Gå til innhold

barn etter ONS og barnbidrag- Moderne slaveri?


Anbefalte innlegg

herzeleid skrev (12 minutter siden):

Jeg ser ikke hvorfor "alle" skulle vite at han er far til barnet, men jeg vil tror det ville fungere temmelig likt som når far betaler biddrag men ikke har noe med barnet å gjøre, eller når foreldrerettigheter overføres fra en part til en annen. 

 Så vi ender også her - med at det egentlig handler om få det valgfritt til å betale bidrag. Ok greit nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/23/2019 at 1:37 PM, Mr_Spock said:

De fleste er nok ganske enige om at det skal være like rettigheter og muligheter for begge kjønn.

Det virker slett ikke som at du er for like rettigheter. 

 

On 11/23/2019 at 2:14 PM, Mr_Spock said:

Som nevnt jeg er opptatt av den praktiske gjennomføringen - hvordan vil det fungere når far har frasagt seg farskapet og alle allikevel vet om at han er far til barnet?

Hva spiller det for rolle om "alle vet han er far til barnet" som du innbiller deg? Det ville ikke forandret noen ting. 
 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (50 minutter siden):

Hva spiller det for rolle om "alle vet han er far til barnet" som du innbiller deg? Det ville ikke forandret noen ting. 
 

Da vil jo alt av samvær osv med slekta fungere som vanlig. Blir bare absurd.

Virker som du holder bare på med noen merkelige planer som ikke passer med den virkeligheten vi lever i.

Når du vurderer dette opplegget kan det være lurt å prøve å sette deg inn i situasjonen til de som blir berørt - barnet, mor, far, , søsken, onkler, tanter, besteforeldre osv. Hvordan vil for eksempel du som bestefar oppleve det og oppføre deg i en slik situasjon?

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
On 11/19/2019 at 7:49 PM, Salvesen. said:

Vi har "gratis" helsevesen her til lands, om du ikke viste det. Abort inngår i denne avtalen, derfor er det slik. 

 

Men om det ikke var slik, hvorfor skulle bare hun betalt? Er du egentlig bare generelt i mot å betale for deg? 

Dette er ikke en riktig tolkning av helsevesenet vårt. Da tjenester har egenandeler, av en eller annen mystisk grunn av abort ikke egenandel. Syns ikke du det er veldig rart?

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (På 19.11.2019 den 20.26):

Enig. Siden kvinner fritt får velge om de vil bære frem et barn eller ikke, burde mannen få velge om han selv ønsker å gi fra seg all farskap og økonomisk ansvar. Det vil gi like mange valg og rettigheter for begge kjønn. Og potensielt kan det føre til mindre abort. Da kvinner kanskje ikke vil føle seg presset av en mann som ikke ønsker å bli far.

Men vær realistiske. Tror dere dette blir innført i Norge anno 2019?

Ser for meg at dette lett kan fraskrive menn ansvar og "pule fritt rundt", noe som lett kan bli økonomisk belastning på samfunnet.

Ja det er kjipt å gjøre en bommert i fylla, men man skal lastes for det en gjør uavhengig av tilstand. Nytter ikke å slå noen og skylde på fylla, på samme måte gjelder det ved bruk av stangen. Ellers er det alltid flott å diskutere ulike syn da samfunnet trenger å utvikle seg. Er enig i at det kunne vært behov for å muligens gå gjennom "rettighetene mann kvinne" ift svangerskap/abort, men det er et ømfintlig emne og jeg har ikke svarene.

Lenke til kommentar
nacario skrev (37 minutter siden):

Ser for meg at dette lett kan fraskrive menn ansvar og "pule fritt rundt", noe som lett kan bli økonomisk belastning på samfunnet.

Ja det er kjipt å gjøre en bommert i fylla, men man skal lastes for det en gjør uavhengig av tilstand. Nytter ikke å slå noen og skylde på fylla, på samme måte gjelder det ved bruk av stangen. Ellers er det alltid flott å diskutere ulike syn da samfunnet trenger å utvikle seg. Er enig i at det kunne vært behov for å muligens gå gjennom "rettighetene mann kvinne" ift svangerskap/abort, men det er et ømfintlig emne og jeg har ikke svarene.


"Kvinner er hjelpeløse vimsete vesener som ikke er i stand til å ta vare på sin egne kropp, så derfor må de uendelig visere mennene med mye høyere seksualdrift holde tilbake lystene sine for å beskytte seg selv og kvinnene mot konsekvenser som kan koste kvinnen millioner, og må være med på å betale for kvinnen sine feil."

 

...

Som mann:
Ville ikke du vært i stand til å ta ansvar for din egne kropp om det var du som kunne bli gravid, og ikke kvinnen..?

