Gå til innhold

Sære/spesielle opplevelser gjør deg tvilende på deg selv:


Kynxx

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en spesiell opplevelse i går, som har fått meg til å tenke litt i ettertid. Om flere vil dele sine historier, kjør på! La meg starte:

 

Kiel ferga ved frokosten i går. Båten seilte i skumringen ute på åpent hav. Få andre passasjerer satt på grand buffet og spiste da vi var der. Vi hørte lyder fra de forskjellige maskinene vagt i bakgrunnen. De lydene var litt for like de man hører på intensiv avdelinger før i tiden, og midt i måltidet begynte jeg å tvile på meg selv. Er jeg på ferietur med familien, eller ligger jeg egentlig i i koma i ei seng et eller annet sted, og drømmer at jeg har en familie jeg spiser frokost med?

 

De lydene forsvant da det kom flere gjester inn og skravlet, med. Et øyeblikk der.. hoooo boi. Det skal sies at jeg vokste opp der ene søstra mi lå mye på sykehus og var koblet til maskiner som pep og bråkte mye på den tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen tvil om at lyder, lukter og andre små slike opplevelser kan bringe frem minner fra helt andre perioder i livet. Og det kan endre sinnstilstanden der og da ganske kraftig.

 

Én ting som har hengt med meg i voksenlivet, som er litt spesielt, er når jeg ser enden på en grusvei, for eksempel mot en skogkant eller lignende. Man ser det ikke ofte, men det er en kirkegård i byen jeg bor i hvor det er en sånn typisk vei, som ender opp mot en skogkant, med gress rundt. Dette minner meg om veldig tidlig alder, da var livet faktisk veldig godt. Vokste opp på en mindre plass, hvor det var flere slike små veier, nedslitt asfalt-gangfelt og grusveier. Så når jeg ser noe som ligner på det, så får jeg en god og melankolsk følelse som varer en stund.

 

Når det kommer til lukter, så er det et kjøpesenter jeg og noen bekjente hang en del og fant på alt mulig slags rare ting. Det var en spesiell lukt i det kjøpesenteret, noe jeg tror det var litt før i tiden. Lukten av papp, plast og tja, alle slags lukter som kommer av varene i hyllene, og sikkert vaskemiddel fra gulvvaskemaskin. Det var ikke så god lufting før, tipper jeg ^^ Når jeg noen ganger kjenner denne "kjøpesenter"-lukten, som skjer veldig sjelden i dag, så bringer det følelser og tanker fra den tiden.

 

Er sikkert andre ting jeg ikke kommer på akkurat nå. Men det er et kjent psykologisk fenomen. Finnes sikkert måter å bruke det som motivasjonsteknikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flashbacks, nostalgi, melankoli, eksistensielle spørsmål, filosofering, dagdrømming, sterke drømmer, mareritt etc. ja alt for ofte.

 

Har også ganger jeg tenker på drømmer, drømmer om gamle drømmer, får flashbacks i drømmene.

 

Om jeg sover en annen plass enn hjemme i senga, hender det jeg våkner om morgenen og må tenke meg om 2 ganger for å finne ut hvor jeg er. Våknet jeg en annen plass, eller er dette en drøm typ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom en lyd/lukt/følelse er glemt vil allikevel følelsesenteret i hjernen ofte forbinde dette til en gitt situasjon. Får du et akutt flash back fra noe som har vært en traume som er fortrengt (barn er veldig flinke til å fortrenge ting), kan du få en følelse av deja vu ved å gjenoppleve lyden som gjør at andre deler av hjernene ikke klarer å koble den reaksjonen til noe rasjonelt. Vi kaller det en forvirringstilstand. Kroppen er derimot flink til å hente seg inn igjen. Mange vil få en følelse av å sveve, eller det motsatte at gravidasjonen blir sterkere, eller at man opplever overnaturlige ting. Samtidig som man gjør dette, forstår man at det ikke er realiteten - man kan nærmest kalle det å "drømme i våken tilstand". Dette kan vare i alt fra noen få sekunder, til minutter - og i noen helt spesielle tilfeller i flere timer eller dager - som om man er i en hypnose. Det mer riktige er en psykotisk tilstand, reaktiv psyose. 

 

Det som er morsomt er at ved å lære mer inngående i hvordan hjernen fungerer, kan man ved å bruke enkle teknikker fremprovosere  en slik type forvirringstilstand, som kan erstattes med en euforisk følelse. Dersom man oppnår dette hos en gruppe mennesker. Kan man igjen ved bruk av enkle psykologiske verktøy lure (eller hjernevaske om du vil), gruppen til å tro at følelsen ble skapt av noe utenforstående, som en Gud eller noe spirituelt.... og vipps - sånn lager man er kult, sekt, religion eller noe annet crap om man vil.

 

Så kjære Kynxx. Dette er en vekkelse. Du er den neste leder av den Hellig Motorroms Komatiske Seng - HMKS.

 

Lykke til! ^^ 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...