Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vannskade på kjøkkenskapdør


Anbefalte innlegg

Vi leier og over årene har det rent ned litt vann og det har oppstått vannskader på den billige ikea-skapdøren under vasken. Hva er den beste måten å håndtere dette for å unngå oppdiktet høye priser for erstatning ved utflytting?
Jeg har tenkt på å pusse ned døren med sandpapir og evt male over i en lignende farge, men dette er snakk om billige ikea-greier som vel er sponplate med den billigste malingen/lakken.
Jeg har forstått tidligere at ikea er smarte og endrer størrelser på reservedeler o.l. slik det er vel håpløst å få kjøpt ny dør?

Noen råd her hadde vært verdsatt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Passende skapdører burde være mulig å få tak i, selv utenfor ikea. Dør med hengsler kan bare skrus inn i skapet.

 

Det sagt, du ser jo allerede nå at det er tungvint å fikse. Alternativet er jo at huseier skal ha penger til å leie noen til å fikse det. Det koster fort dør (500kr?) + arbeid (1 time) + tilpassing (1 time) + reise (30-60min) = 3-4000 kr. Pengene går fort når man ikke gjør ting selv, men kostnaden er ikke oppdiktet.

Lenke til kommentar

Axefjordn, det som heller skjer er vel at huseier tar betalt for alt det der, og så pusser han selv døren og legger på litt maling, og tar resten av pengene i egen lomme. Forstår godt at TS vil unngå det ved å reparere skaden selv.

Joda, klart det. Og er nesten[1] helt enig i alt du sier.

 

Men når man flytter ut, så skal skader være fikset slik at de er i samme stand som da man flyttet inn. Og er de ikke det, så kan skal huseier ha nok penger til å betale andre for å fikse det. Om han putter pengene i lommen, eller betaler fok for å fikse problemet, er ikke relevant i forhold til erstatningen han skal ha.

 

 

[1] De fleste billige dører kan ikke pusses ned, siden de består av laminat. Men man kan kanskje laminere de skadde områdene på nytt?

Lenke til kommentar

Joda, klart det. Og er nesten[1] helt enig i alt du sier.

 

Men når man flytter ut, så skal skader være fikset slik at de er i samme stand som da man flyttet inn. Og er de ikke det, så kan skal huseier ha nok penger til å betale andre for å fikse det. Om han putter pengene i lommen, eller betaler fok for å fikse problemet, er ikke relevant i forhold til erstatningen han skal ha.

 

 

[1] De fleste billige dører kan ikke pusses ned, siden de består av laminat. Men man kan kanskje laminere de skadde områdene på nytt?

 

Er alle slike skapdører laminert? Og hvordan kan man laminere på nytt?

Lenke til kommentar

Er alle slike skapdører laminert? Og hvordan kan man laminere på nytt?

Nei, dette varierer med dørens oppbygging (og har ikke noe med produsent å gjøre). Noen dører er laget av sprøytemalt MDF, og sveller ganske raskt ved regelmessig kontakt når overflaten ikke lenger er hel og vanntett. Andre igjen er laget av MDF og "finert" med enten plast- eller tremateriale. Disse vil også svelle ganske fort dersom de utsettes for vann regelmessig, slik at lamineringen sprekker opp. Andre igjen kan være laget av heltre (eik, for eks), som er mye mer motstandsdyktig mot fuktighet. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Var innom IKEA og fikk beskjed om at det måtte bestilles på nett. Greit nok, døren koster bare 200kr, men så er det selvsagt 500kr for hjemlevering via Postnord, ingen annen mulighet. Pakken er da ikke så stor.
Og siden jeg ikke vet hva kjøkken det er kan jeg ikke vite om det er rett dør. Bare at den er hvit som den skal være og rette dimensjoner, men uten å se dem vet jeg ikke om det er "høylglans" eller ikke og om hvor lite glans det er i typen som ikke heter "høyglans".

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...