Jeg mener.
Jeg har hele livet vært i stand til å være mer ansvarlig for min egne kropp enn samfunnet tydeligvis mener kvinner er i stand til å være ansvarlige for sin kropp.

Det kunne vært krav til skriftlig samtykke til farskap før uke 12, og jeg ville ikke leet et øyebryn, om det var jeg som kunne bli gravid.

Hvorfor regnes kvinner så ekstremt mye mer hjelpeløse enn menn..?

Lenke til kommentar
nacario skrev (50 minutter siden):

Ser for meg at dette lett kan fraskrive menn ansvar og "pule fritt rundt", noe som lett kan bli økonomisk belastning på samfunnet.

Ja det er kjipt å gjøre en bommert i fylla, men man skal lastes for det en gjør uavhengig av tilstand. Nytter ikke å slå noen og skylde på fylla, på samme måte gjelder det ved bruk av stangen. Ellers er det alltid flott å diskutere ulike syn da samfunnet trenger å utvikle seg. Er enig i at det kunne vært behov for å muligens gå gjennom "rettighetene mann kvinne" ift svangerskap/abort, men det er et ømfintlig emne og jeg har ikke svarene.

Jeg hadde vært enig i argumentasjonen om vi var konsekvente når det gjaldt å ta ansvar og de økonomiske belastningene for samfunnet, men all den tid samfunnet villig tar denne belastningen om mor ikke oppgir barnefar og det virker å kun være et tidsspørsmål før vi innfører kunstig befruktning av enslige kvinner, virker ikke dette særlig konsekvent for meg. 

Lenke til kommentar

Så lenge dette missbrukes av kvinner, så må det ligge til rette et system som kan være rettferdig. Det at ei kvinne kan med vilje og pålegg planlegge å få barn med menn med den største lommeboken på byen med løgner om prevensjon, burde være nok til å gjøre om på systemet vi har idag. For dette skjer. 

Når spørsmålet om kondom dukker opp, så tar hun den frem, en kondom hun allerede har stukket hull i, og "whoops", jeg ble vist gravid jeg, selv om mannen var ansvarlig og sørget for at en kondom ble brukt. Fungerte det ikke denne gangen, så tilbake til byen å gjenta til det er vellykket. 

 

Dog jeg forstår hvorfor enkelte velger å gjøre dette. Tiden renner ut, og de bikker over 30-40 år, og har ikke annet valg enn å reise til Danmark for å ta en vilkårlig sædcelle, eller vurdere menn etter lommeboken ute på byen. Det er ekstremt mye mer lønnsomt å få barn med noen du vet hvem er, kontra at du skriver under at barnefaren er "ukjent" ved fødselen. Enkelte menn velger faktisk å gi et forhold et forsøk også - for barnets skyld, så kanskje hun får i både pose og sekk ved å prøve seg på denne taktikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (41 minutter siden):

Du mener at ikke så godt bemidlede menn også trenger å bli lurt? Damer som lurer menn til å bli fedre, må slutte å gå etter lommeboka!!

Det finnes da mange egenskaper som gjør at man kan bli lurt til å fø ei kvinnes barn som ønsket barnet, og som gikk inn for å lure deg inn i det. Har du gode gener, så kan det være ei god grunn. Har du ei tjukk lommebok, så kan det være en annen grunn. Har du begge deler, så er du jo et optimalt bytte for kriteriene disse kvinnene uansett har når de blar gjennom sperm-boka i Danmark. 

Denne "industrien" rundt sperm-donor vokser (ref.danmark), og den vil fortsette å vokse fordi kvinner tar seg mer tid til seg selv og egen utdannelse og jobb. Problemet er at mange av dem har rundet 30-35 når fokuset på seg selv er over, og den biologiske tikkende klokken trer i kraft. Lysten på barn vil i mange tilfeller overskygge sympati og empati for den man utsetter for å nå målet. Dog det er helt forståelig at det er blitt slik, men da er det også på tide å justere på "likestillingen" ved området. 

På Island f.eks så har dem en "app" som skal sørge for at man unngår innavl grunnet et lite folketall. Der er det altså "vanlig" at man sjekker dette før man har seg.  Det å bruke slik teknologi for ønsket om barn kunne lett blitt introdusert ved at man kan sjekke denne. Det å sette sin lit med kondom som mann, er håpløst så lenge kondomen er den minst sikre prevensjonen. 

Kvinnen kan altså registrere seg der som "ønskelig" i forhold til barn, og det kan mannen også. Er en av dem satt av til "ikke ønskelig", så har den andre ingen rettigheter hvis graviditeten er der. På den måten så har ikke mannen og hans familie noe å si mot kvinnens familie som kanskje ikke ønsker barnet, og tar abort. Det samme den andre veien. 

