Gå til innhold

Mann (60) må investere et betydelig beløp


Anbefalte innlegg

Mitt råd er å kjøpe DNB Teknologi aksjefond. Uansett kva andre meinar med det så har eg hatt god erfaring med det aksjefondet. Vanligvis 20-30 % avkastning/år.

Om han har eit slitt hus kan det vere fornuftig å pusse opp.

Uansett så meinar eg at i den alderen burde han tenke på å bruke pengane på å realisere ønsker han har før det er for seint.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kris85 skrev (På 11.11.2019 den 2.43):

Et indeksfond som tidligere nevnt her inne, er en sikker og trygg investering. 

 

Som det også er nevnt her inne. Spør du banken, møter du en rådgiver som egentlig er en selger. Bankene tjener heftig på fond - som illustrert her https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2016/KMTE50009215 ikke er den beste ideen. 

 

Bitcoin/krypto er bare tull. Krever litt kompetanse, og det er store fallgruver med tanke på sikkerhet og reguleringer. Du har ikke den samme tryggheten som pengene har. Se bare på rotet rundt Bitcoin Norge. 

 

Eller rett å slett en høyrentekonto. 

 

Personlig ville jeg kjøpt to (!) sentrale blokkleiligheter som krever lite vedlikehold og leid ut via Utleiemegleren. Du får et lån med sikkerhet i den første leiligheten, som igjen gir skattefordeler. På den måten kan du (kanskje) doble verdien på investeringen på potensielt 15 år +/-. 

 

1. Bolig og eiendom

2. Indeksfond

5923032. Bitcoins 

Hvorfor bruke utleiemegler? De tar godt betalt for å leie ut for deg, først med visninger, bilder, annonse osv., deretter 10% av leieinntektene. Da forsvinner fort mye av fortjenesten, og det er ingen grunn til å tro at det skal være like lønnsomt som det har vært de siste ti årene.

Jeg bruker faktisk utleiemegleren selv etter at jeg flyttet til utlandet. Jeg leier jo ikke ut for å tjene på det, men fordi jeg er veldig glad i leiligheten og er usikker på hvor lenge jeg blir utenlands. Jeg tenker jo at det kan være veldig greit å ha noen i nærheten i tilfelle det skjer noe, og at jeg kan leve med en tusenlapp mindre i leieinntekter. Men de tar fett betalt altså, 700NOK per visning blant annet, som kan vare en halvtime maks. Jeg endte til slutt med å ha visningen selv, og kunne bli trygg på de jeg valgte. Har hatt én liten "krise" etter de flyttet inn, som de ikke hadde skyld i. De ringte "nødnummeret" til utleiemegleren som sa at de kunne sende ut en vaktmester for mange tusen, men at jeg måtte godkjenne det. Jeg svarte at de skulle prøve å rings sameiets "vaktmester" og da var prisen en brøkdel, og vi fikk også koblet på sameiet og forsikringsselskap. Leietakerne jeg har nå virker veldig ordentlige, så ser egentlig ingen god grunn til å fortsette med utleiemegler. Mange tenker  nok at de fikser opp i det meste, men tror man blir overrasket over hvor lite man får igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Første rådet jeg ville gitt er at du ikke skal ta råd om investering av 2 millioner kr fra folk du ikke kjenner på et internettforum ?

Når det er sagt det ville jeg unngått infeksfond og enkeltaksjer i hans alder.

Når du begynner å nærme deg pensjonsalder bør ikke pengene investeres med høy risiko.

Hva gjenstår da? Spørsmålet er kanskje hva han selv ønsker å oppnå. Ønsker han høy avkastning på pengene eller er det bra nok å slå inflasjonen? Pengene kan selvsagt investeres i utleieleiligheter, men hvor mye tid ønsket han å bruke forvaltning av disse midlene?

Hvor høy diversifisering ønsker han?

I hans situasjon ville jeg kanskje valgt en passiv investering som samtidig gir en viss avkastning over tid.

Ville selvsagt kvittet meg med all gjeld før jeg investerte noe.

Er heller ikke fremmed for å sette en viss prosentandel av pengene i et globalt infeksfond.

10% 200 000 i KLP AksjeGlobal Indeks 5

5% 100 000 i DNB Teknologi

Ser så for meg at en større andel investeres i et obligasjonsfond med lav risiko. Obligasjonsfond er jeg mer usikker på, men la oss ta KLP Statsobligasjon som et eksempel.

Avkastningen er lav, men det er også risikoen.

50% 1 000 000 i KLP Statsobligasjon

Nordnet har også egne fond som søker å slå referanseindeksen ved å investere i forskjellige aktivaklasser.

Alternativet for den som ønsker lav risiko heter Nordnet Smart 5, så investerer resten her.

35% 700 000 i Nordnet Smart 5

Mottar gjerne kritikk på denne porteføljen.

