Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Språklig emne - fordypningsoppgave


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kommet ganske godt i gang med en fordypningsoppgave om et språklig emne (10. kl.), og jeg skal i min oppgave se på oppbygningen i trøndersk (grammatikk og målmerker) og dens utbredelse (hvor trøndersk blir brukt i landet). I tillegg skal jeg fortelle om historien bak nynorsk og sammenligne like trekk mellom trøndersk og nynorsk.

 

Jeg har så langt skrevet om hvor trøndersk brukes og hvilke målmerker vi kan koble opp mot trønderdialektene + hva de ulike målmerkene "betyr"/"er". I tillegg har jeg begynt å skrive om trøndersk grammatikk, og her forklarer jeg om gradbøying av adjektiv, bøying av substantiv i entall og flertall + at jeg skal snart begynne å skrive om verbbøying. Her sammenligner jeg bokmål med trøndersk, for jeg tenker å forklare likhetene mellom nynorsk grammatikk og trøndersk grammatikk når jeg har presentert språkhistorien bak nynorsk og ideen med nynorsk (at språket bygger på dialekter). Da skal jeg svare på og sammenligne nynorsk og trøndersk. Føler det er mer naturlig at det kommer da. Underveis forklarer jeg også hva adjektiv er, hva substantiv er osv.

 

Har noen av dere tips? Kan dette funke? Dette var en annerledes norskoppgave enn vanlig, så her er jeg usikker.

Endret av Anonym350
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes oppgaven virker bra innholdsmessig:) ville kanskje startet med historien/utbredelsen først og så grammatikk. Tenkt det å bra å trekke inn nynorsken, da det er likt trøndersk på noen områder (er trønder selv), da kan man også trekke inn nynorsken historie og grammatikk osv og sammenligne med trøndersk.

Lenke til kommentar

Synes oppgaven virker bra innholdsmessig:) ville kanskje startet med historien/utbredelsen først og så grammatikk. Tenkt det å bra å trekke inn nynorsken, da det er likt trøndersk på noen områder (er trønder selv), da kan man også trekke inn nynorsken historie og grammatikk osv og sammenligne med trøndersk.

Så bra at oppgaven høres fin ut innholdsmessig! Har hørt på rådet ditt og starter oppgaven med språkdebatten + nynorsk og bokmål rett etter innledningen. Så kommer grammatikken jeg har skrevet etter historien. Da kan jeg faktisk sammenligne nynorsk og trøndersk tvert. Ble det bra? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...