfor risikosonen?

 

 

- Infeksjon ser ut til å være en fordel. Infeksjon kan beskytte mot senere influensa og det kan også beskytte mot nye stammer av influensa, f.eks. ved en pandemi. Så vi mener at de som vaksinerer seg uten å trenge vaksinen akkurat da, kan komme dårligere ut senere, sier Haneberg til Tidsskriftets podkast.

 

Lenke til kommentar

Jeg tror det har noe med den kollektive faktoren å gjøre. Hvis alle eller de aller fleste tar slike vaksiner hele tiden, vil vi som et kollektiv da styrkes, eller svekkes? Er vaksine et vidundermiddel som kan spare oss lidelser og tid til sykdom, eller kan det være en potensiell kollektiv dødsfelle?

 

 

 

Angående barn og jord, jeg ville nok ikke latt de spise jord ^^ Jeg tror vi får i oss nok bakterier via vanlig mat og vanlig hygiene. Jeg er nøye med håndvask og hygiene og særlig rundt andre.

 

De ble dævvsjuke før i tiden også. Barnedød-fødsel var en utbredt greie før man lærte om bakterier, der man behandlet døde og fødsler i samme sykehus, for man visste ikke om bakterier. Det er en grunn til at svartedøden drepte 100 millioner mennesker. Og i første verdenskrig døde flere av den horrible spanskesyken enn de som ble skutt i krig til sammen, omtrent 50 millioner mennesker døde av den.

 

Det er et veldig vanskelig spørsmål. Bakterier og virus er det vi har oppstått fra og vil alltid være en essensiell del av vår natur. Og de vil nok alltid ha et ess i ermet over oss. Vi -er- på mange måter bakterier og virus, som mennesker. Vi gjør det samme som de gjør: Formerer, muterer og assimilerer. Noen ganger kommer det utskudd som påvirker andre til å drepe, som Hitler og andre tyranner. Hvordan kan man vaksinere seg mot noe så komplekst som bakteriell mutasjon?

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...