 

Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (På 20.11.2019 den 14.16):

Mitt råd er å kjøpe DNB Teknologi aksjefond. Uansett kva andre meinar med det så har eg hatt god erfaring med det aksjefondet. Vanligvis 20-30 % avkastning/år.

Om han har eit slitt hus kan det vere fornuftig å pusse opp.

Uansett så meinar eg at i den alderen burde han tenke på å bruke pengane på å realisere ønsker han har før det er for seint.

Ang. DNB Teknologi, skjønner at det anbefales når man har tjent så godt på det de siste årene. Men, viktig å huske at historisk avkastning på 20-25% er så fantastisk at det neppe er bærekraftig. Viktigere derimot er, hvorfor ikke et indeksfond i stedet for? Skal man tro på det som er av forskning så er det ingen grunn til å tro at fondet skal gjøre det bedre enn indeks over tid. DNB Teknologi har faktisk blitt knust av indeksen den måles mot, i 2019. Tidligere suksess mot indeks har nok mer med flaks enn dyktighet gjøre.

Det som er sikkert derimot, er at DNB tar 5-10 ganger mer i forvaltningshonorar med sitt aktivt forvaltede fond.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, knipsolini said:

Ang. DNB Teknologi, skjønner at det anbefales når man har tjent så godt på det de siste årene. Men, viktig å huske at historisk avkastning på 20-25% er så fantastisk at det neppe er bærekraftig. Viktigere derimot er, hvorfor ikke et indeksfond i stedet for? Skal man tro på det som er av forskning så er det ingen grunn til å tro at fondet skal gjøre det bedre enn indeks over tid. DNB Teknologi har faktisk blitt knust av indeksen den måles mot, i 2019. Tidligere suksess mot indeks har nok mer med flaks enn dyktighet gjøre.

Det som er sikkert derimot, er at DNB tar 5-10 ganger mer i forvaltningshonorar med sitt aktivt forvaltede fond.

Er nettopp det. DNB Teknologi er et bransjefond, og det medfører mye høyere risiko enn ett globalt infeksfond.

Grunnregelen er at du betaler for høy avkastning med høy risiko.

Det er klart du kan doble sparepengene over natta ved å investere i enkeltaksjer som har høye svingninger, men du risikerer også å miste alt, evt at aksjen aldri når tidligere høyder etter at du har investert.

Lenke til kommentar

Enig med smørbrødlisten til brukeren over. Kvitte seg med gjeld dersom han har noe først og fremst. 

Dersom han opprinnelig vurderte å bare la pengene stå på brukskonto så leser jeg litt mellom linjene at han mest sannsynlig allerede er gjeldsfri, og at han egentlig ikke har så voldsomt behov for pengene. På grunnlag av dette så hadde jeg også vurdert å la deler av pengene gå videre til neste generasjon som forskudd på arv, og bedt om at pengene benyttes til å nedbetale eventuell gjeld. 

1. La 1 million arves av barn / barnebarn.

2. Sett 500 000 på et globalt indeksfond

3. Sett 500 000 på en høyrentekonto, og forsøk å bruke opp så mye av det på reiser og opplevelser med samboer som mulig, før de blir for gamle til at de rekker å se verden. 

edit: ser de fleste brukere over meg diskuterer hvordan pengene på best mulig vis kan plasseres, men jeg tenker altså at når fyren er 60 så bør han få lov til å leve livet litt og brenne noen av de. 

 

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar
On 12/8/2019 at 12:50 PM, knipsolini said:

Ang. DNB Teknologi, skjønner at det anbefales når man har tjent så godt på det de siste årene. Men, viktig å huske at historisk avkastning på 20-25% er så fantastisk at det neppe er bærekraftig. Viktigere derimot er, hvorfor ikke et indeksfond i stedet for? Skal man tro på det som er av forskning så er det ingen grunn til å tro at fondet skal gjøre det bedre enn indeks over tid. DNB Teknologi har faktisk blitt knust av indeksen den måles mot, i 2019. Tidligere suksess mot indeks har nok mer med flaks enn dyktighet gjøre.

Det som er sikkert derimot, er at DNB tar 5-10 ganger mer i forvaltningshonorar med sitt aktivt forvaltede fond.

 

On 12/8/2019 at 1:07 PM, loddyman said:

Er nettopp det. DNB Teknologi er et bransjefond, og det medfører mye høyere risiko enn ett globalt infeksfond.

Grunnregelen er at du betaler for høy avkastning med høy risiko.

Det er klart du kan doble sparepengene over natta ved å investere i enkeltaksjer som har høye svingninger, men du risikerer også å miste alt, evt at aksjen aldri når tidligere høyder etter at du har investert.

Det som er spesielt med teknologibransjen er at selskapa stort sett lever av sin innovasjon, det å skape nye produkter/tenester som blir ettertrakta.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...