Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Cat5 kabel på cat6 kontakt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cat-5e og cat-6 bruker begge RJ45, så det er samme pluggen, cat-7 skal benytte en helt annen plugg for å opprettholde cat-7 standarden.

 

Cat-6 er bedre skjermet, har mindre støy, og klarer opp til 10 gigabit så fremt strekket er under 50'ish meter, mens cat-5e offisielt kun klarer 1 gigabit, som er nok for de fleste, ettersom de færreste har routere, nettverkskort og annet som støtter noe mer uansett.

 

Jeg antar da at du har cat-5e, ettersom cat-5 forsvant nærmest helt for minst 15 år siden, og har betydelig dårligere hastighet (10/100).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY
Jeg antar da at du har cat-5e, ettersom cat-5 forsvant nærmest helt for minst 15 år siden, og har betydelig dårligere hastighet (10/100).

Tull og tøys. Du kan fint kjøre 1 Gbps over Cat 5, ihvertfall over kortere avstander (< 50m?)

 

"The bandwidth (100 MHz) and physical construction are the same between the two,[4] and most Cat 5 cables actually meet Cat 5e specifications, though they are not specifically certified as such.[5] The category 5 was deprecated in 2001 and superseded by the category 5e specification.[6] "

 

 

Pusser opp huset og har cat5 kabler i veggene. (ja, jeg veit jeg burde oppgradere).

Hvem har sagt at du burde oppgradere? Det er ikke sikkert du trenger det.

Lenke til kommentar

Tull og tøys. Du kan fint kjøre 1 Gbps over Cat 5, ihvertfall over kortere avstander (< 50m?)

 

"The bandwidth (100 MHz) and physical construction are the same between the two,[4] and most Cat 5 cables actually meet Cat 5e specifications, though they are not specifically certified as such.[5] The category 5 was deprecated in 2001 and superseded by the category 5e specification.[6] "

 

 

Hvem har sagt at du burde oppgradere? Det er ikke sikkert du trenger det.

Bare regnet med å få en slengt i trynet :p Nå er det ihvertfall løst og får herlige 500/500 :)

Lenke til kommentar

Tull og tøys. Du kan fint kjøre 1 Gbps over Cat 5, ihvertfall over kortere avstander (< 50m?)

 

Du kan fint kjøre 1000 Gbps over sprengtråd også, på kortere avstander (<1cm), men det er neppe optimalt selv om du får kontakt i andre enden.

 

Cat-5 kabel som oppfyller kravene til Cat-5e er .... wait for it ....... Cat-5e kabel.

 

Cat-5 var aldri tiltenkt eller spesifisert i standarden til mer enn 100Mbs, det man på den tiden kalte "Fast Ethernet"-standarden, at enkelte kabler fra den tiden kanskje rent fysisk klarer mer, er helt irrelevant.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Fikk du dette til å virke?

Jeg har kjøpt samme veggkontakten på biltema og en cat6 kabel.
Prøver å koble likt etter fargene på begge kontaktene. Virker, men får ikke 1000.

Tidligere måtte man jo tviste kablene, så lurte på om det var noe problemer med det?

Hvordan skal jeg koble i veggboksene,
og kan jeg bruke cat5e kabler sammen med denne?

Lenke til kommentar

Du vet ikke hvilke farger som er riktig?

Jeg får 1000 (ifølge lysene på svitchen) i når jeg bruker den som skjøt til en pc fra svitch nå, men ikke gjennom skjøten til en annen svitch først.

Det er det som jeg egentlig vil. Sette en kontakt i veggen nede i kjelleren og en i øverste etasje. Så kobler jeg en kabel fra svitchen nede inn i kontakten nede og en inn i svitchen i øverste etasje som går videre til maskinene der.

 

 

cat6.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

Cat5e kabler med de boksene skal gå
Og prøv avisolere lederne der de skal inn på kniven, sånn at kobberet synes. Trykk ordentlig nedpå knivene. Mulig det utgjør forskjellen

Endret av Slettet-GTrad9iY
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...