Gå til innhold

GPU til 4K@60hz?


tore_v1

Anbefalte innlegg

Prøver å finne ut hva jeg skal erstatte R9 290 med i forbindelse med overgang fra 1080P til en prosjektor med 4K e-shift.

 

Maskinen ellers kjører Ryzen 2600X og 16GB kurant ram og en staut psu på 1kw.

 

Legger ikke mer i det enn jeg trenger, og på siden av å være et mediesenter så er det litt spill som er på tapeten, for øyeblikket siste Far Cry, men også siste Battlefield, så kommer jo sikkert siste COD ned etterhvert.

 

Prosjektoren er begrenset til 4k@60hz. Det betyr at dere som kjører 144 sikkert får bedre flyt enn meg, men samme for meg. Jeg vil ha minst mulig dipper, selvfølgelig, men om snittet er på over 50 er det helt fint.

 

Liker AMD, og støy er ikke tema siden og en står i et annet rom enn kinoen, men blir det 5700 eller 5700XT, eller bør jeg tenke at raytracing blir lekkert med HDR og slikt? Jeg er pragmatisk, med andre ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel finne ett brukt R9 290 til par hundrelapper og kjøre crossfire.

Meeen det blir mindre og mindre støtte for dette i spill desverre.. så ville isåfall sjekka ut status på det du tenker å spille.

 

HDR er helt fantastisk, men Raytracing er det litt for tidlig for. Har Raytracing på mitt RTX 2070 men får vesentlig dårlige framerate i 4k spilling med det påslått.

 

Så du må blakke deg om du vil ha kort som drar dagens raytracing bra.

 

Forøvrig 20% på power ca hver tredje måned om du betaler med DNB kredittkort. Sparte selv en del på å kjøpe mitt kort der da de også var billigst i utgangspunktet.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

RX 5700 og RX 5700 XT er ikke i nærheten av 60fps i 4K om du skal spille med high-ultra settings i visse spill.

 

AMD har per i dag ingen skjermkort som alene takler 4K på stabil 60fps i alle spill.

 

Selv 2080 ti sliter i noen spill med 4K, så ville aldri vurdert noe lavere om du skal ha høye innstillinger og stabil 60fps.

 

Ryzen 2600X vil også begrense deg på fps, selv om du går for et 2080 ti. Valg av prosessor og minnehastighet har også en del å si. Men kan understreke igjen at RX 5700 XT ikke er i nærheten av å være et fullgodt kort for 60fps 4k.

 

Skjønner ikke rådet om R9 290 i crossfire over, det er langt på jordet. R9 i Crossfire vil slite selv på lave innstillinger i 4K. Å sette 290 i crossfire sammen (i 2019), er som at jeg skulle anbefalt deg å kjøpe to stykk GTX 1050 og sette de i SLI, og håpe på at 1050 + 1050 = 2080, noe det så visst ikke er.

 

Eneste logiske kjøp er 2080 ti, eventuelt Radeon VII eller RTX 2080 S om du er villig til å ikke kjøre alt på max i alle spill :)

 

Men personlig ville jeg venta til nVidia slipper nye skjermkort.

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke rådet om R9 290 i crossfire over, det er langt på jordet. R9 i Crossfire vil slite selv på lave innstillinger i 4K. Å sette 290 i crossfire sammen (i 2019), er som at jeg skulle anbefalt deg å kjøpe to stykk GTX 1050 og sette de i SLI, og håpe på at 1050 + 1050 = 2080, noe det så visst ikke er.

 

Synes da ikke det er helt på jordet. I påvente av nye kort som kommer kan man få nesten dobbel ytelse for 2-300kr i visse spill.

 

Spilte i lang tid med 2stk overclocka HD7970 (også kalt R9 280x) med min 4K skjerm, og alle spill med crossfire støtte funka veldig bra. Full støtte for DX12 hjalp og utrolig mye på frameraten. Ganske imponerende ytelse på kort fra 2012.

 

Men jeg hoppa av toger å kjøpte RTX2070 når Codemasters droppa crossfire støtte i Dirt Rally 2. Men spill som Farcry 5 (antar New dawn også siden samme motor) har full crossfire støtte så vil bli en billig ytelsesboost der f.eks.

 

Battlefield støtter vel og Crossfire enda, men spørs me COD.

 

Men crossfire er døende og er enklere med moderne singel kort. Men det er ingen budsjettkort i dag som leverer 4k 60Hz i ultra med Raytracing spesielt stabilt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøver å finne ut hva jeg skal erstatte R9 290 med i forbindelse med overgang fra 1080P til en prosjektor med 4K e-shift.

 

Maskinen ellers kjører Ryzen 2600X og 16GB kurant ram og en staut psu på 1kw.