Samtidig vil det være mye enklere for kvinner å luke ut menn som kanskje er ute etter én ting. Fordi man som mann da må ta stilling til om man ønsker noe mer seriøst eller ikke gjennom valget på appen. Er man en "player" og ønsker sex, så får man isåfall ta stilling til barn om kvinnen blir gravid. Mens hvis man som mann ikke ønsker barn, så er det opp til kvinnen å skulle ha sex med han eller ikke. 

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Kvinnen kan altså registrere seg der som "ønskelig" i forhold til barn, og det kan mannen også. Er en av dem satt av til "ikke ønskelig", så har den andre ingen rettigheter hvis graviditeten er der. På den måten så har ikke mannen og hans familie noe å si mot kvinnens familie som kanskje ikke ønsker barnet, og tar abort. Det samme den andre veien. 

 

Spør igjen om dette - hva med barnets og resten av fars familie? Hvis det blir et barn altså. Selv om far har fått en juridisk "abort" etter denne appen.

Disse vet jo om barnet - de er like mye onkel og søsken osv selv om en app prøver å teoretisk vise noe annet. Hvordan skal dette fungere?

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (Akkurat nå):

Spør igjen om dette - hva med barnets og resten av fars familie? Hvis det blir et barn altså. Selv om far har fått en juridisk "abort" etter denne appen.

Disse vet jo om barnet - de er like mye onkel og søsken osv selv om en app prøver å teoretisk vise noe annet. Hvordan skal dette fungere?

Dette scenarioet er jo ikke annerledes enn dagens scenario? Det finnes nok av fedre som er "papir-fedre" med splittede familier grunnet avgjørelsen rundt det å ikke ha kontakt med barnet. Mitt argument, eller forslag rører ikke denne problemstillingen siden den vil være tilsvarende lik som dagens situasjon. 

Eneste forskjellen vil jo være at papir-faren faktisk har bevis på at han ikke ønsket barnet før han hadde seg, i motsetning til mange som idag tar den avgjørelsen etter at uhellet var ute - ubeviste om de ble lurt eller ikke. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Dette scenarioet er jo ikke annerledes enn dagens scenario? Det finnes nok av fedre som er "papir-fedre" med splittede familier grunnet avgjørelsen rundt det å ikke ha kontakt med barnet. Mitt argument, eller forslag rører ikke denne problemstillingen siden den vil være tilsvarende lik som dagens situasjon. 

Eneste forskjellen vil jo være at papir-faren faktisk har bevis på at han ikke ønsket barnet før han hadde seg, i motsetning til mange som idag tar den avgjørelsen etter at uhellet var ute - ubeviste om de ble lurt eller ikke. 

 

Og igjen havner med den løsningen med at det kun handler om at det skal bli valgfritt å betale barnebidrag. Greit nok.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (6 minutter siden):

Og igjen havner med den løsningen med at det kun handler om at det skal bli valgfritt å betale barnebidrag. Greit nok.

Nei? Siden kvinner betaler mer penger for prevensjon, mens mannens versjon er billigere, dog dårligere, så kunne appen vært gratis for kvinner, mens menn måtte betale et abonnement på den - for sin forsikring rundt det å få et uønsket barn. 
 

Dette ville rett og slett vært mannens "prevensjon", og det er opp til kvinnen å ha sex med en mann som frasier seg barnet, om den skulle komme (om barnet kommer, så har kvinnen alle rettigheter i et slikt tilfelle, og det er kun opp til henne å tilby mannen det å delta om han skulle ombestemme seg). 

Disse pengene kunne havnet i et barnetrygd-fond, og barna som kom uansett med ordningen ville fått penger nok til å få et godt liv.

 

Jeg trur det er en haug kvinner som hadde elsket ei slik ordning, som går på en smell og har sex med en totalt psykopat som gjør livet vanskelig i ettertid, når man uansett er linket til denne personen i minst 18 år. Psykopaten har idag rettigheter, noe han ikke ville hatt om han på forhånd frasa seg ansvar ved et "uhell". Da kunne moren valgt å beholde om hun ville, få litt penger fra fondet, og ikke hørt fra han igjen. 

 

Ei slik ordning ville fikset en haug av problemstillinger man har idag, fra begge sider. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Nei? Siden kvinner betaler mer penger for prevensjon, mens mannens versjon er billigere, dog dårligere, så kunne appen vært gratis for kvinner, mens menn måtte betale et abonnement på den - for sin forsikring rundt det å få et uønsket barn. 
 

Dette ville rett og slett vært mannens "prevensjon", og det er opp til kvinnen å ha sex med en mann som frasier seg barnet, om den skulle komme (om barnet kommer, så har kvinnen alle rettigheter i et slikt tilfelle, og det er kun opp til henne å tilby mannen det å delta om han skulle ombestemme seg). 

