Gå til innhold

Mann (60) må investere et betydelig beløp


Anbefalte innlegg

Skal prøve å holde dette kort. Min far som fyller 60 neste år. Han vil i disse dager snart motta et betydelig beløp. Grunnen er at eks-samboer døde og arveoppgjøret med barna hennes førte til et salg av eiendommen de eide sammen.

 

Så han vil da sitte igjen med en god sum kontant. Han bor i dag sammen sin nye samboer (saken er gammel så eks-samboer døde for 5 år siden) i hennes leilighet hvor han leier av henne.

 

Så spørsmålet er hva bør han gjøre med pengene. Jeg er ikke sikker på eksakt beløp men tipper et sted rett under 2 mill. Han har planer om å fortsette å leie hos sin samboer. Så jeg ser for meg følgende:

 

- Globalt indeksfond (risikabelt mtp alder?)

- Kjøpe bolig og leie ut (må da ta opp gjeld for å kjøpe noe så vinningen går opp i spinningen?)

- Sparekonto (Renten på den beste kontoen i dag er vel akkurat til å dekke inflasjonen)

- Pengemarkedsfond (her har jeg INGEN erfaring eller kunnskap)

- IPS

- Bitcoin? Neida :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hvor risikovillig han er? Veldig få vil anbefale indeksfond til en på 60 år, men det betyr ikke at det er feil for alle.

 

Kanskje ett kombinasjonsfond kan være noe? Nordnet sine "smarte porteføljer" er litt spennende.

 

Takk for tips! Skal sjekke det ut. Han er egentlig ikke så økonomisk av seg. Planen hans var å bare ha det på bruks-konto. Da fikk jeg litt hetta for å si det mildt.

 

Jo faktisk. Men ikke hele beløpet. 1/3, eller til og med halvparten. (Men det vil kreve litt kunnskap om kryptovaluta og oppbevaring av Bitcoin).

 

 

Vi snakker om en som knapt forstår hva e-post er så skal ikke få han til å investere en mill i BTC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal prøve å holde dette kort. Min far som fyller 60 neste år. Han vil i disse dager snart motta et betydelig beløp. Grunnen er at eks-samboer døde og arveoppgjøret med barna hennes førte til et salg av eiendommen de eide sammen.

 

Så han vil da sitte igjen med en god sum kontant. Han bor i dag sammen sin nye samboer (saken er gammel så eks-samboer døde for 5 år siden) i hennes leilighet hvor han leier av henne.

 

Så spørsmålet er hva bør han gjøre med pengene. Jeg er ikke sikker på eksakt beløp men tipper et sted rett under 2 mill. Han har planer om å fortsette å leie hos sin samboer. Så jeg ser for meg følgende:

 

- Globalt indeksfond (risikabelt mtp alder?)

- Kjøpe bolig og leie ut (må da ta opp gjeld for å kjøpe noe så vinningen går opp i spinningen?)

- Sparekonto (Renten på den beste kontoen i dag er vel akkurat til å dekke inflasjonen)

- Pengemarkedsfond (her har jeg INGEN erfaring eller kunnskap)

- IPS

- Bitcoin? Neida :p

Alt avhenger av hvor lenge det er til han skal bruke de. Dersom han i utgangspunktet ikke har tenkt å bruke pengene, men at det mest sannsynlig blir arv, så kan de fint investeres i et globalt indeksfond. Dersom han ønsker å bruke de til pensjon er det ikke å anbefale å ha store andeler av dette i noe aksjefond. Da blir det f.eks. noe i retning pengemarkedsfond eller andre typer rentefond med lavere risiko. Bank kan også være aktuelt.

 

Boligutleie kan gå det, men det krever en del arbeid, vil også binde opp mye penger i en illikvid investering. IPS er ikke lønnsomt i den alderen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror at hvis jeg var han ville jeg brukt pengene til å kjøpe seg inn i hans nye samboers leilighet ( vel og merke om leiligheten ligger i et område det er lett og selge) For hva skjer hvis også denne samboeren dør. Det bør imidlertid tinglyses og skrives kontrakt på så han er sikker på at han ikke taper pengene. Leien han betaler til samboeren er jo egentlig bortkastede penger.

