Gå til innhold

Hvorfor forandra Dynamitt-Harry seg så mye fra film 2 til film 4?


Taurean

Anbefalte innlegg

Siden jeg fikk så bra svar i "Nåså"-tråden så prøver jeg på dette også ^^

 

I Olsenbanden og Dynamitt-Harry var han småfeit og sluskete, jeg synes han spilte bra der. Men i Olsenbanden og Dynamitt-Harry går amok ble han tynn og rar, overspilte og var ikke "seg selv". Er det noen leste noen avisartikler for lenge siden om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk har ikke lov til å forbedre helsa si over 3 år?

 

Hehe, joda, akkurat dét punktet er jo positivt. Men det blir som med Ganfolfini og Sopranos. Man liker å se det man egentlig ikke skal være. Han kunne jo lagt på seg 10 kg før innspilling og beholdt den gamle karakteren, og brukt 2-4 måneder etterpå for å bedre helsa igjen. For eksempel.

Lenke til kommentar

Folk har ikke lov til å forbedre helsa si over 3 år?

I dette tilfellet var det dessverre heller motsatt.

 

 

 

I Olsenbanden og Dynamitt-Harry var han småfeit og sluskete, jeg synes han spilte bra der. Men i Olsenbanden og Dynamitt-Harry går amok ble han tynn og rar, overspilte og var ikke "seg selv". Er det noen leste noen avisartikler for lenge siden om det?

Hvordan han spiller og prater bestemmes av regissør, som nevnt over. Men Harald Heide-Steen jr sleit med helsa pga alkohol, dessverre. Det var så ille i 1971 (dvs mellom nevnte filmer) at Rolv Wesenlund brøt sammarbeidet med han og han lå lenge på sykehus.

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/zdPlb/wesenlund-om-det-vonde-bruddet-med-heide-steen-jr

 

 

Avisutklipp 30-07-1971 (fra Dagbladet Pluss):

post-22653-0-96738900-1573293740_thumb.png

 

 

Avisutklipp 13-11-1971 (fra Dagbladet Pluss):

post-22653-0-68499200-1573293760_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig interessant! Forklarer en hel del det.

 

Synes han spiller mer naturlig og seg selv som skrevet i den første filmen han er i, i hvert fall i de fleste scenene. Er jo synd at det kanskje gjenspeilet hvordan han var i virkeligheten ^^ Men godt skuespill henger vel gjerne sammen med det. Arve Opsahl sier det i den "dokumentaren" om Mot i brøstet, at det er lettere å spille seg sjæl enn å spille noen andre.

 

Er litt morsomt de sammenbruddene han får i "Sprenger verdensbanken" også ^^

 

Trist at regissører skal påvirke skuespilleres adferd i så stor grad. Men jeg er enig i at det er mye merkelige og rare fakter og situasjoner i Olsenbanden-filmene ^^ Noe som både gjør det litt tåpelig av og til, og hysterisk morsomt ^^ Noe man aldri ser i noen andre filmer. Så det gir et særpreg. Jeg synes det skiller bra fra de danske. Den svenske Jønssonligan synes jeg også er morsom og spesiell ^^ - På Mallorca er virkelig verdt å se.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva som skjer her, men jeg er hverken spydig, vannmann eller misliker deg Taurean. Men off-topic er fy-fy, så fint om jeg ikke blir emnet i denne tråden. Har dere faktiske klager på meg så bør dette tas på epost til [email protected].

Det som skjer var at det ble påpekt hvor lite konstruktivt svaret du gav trådstarter virker, gitt at trådstarter aldri har skrevet noe som tyder på at en "ikke har lov til å bedre helsa si over 3 år". 

 

Enig? 

Lenke til kommentar

La meg omformulere/utdype: De to Olsenbanden-filmene hadde 3 år mellom seg og jeg finner det ikke utrolig at en overvektig person kan bli slankere på tross av at det ødelegger videreføringen av historien. Jeg mener at skuespillere har en rett til å tenke på sin personlige livsstil før karrieren. At Harald Heide-Steen jr slet med alkohol visste jeg ikke, og jeg vil ikke legge skjul på at det er en faktor jeg absolutt ikke tok i betraktning.

 

Jeg synes godt at du kan konfrontere meg med en mer vennlig innstilt og spørrende uenighet, og ikke prøve å provosere meg. Sånn apropos konstruktive bidrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mulig både trådstarter og admin er svært unge  :)

Harald Heide Steen slet jo lenge med alkoholisme, faktisk så ille at det var like før han strøk med før han ble tørrlagt.

 

Han var "på flaska" i de første filmene der han spilte "Dynamitt-Harry" så der behøvde han ikke spille annet enn seg sjøl.

 

Mange år "på flaska" var nok en medvirkende årsak til at han gikk bort tidlig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+9817324

DH kutta ut pils etter "går amokk" , det er vel ikke så vanskelig å forstå (ergo han gikk ned i vekt , mindre kalorier)

DH til Egon "Det kommer ikke en pils innenfor disse fire vegger....men du kan få en brus !"

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (På 9.11.2019 den 19.18):

Mulig både trådstarter og admin er svært unge  :)

Harald Heide Steen slet jo lenge med alkoholisme, faktisk så ille at det var like før han strøk med før han ble tørrlagt.

 

Han var "på flaska" i de første filmene der han spilte "Dynamitt-Harry" så der behøvde han ikke spille annet enn seg sjøl.

 

Mange år "på flaska" var nok en medvirkende årsak til at han gikk bort tidlig.

Behøver ikke være svært ung for å lure på hva som skjedde for 50 år sida ^^

Radovan skrev (22 minutter siden):

DH kutta ut pils etter "går amokk" , det er vel ikke så vanskelig å forstå (ergo han gikk ned i vekt , mindre kalorier)

DH til Egon "Det kommer ikke en pils innenfor disse fire vegger....men du kan få en brus !"

Ja litt morsom den der ^^ og særlig måten han lukker opp flaska på ^^

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...