 

Legger ikke mer i det enn jeg trenger, og på siden av å være et mediesenter så er det litt spill som er på tapeten, for øyeblikket siste Far Cry, men også siste Battlefield, så kommer jo sikkert siste COD ned etterhvert.

 

Prosjektoren er begrenset til 4k@60hz. Det betyr at dere som kjører 144 sikkert får bedre flyt enn meg, men samme for meg. Jeg vil ha minst mulig dipper, selvfølgelig, men om snittet er på over 50 er det helt fint.

 

Liker AMD, og støy er ikke tema siden og en står i et annet rom enn kinoen, men blir det 5700 eller 5700XT, eller bør jeg tenke at raytracing blir lekkert med HDR og slikt? Jeg er pragmatisk, med andre ord.

 

Kjører 4K @60Hz selv på et 1080Ti. Det er ikke så mange spill hvor jeg klarer å låse til 60fps riktignok, men så har jeg Gsync. Da funker det fint fra 45-48fps opp til 60fps. 

 

Control og Quantum Break er de eneste spillene jeg ikke kunne spille i native 4K uten å måtte skru ned veldig på innstillingene (typ medium eller lavere). Men ser at f.eks. RDR2 også krever sitt.

 

Skulle jeg kjøpt ny GPU i dag (uten å ha en 1080Ti fra før), så tror jeg jeg ville gått for enten 5700XT eller helst et RTX 2070 Super. Da kan du spille en god del spill i 4K med høye innstillinger, men ikke alt. Så kan du heller oppgradere når det er litt mer konkurranse. Evt. om du finner et RTX 2080 (non super) til en veldig god pris (disse er vel borte fra markedet tenker jeg). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.tweaktown.com/news/67946/yep-nvidias-next-gen-ampere-gpu-launch-1h-2020/index.html

 

I løpet av de neste seks månedene, ser det ut til.

 

Kanskje tilsvaret til 2070 eller 2060 Super vil gi meg det jeg trenger.

 

-T

2060 har litt lite ram, noe man kan trenge en del av for 4K.

Derfor jeg gikk for 2070 selv (som jeg overclocka til 2080 ytelse)

 

Edit: ser at "super" utgaven av 2060 har like mye ram som 2070.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge denne siden så ser jeg at Radeon RX 5700XT og Nvidia RTX 2070 Super greier omtrent 55 fps i spilet

Far cry 5 (Ultra preset, 4k oppløsning)

https://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/gigabyte_gaming_oc_rx_5700_xt_review/7

Så jeg vil anta at det er passende skjermkort. RTX 2060 Super er nesten like rask som 2070 (uten super), så det kan også være en kandidat om en vil greie seg med litt mindre ytelse (laver settinger behøves).

 

Det er liten forskjell på:

2070 Super og 2080 (ikke super)

2060 Super og 2070 (ikke super)

Her en annen test:

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2019-amd-radeon-rx-5700-rx-5700-xt-review-head-to-head-with-nvidia-super?page=3

Radeon VII (Radeon 7) ser ut til å ha ca samme ytelse som RTX 2070 Super.

 

Her er en sammenligning mellom 2080, 2080 Super og 2080Ti:

https://graphicscardhub.com/rtx-2080-super-vs-rtx-2080-vs-rtx-2080-ti/

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det er, egentlig, uaktuelt å bruke over 10.000 på skjermkort. Det blir i overkant for min del.

 

Da må du nok senke kravene dine. Godta at du må spille på medium/low settings uten AA @ 4K. Du kan se om du er heldig å få kjøpt deg et brukt GTX 1080Ti kort til til 5000 kr eller mindre.

 

Spill som Battlefield 5 under 60 fps er ingen god opplevelse. Jeg merker selv når fps dipper under 100 fps... I slike spill så vil man ha minimum 120 fps. I spill som Far Cry, så er alt over 60 fps godkjent. Min mening :)

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om en har 60Hz skjerm så kan skjermkortet sende ut så høy fps som det greier.

En annen mulighet er å bruke 1920x1080 oppløsning for å ikke sette så store krav til skjermkortet. Et 5700XT vil da greie over 100 fps i de fleste spill, og det greier Ryzen 5 2600X stort sett også.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Synes da ikke det er helt på jordet. I påvente av nye kort som kommer kan man få nesten dobbel ytelse for 2-300kr i visse spill.

 

Spilte i lang tid med 2stk overclocka HD7970 (også kalt R9 280x) med min 4K skjerm, og alle spill med crossfire støtte funka veldig bra. Full støtte for DX12 hjalp og utrolig mye på frameraten. Ganske imponerende ytelse på kort fra 2012.

 

Jeg hadde også 7970 CFX for en del år tilbake, det var aldri en smertefri opplevelse. Selv etter framepacing-driveren kom halvannet år etter lansering var det vesentlige svakheter i forhold til et enkelt kort.