 

Hvis ikke det er aktuelt ville jeg satset på investeringsfond, Skagen eller Nordnet. Evnt.hvis han er litt risikovillig investere i aksjer i Mowi, Lerøy eller andre oppdrettsaksjer. Lite tyder på at disse aksjene vil tape seg noe særlig i verdi, siden fisk er en av hovednæringene til Norge i tillegg til olje

Men olje er mer risky siden sterke krefter jobber for å fase ut oljeindustri så raskt som mulig. Lakseaksjer er derimot mer forutsigbart.Både Mowi og Lerøy betaler ut gode utbytter hvert år. Så her kan han altså investere rimelig sikkert og samtidig få tilleggsinntekter hvert år. Å ha penger i banken taper han på.

Lenke til kommentar

Takk for råd! Jeg får snakke mer med han om hva og når han ønsker å bruke pengene. Jeg personlig elsker å spare å få mest ut av pengene, men til syvende og sist er det hans penger.

 

Tenker ihvertfall nå i førsteomgang så er en god innskuddskonto bedre enn alt på forbrukskontoen. Tragisk rente og faren for at du kan bli svindlet ikke minst

Lenke til kommentar

Takk for råd! Jeg får snakke mer med han om hva og når han ønsker å bruke pengene. Jeg personlig elsker å spare å få mest ut av pengene, men til syvende og sist er det hans penger.

 

Tenker ihvertfall nå i førsteomgang så er en god innskuddskonto bedre enn alt på forbrukskontoen. Tragisk rente og faren for at du kan bli svindlet ikke minst

Det er en god plan. Det kan også være en idé å kontakte en rådgiver i en eller annen bank. De har bedre kunnskap på å gi råd basert på risikoaversjon enn de fleste her inne. Så lenge han sier tydelig i fra om at han ønsker billige fond, så er det ikke noe problem å gå via bankens rådgiver.

Lenke til kommentar

Skremmene råd som postes her. Enkeltaksjer og Bitcoin? Kom igjen. Det er kanskje greit for en på 25 år som nettopp har tjent sin første lønn og trenger en lærepenge i hvordan enkeltinvesteringer er praktisk talt det samme som gambling. 

 

Banken vil anbefale svindyre fond som de tjener masse på, med høy risiko. Indeksfond er det trygge, smarte og lønnsomme valget skal man velge fond. 

 

Som 60 åring ville jeg nok heller brukt pengene på å leve litt. Reise på ferie, kjøpe en drømmebil, kjøpt en hytte. Det vil jeg påstå er den beste investeringen han kan gjøre. 

 

Hvis han ikke er så opptatt av å bruke penger, og heller ønsker at de skal gå som arv, er globalt indeksfond det soleklare enkleste valget. Ingen vits i å stresse med bitcoin, enkeltaksjer, bolig osv. når sannsynligheten er så høy for å tape når man ikke vet hva man driver på med. 

Endret av PgUp
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Har vel selv over en tredjedel i bare ett fond. Det er DNB global indeks (gjennom DNB), har gitt en ganske stabil avkastning for min del. Setter inn et beløp per måned på rundt 5000 der. Kostnadene ligger på 0.2% og aksjene de investerer i er godt spredt. Ikke noe reklame for banken, de suger på boliglån og vanlig sparekonto, men det kan være verdt å opprette fond der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skader ikke å ta kontakt med banken. Jeg vet hva som er dyrt og billig når det kommer til fond. Har også DNB sitt global indeks fond i tillegg til DNB Teknologi. De har gitt meg en god avkastning og etter at DNB justerte prisene i høst er ihvertfall Indeks fondet blitt billig. Jeg reklamerer gjerne for DNB! De har en veldig bra nettbank (har brukt 4 forskjellige banker) og min rente er på 2,7% nom. etter renteøkning. Ser på det som absolutt en god rente. Har bare truet (og har byttet en gang) hver gang med å bytte bank når renten skal justeres.