Disse pengene kunne havnet i et barnetrygd-fond, og barna som kom uansett med ordningen ville fått penger nok til å få et godt liv.

 

Jeg trur det er en haug kvinner som hadde elsket ei slik ordning, som går på en smell og har sex med en totalt psykopat som gjør livet vanskelig i ettertid, når man uansett er linket til denne personen i minst 18 år. Psykopaten har idag rettigheter, noe han ikke ville hatt om han på forhånd frasa seg ansvar ved et "uhell". Da kunne moren valgt å beholde om hun ville, få litt penger fra fondet, og ikke hørt fra han igjen. 

Jeg sliter med å forholde meg til holdningene dine om damer som lurer menn, psykopater til fedre osv. Det er ekstreme eksempler som ikke burde bestemme agendaen.

Og i ditt siste stykke glemmer du igjen familiene rundt. Du kan ikke bare fjerne far ut i fra ligningen - det er et barn her og fars familie også.

En løsning kan være å la staten stå for barnebidrag, men jeg tror ikke det vil være et positivt bidrag for fedres forhold til sine barn. Vi trenger bedre holdninger om dette i samfunnet - ikke mer tøm og røm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (6 minutter siden):

Jeg sliter med å forholde meg til holdningene dine om damer som lurer menn, psykopater til fedre osv. Det er ekstreme eksempler som ikke burde bestemme agendaen.

Hvorfor skal man unnlate å inkludere sannheten? Det er på langt nær noen standard at menn er psykopater og kvinner er manipulative, men det er vell ingen hemmelighet at man finner dem? 

Mr_Spock skrev (6 minutter siden):

Og i ditt siste stykke glemmer du igjen familiene rundt. Du kan ikke bare fjerne far ut i fra ligningen - det er et barn her og fars familie også.

Hva gjør dagens system for familiene rundt? Om barnefaren nekter å ha noe med barnet å gjøre, så mener du det er standard praksis i dag at familien rundt gjør det? 

 

Mr_Spock skrev (6 minutter siden):

En løsning kan være å la staten stå for barnebidrag, men jeg tror ikke det vil være et positivt bidrag for fedres forhold til sine barn. Vi trenger bedre holdninger om dette i samfunnet - ikke mer tøm og røm.

På hvilken måte ville dette vært "mer tøm og røm"? Kvinner ville vært mye mer påpasselig, og de kunnet filtrere folk som kun var ute etter "tøm og røm" i mye større skala enn idag. Jeg somen potensiell far til ei datter hadde følt meg mye sikrere med et slikt system satt i praksis enn dagens status. For dagens status rundt hva som foregår på ungdomsskolene er blitt skremmende. Det er eksempler på jenter som har sugd andre gutter for å få en sigarett, eller en 6-pack. Dagens fokus på sex, og hvor enkelt det er å få til kontra for 20-30 år siden er rimelig "alien" for oss som idag er voksne. 

Dette ville løst seksuelle-overgrep også, med bevisbyrden mye enklere tilgjengelig. I en verden som stadig blir mer digitalisert, så kan både mannen OG kvinnen sikre seg fra slikt. For vi har jo tilfeller der menn har voldtatt samt gått ustraffet fra det idag, og kvinner har beskyldt uskyldige menn for voldtekt og fått dem fengslet. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skal man unnlate å inkludere sannheten? Det er på langt nær noen standard at menn er psykopater og kvinner er manipulative, men det er vell ingen hemmelighet at man finner dem? 

Hva gjør dagens system for familiene rundt? Om barnefaren nekter å ha noe med barnet å gjøre, så mener du det er standard praksis i dag at familien rundt gjør det? 

 

På hvilken måte ville dette vært "mer tøm og røm"? Kvinner ville vært mye mer påpasselig, og de kunnet filtrere folk som kun var ute etter "tøm og røm" i mye større skala enn idag. 

Dette ville løst seksuelle-overgrep også, med bevisbyrden mye enklere tilgjengelig. I en verden som stadig blir mer digitalisert, så kan både mannen OG kvinnen sikre seg fra slikt. For vi har jo tilfeller der menn har voldtatt samt gått ustraffet fra det idag, og kvinner har beskyldt uskyldige menn for voldtekt og fått dem fengslet. 

Jeg gjentar - du drar inn ekstreme eksempler, jeg har ikke nektet for at de finnes. Hva kaller man slike vendinger i diskusjoner? Ødeleggende er det.

Jeg er for bedre rettigheter for familien i tillegg til foreldrene. Hva som er standard eller ei vet jeg ikke, men er du bestemor - så er du like mye bestemor selv om sønnen din ikke vil være far.

Vi trenger bedre holdninger hos en del mulige fedre - ta ansvar for dine handlinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...