Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig Bluescreen 1-2 ganger om dagen


Anbefalte innlegg

Heisann. Har en stasjonær PC som jeg har brukt jevnt og trutt siden 2015, har aldri vært noen alvorlige problemer med den siden det. Frem til for 2 uker siden: Da fikk jeg nemlig bluescreen helt ut av det blå:

 

post-281766-0-01349700-1573242393_thumb.jpg

Stop code: CRITICAL_PROCESS_DIED.

bilde: https://cdn.discordapp.com/attachments/252563175143243776/642445504864583740/Snapchat-270794118.jpg

 

 

Greit nok, skrudde den av og på, og kom meg aldri inn på Windows loginscreen. Fikk kun bluescreen og BIOS opp på skjermen. Prøvde gjentatte ganger til jeg brøt strømmen totalt. Etter dette fikk jeg på PCen igjen og alt fungerte som "normalt"

Greit nok tenkte jeg, søkte litt på google og fant mange rutiner for å feilsøke, men prøvde å oppdatere Windows 10 (Windows Update). Etter dette kom det ingen flere bluescreens av denne typen.

 

 

Men i dag derimot, fikk jeg en ny bluescreen:

 

 

post-281766-0-82308800-1573242415_thumb.jpg

Stop code: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION 

bilde: https://cdn.discordapp.com/attachments/252563175143243776/642445603019816980/Snapchat-919768580.jpg

 

Hva jeg har prøvd: 

Etter dette har jeg kjørt:

-flere AVG virussøk,

-Malwarebytes,

-en ny Windows Update,

-disabled Google Chrome tjenester via services.msc,

-sfc /scannow (i Command Prompt) 

- DISM scan (i Command Prompt)

- Forsiktig rensing av støv i vifter/hardware

 

Ingenting er tuklet med hardware i det siste, og har heller ikke lastet ned noe på PCen de siste månedene.

Er det noe jeg mangler å teste ut som kan fungere? Jeg er ingen IT-ekspert men håper noen intelligente hjerner der ute har noe på lur. Anyone help?

- Ole

 

 

Hardware:

ntel® Core i7-4790k CPU @ 4.00GHz 4.00 GHz RAM 16GB

:Graphic card: GTX 970    -     Strømforsyning 750W

 

 

 

*

*

*

Update: Jeg fikk bluescreen igjen da jeg åpnet NVIDIA GeForce Experience + launchet League of Legends client samtidig. Denne gangen: CRITICAL_PROCESS_DIED

Endret av OleOren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var jeg deg ville jeg startet med en clean reinstall av windows. På denne måten kan du (forhåpentligvis) detektere om problemet ditt er software eller hardware relatert.

 

Så hvis du har kontroll på backup av viktge dokumenter, bilder m.m så ville jeg begynt der.

 

- Lag win10 installasjons usb stick https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

- Har du flere ssd/hdd i maskinen, koble fra alle utenom ditt primære drev (den du skal ha inn win10 på)

- Boot på minnepinne. Du må muligens spamme F11 under oppstart, eller velge "force boot" på minnepinne i fra bios/uefi. Sjekk manualen til ditt HK for hvordan du får frem boot menu under post.

 

(Det neste som kommer har jeg hentet fra hukommelse, jeg mener det skal være riktig)

 

- Når du står i "windows setup" der hvor du velger språk osv under installasjon trykker du SHIFT + F10 for å få opp command prompt.

- Skriv fdisk [enter]

- Skriv list disk [enter]

- Nå ser du forhåpentligvis bare 2 "disker", en for minnepinne og en for ditt primære drev (ssd)

- Skriv select disk n [enter] hvor n er nummeret på din primære SSD. f.eks select disk 0

- "disk n is now your selected drive" står det

- skriv clean [enter] og vent til den er ferdig. Evt kan du skrive clean all, som tar lenger tid, men det er nok ikke nødvendig

- skriv exit [enter] exit [enter] og du skal være tilbake på "windows setup" og kan fortsette på normal installasjon av win 10.

 

IMO er dette kjappere når man har "merkelige feil" i windows. Du kan selvsagt google og feilsøke og prøve alt mulig av "fixes". Det virker som du har prøvd en del allerede. Men jeg syntes det er kjappere og mer effektivt å bare wipe SSD og starte fra scratch.

 

Etter win install lar du microsoft legge inn alle sine drivere, så legger du inn skjermkort driver fra nvidia/amd.

Har du fortsatt samme problem er feilen din mest sansynlig hardware - og du må begynne å eliminere 1 og 1 potensiell feilkilde. Jeg ville da kanskje begynt med å teste med et annet sett minnebrikker eller et annet skjermkort (bruk DDU ved uninstall av skjermkortdrivere før bytte av skjermkort, eller oppdatering av skjermkortdrivere). Her er det jo veldig kjekt hvis du har noen du kan låne hardware fra.

 

Har du forresten forsøk å oppdatere BIOS/UEFi på hovedkortet og resette BIOS, og forsøkt oppdatering av drivere (skjermkort og chipset)

 

Edit: Jeg hadde en gang noen uforklarlige bsod på en maskin og hadde forsøkt det meste. Jeg trodde det var skjermkortet som var synderen, men kunne ikke helt verifisere dette. Etter tips her på forumet fikk jeg en fiks som mildt sagt er spesiell - men det fungerte! Koble strømforsyning fullstendig fra systemet. Altså alle kabler inn/ut frakoblet. La maskinen stå noen døgn. Den "tømmes" da fullstendig. Etter dette fungerte alt. Jeg sier ikke at dette vil fungere for deg, men det viser at de mest utenkelige ting kan fikse problemet ditt.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du har nok helt rett. Jeg burde ha kjørt en full clean reinstall av Windows, siden jeg aldri har gjort det på denne PCen før. Slik at den blir fresh uten korrupte filer.

Hadde en kamerat hos meg som hjalp meg litt og ga meg så og si samme tipsene som det du gjorde.

Har nå avinstallert en del drivere for å så installere de på nytt, slik at det ikke er noen korrupte filer som henger igjen der. Har ikke fått noe bluescreen ennå i allefall. 

Skjer det èn gang til skal jeg følge alle dine steps fra "A-til-Å".

Har også hatt på tanken å kjøpe en helt ny PC fra komplett eller noe, bare for å få noe nytt som ikke virker defekt!

 

Tusen takk skal du ha for svaret, dette vil hjelpe meg meget.

 

 

Og til det siste du nevnte, jeg tror nok det du sier der kan også hjelpe. Dra ut alle kabler slik at den blir helt wiped for strøm. Jeg restartet jo PCen min maaange ganger uten at den ville launche Windows. Men når jeg dro ut strømkabelen og alt, så ville den plutselig boote Windows. Snodig!

Endret av OleOren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...