 

Ja, du får høyere framerate, men den er vesentlig mer ustabil og med mer inputlag attpåtil.

 

Det er, egentlig, uaktuelt å bruke over 10.000 på skjermkort. Det blir i overkant for min del.

 

Hvor langt unna er de nye kortene til nVidia?

 

Og - med et skjermkort til 5-6k, hvor langt unna vil jeg være 60fps i snitt?

 

Se på RTX 2070 Super eller RX 5700 XT.

RTX 2080 og 2080 Super er for dyre i forhold til 2070 Super, og du får ikke en gang et toppkort i motsetning til 2080 Ti.

 

I 99% av alle spill laget for PC hittil vil et 5700 XT eller RTX 2070 Super klare 60 fps, men i nyere spill som dytter grafikken vil du måtte senke kravene betraktelig. Et 2080 Ti er heller ikke godt nok om du på død og liv kjøre Ultra-innstillinger i 4K, spillutviklere designer ikke nødvendigvis spill til å kjøre perfekt 4K60 med Utlra på dagens toppkort.

 

Utviklingshastigheten har også sakket av betraktelig: et 5700 XT er mellom 2 og 3 ganger så raskt som et R9 290, til tross for at det er nesten 6 år mellom disse kortene kom ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde også 7970 CFX for en del år tilbake, det var aldri en smertefri opplevelse. Selv etter framepacing-driveren kom halvannet år etter lansering var det vesentlige svakheter i forhold til et enkelt kort.

 

Ja, du får høyere framerate, men den er vesentlig mer ustabil og med mer inputlag attpåtil.

 

 

Se på RTX 2070 Super eller RX 5700 XT.

RTX 2080 og 2080 Super er for dyre i forhold til 2070 Super, og du får ikke en gang et toppkort i motsetning til 2080 Ti.

 

I 99% av alle spill laget for PC hittil vil et 5700 XT eller RTX 2070 Super klare 60 fps, men i nyere spill som dytter grafikken vil du måtte senke kravene betraktelig. Et 2080 Ti er heller ikke godt nok om du på død og liv kjøre Ultra-innstillinger i 4K, spillutviklere designer ikke nødvendigvis spill til å kjøre perfekt 4K60 med Utlra på dagens toppkort.

 

Utviklingshastigheten har også sakket av betraktelig: et 5700 XT er mellom 2 og 3 ganger så raskt som et R9 290, til tross for at det er nesten 6 år mellom disse kortene kom ut.

 

Jeg får en pekepinn på hvordan R9 290 holder når prosjektoren kommer neste uke. Må bare bli ferdig med å legge om litt kabling og slikt innen den tid.

 

Jeg trenger ikke alt på ultra, og jeg kan bruke prosjektoren til å eventuelt oppskalere oppløsningen litt. Blir mye å finne ut av når den kommer!

 

(Epson EH-TW9400 for de som eventuelt måtte lure)

Lenke til kommentar

Synes egentlig det er ganske spesielt at støtte for flere skjermkort samtidig for en tittel skal være så veldig vanskelig å implementere godt. Logisk og sikkert noe forenklet sett virker det ganske greit å gjøre unna en og en frame etter round robbin prinsippet og en har jo også hjelp i kortene for å synkronisere ting utenfor PCIe. Den enorme hastighetsforbedringen på NVLink som kom med RTX forklarer muligens noe av problemet som oppstod før dette. Etter det som har skjedd kan en vel ikke kalle hverken SLI eller Crossfire for optimale løsninger, selv om en del titler henter ut mer enn andre på disse teknologiene.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er, egentlig, uaktuelt å bruke over 10.000 på skjermkort. Det blir i overkant for min del.

 

Hvor langt unna er de nye kortene til nVidia?

 

Og - med et skjermkort til 5-6k, hvor langt unna vil jeg være 60fps i snitt?

Da må du jekke ned på kravene dine.

 

Med et kort til 5-6k vil du fremdeles være et stykke unna 4k 60fps. Nærmeste du kan komme er om du finner et 1080 ti brukt til en god pris.

 

Skjermkort som takler 4k i den prisklssen vil nok være nærmere med neste generasjon. Vanskelig å forutsi når de kommer, men det som er spekulert i er i løpet av første halvår i 2020.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må jo ikke kjøre 4K på prosjektoren. Spillene ser nesten identisk ut med 1080p så lenge du minimum har grei antialias og du ikke sitter klint opp i lerretet. Med 1080p vs 2160p har du 25% av arbeidsmengden som lettere hjelper deg mot 60 Hz for god flyt. Du kan jo også legge på bedre teksturkvalitet, antialias og grafikkinstillinger på 1080p heller enn å prøve og skvise ut en mye dårligere 4K kvalitet fordi det blir så tungt å drive 4x så mye pixelpushing som før.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...