 

Igjen, takk for alle råd. Setter pris på alle innspill

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er vel kva han vil med pengane og ikkje minst når han ser for seg å ville bruke større mengder. Indeksfond er fint det, men det er helst noko ein anbefalar med langsiktig horisont. Delar kan han vel putte der, men obligasjonsfond er eit anna alternativ med lågare avkastning, men òg lågare risiko.

 

Utan å vite for mykje om hans økonomiske situasjon så ville eg nok plassert dei ganske sikkert, dvs. ikkje aksjar, brukt ved behov og heller akseptert at det ikkje blir all verden avkastning. Om han er i arbeid er kanskje tidlegare pensjonstid aktuelt.

Lenke til kommentar

Et indeksfond som tidligere nevnt her inne, er en sikker og trygg investering. 

 

Som det også er nevnt her inne. Spør du banken, møter du en rådgiver som egentlig er en selger. Bankene tjener heftig på fond - som illustrert her https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2016/KMTE50009215 ikke er den beste ideen. 

 

Bitcoin/krypto er bare tull. Krever litt kompetanse, og det er store fallgruver med tanke på sikkerhet og reguleringer. Du har ikke den samme tryggheten som pengene har. Se bare på rotet rundt Bitcoin Norge. 

 

Eller rett å slett en høyrentekonto. 

 

Personlig ville jeg kjøpt to (!) sentrale blokkleiligheter som krever lite vedlikehold og leid ut via Utleiemegleren. Du får et lån med sikkerhet i den første leiligheten, som igjen gir skattefordeler. På den måten kan du (kanskje) doble verdien på investeringen på potensielt 15 år +/-. 

 

1. Bolig og eiendom

2. Indeksfond

5923032. Bitcoins 

Lenke til kommentar

Et indeksfond som tidligere nevnt her inne, er en sikker og trygg investering. 

 

Som det også er nevnt her inne. Spør du banken, møter du en rådgiver som egentlig er en selger. Bankene tjener heftig på fond - som illustrert her https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2016/KMTE50009215 ikke er den beste ideen. 

 

Bitcoin/krypto er bare tull. Krever litt kompetanse, og det er store fallgruver med tanke på sikkerhet og reguleringer. Du har ikke den samme tryggheten som pengene har. Se bare på rotet rundt Bitcoin Norge. 

 

Eller rett å slett en høyrentekonto. 

 

Personlig ville jeg kjøpt to (!) sentrale blokkleiligheter som krever lite vedlikehold og leid ut via Utleiemegleren. Du får et lån med sikkerhet i den første leiligheten, som igjen gir skattefordeler. På den måten kan du (kanskje) doble verdien på investeringen på potensielt 15 år +/-. 

 

1. Bolig og eiendom

2. Indeksfond

5923032. Bitcoins 

15 år, da er fyren 75 år. Hvis han planlegger å bruke pengene selv er vel det liten vits. 

Lenke til kommentar

Mange gode forslag her. Husk på å ikke investere mer penger enn man har råd til å tape. En typisk felle når det kommer til å investere i f.eks indeksfond, er at man ikke tar høyde for uforutsette hendelser. Her kommer krisebufferen inn. Som kjent så svinger markedene, og det er dumt om eksempelvis bilen skulle ryke i nedgangstider. Og man da skulle bli nødt til å tappe et fond som har halvert seg i verdi.

Ellers er det som flere er inne på at man gjerne blir mindre risikoavers desto eldre man blir. Mens det p.g.a langsiktighet kan være smart for en veletablert 35 åring å ha 80%/20% aksjefond/rentefond fordeling, så spiller gjerne trygghet og forutsigbarhet en større rolle for en 60 åring, hvor gjerne nærmere det omvendte 20%/80% gir mer mening. Disse tingene er også individuelt. Hva som er viktigst for han er det kun han som kan svare på.

Ellers ser en typisk personlig finans pyramide gjerne slik ut i prioritert rekkefølge:

1. Kvitte seg med forbruks/kredittkortgjeld.
2. Etabler krisebuffer typisk 3-6 mnd netto inntekt.
3. Ha maks rundt 2.5 ganger inntekt i boliglån.
4. Pensjon.
5. Investring. Eventuelt forbruk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...