Gå til innhold

Tidlig pensjon


Anbefalte innlegg

Jeg er i en situasjon hvor jeg vurderer å pensjonere meg på 50. årsdagen min.

 

Prøver å finne informasjon om hvor mye jeg vil få i pensjon ved fylte 62 år i en slik situasjon, uten å lykkes. De ulike "kalkulatorene" der ute ser ut for å forutsette at du jobber til du er 62 år, noe jeg altså ikke har noen intensjoner om.

 

Er noen kjent med "kalkulator" som viser dette?



Anonymous poster hash: 1bfa1...e27
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan "pensjonere" deg når som helst, men etter hva jeg har skjønt får du ikke en eneste krone av staten før du fyller 62. Og da må du ha opparbeidet deg tilstrekkelig opptjening. 

Så før den tid må man leve på egne sparepenger. Litt avhengig av forbruk vil du da trenge 200-300'000 i året, ganget opp med antall år frem til pensjon. Og så må du ha litt ekstra, for med så få år med opptjening blir det finfin minstepensjonisttilværelse.

tror jeg da. Har ikke sjekket opp dette med NAV

Lenke til kommentar

Er noen kjent med "kalkulator" som viser dette?

 

Hvis du vil ha penger ut av staten som 50 åring frem til pensjonsalderen, må du nok bestemme deg for å "få" noen sykdommer som er vanskelig/mulig å bevise/motbevise og som etterhvert kangi deg uførepensjon.  Kjenner en som forsøkte seg et par år med el-allergi og fibromyalgia.  Du kan kanskje også forsøke å prate på deg ting som depresjon og angst.  Avhengig av hvem du møter i NAV kan det gå eller ikke, men du må nok regne med å skulle legge ned en del arbeid i det igjennom lengere tid, så kanskje like greit å fortsette i vanlig jobb?

 

Hvis du vil klare deg på egne penger er det et simpelt regnestykke at gange opp forbruket ditt med antall år. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Jeg vet opp-ned på en kalkulator. Det er en grunn til at jeg kan pensjonere meg ved fylte 50. Vet også at jeg ikke får en krone fra det offentlige før jeg fyller 62. Det jeg ikke har funnet er informasjon om hvor mye (eller lite er vel mer korrekt) jeg kan legge inn i regnearket som bidrag fra pensjon fra og med fylte 62 dersom jeg slutter å jobbe ved fylte 50.



Anonymous poster hash: 1bfa1...e27
Lenke til kommentar

Jeg vet opp-ned på en kalkulator. Det er en grunn til at jeg kan pensjonere meg ved fylte 50. Vet også at jeg ikke får en krone fra det offentlige før jeg fyller 62. Det jeg ikke har funnet er informasjon om hvor mye (eller lite er vel mer korrekt) jeg kan legge inn i regnearket som bidrag fra pensjon fra og med fylte 62 dersom jeg slutter å jobbe ved fylte 50.

 

Du kan bruke NAV's forenklede kalkulator.  Bare sett inn 0 i inntekt frem til pensjon.  

 

https://tjenester.nav.no/pselv/simulering/forenkletsimulering.jsf

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
AnonymDiskusjon skrev (På 8.11.2019 den 16.10):

Jeg vet opp-ned på en kalkulator. Det er en grunn til at jeg kan pensjonere meg ved fylte 50. Vet også at jeg ikke får en krone fra det offentlige før jeg fyller 62. Det jeg ikke har funnet er informasjon om hvor mye (eller lite er vel mer korrekt) jeg kan legge inn i regnearket som bidrag fra pensjon fra og med fylte 62 dersom jeg slutter å jobbe ved fylte 50.

 


Anonymous poster hash: 1bfa1...e27

 

Du får ikke en dritt fra staten når du er 62. Du må jobbe! Minimum 40 år og pensjonen blir utregnet fra de 20 beste årene. 67 er pensjonsalderen i Norge. Du kan ta ut pensjon fra 62 hvis du har jobbet i 40 år men da får man mye mindre enn hvis du jobber fram til 67 år.

Når er du 50? 

Selv satser jeg på tidlig pensjon ved 62-63. Men da vil jeg bruke oppsparte midler (sparer 5000kr/mnd. i fond) og OTP + AFP. "Bare" 21 år igjen,

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon skrev (På 8.11.2019 den 16.10):

Jeg vet opp-ned på en kalkulator. Det er en grunn til at jeg kan pensjonere meg ved fylte 50. Vet også at jeg ikke får en krone fra det offentlige før jeg fyller 62. Det jeg ikke har funnet er informasjon om hvor mye (eller lite er vel mer korrekt) jeg kan legge inn i regnearket som bidrag fra pensjon fra og med fylte 62 dersom jeg slutter å jobbe ved fylte 50 etter 25(?) år i jobb så kan du sette utgangspunkt i at du ikkje begynte å jobbe før du blei 37, og derfor berre har 25 års oppsparing.

 


Anonymous poster hash: 1bfa1...e27

 

Du kan berre snu om på reknestykket.
I staden for å rekne på kor mykje du får utbetalt når du blir 62 dersom du pensjonerer deg som 50 åring

Lenke til kommentar
Gjest c77b5...734
10 minutes ago, Taurean said:

50 millioner i banken med omtrent 1% rente gir 500 000 i året.

Noe annet kan jo være å finne en jobb du trives bedre med, kanskje jobbe mindre eller færre dager i uka.


Jeg er ingen idiot, så jeg planlegger ikke å plassere pensjonsmidlene mine i banken med 1% rente. Jeg planlegger dog å fylle hverdagen min med noe jeg finner meningsfylt. Det kan være frivillig arbeid, friluftsliv, fotografering, litteratur, musikk....

Anonymous poster hash: c77b5...734

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Taurean skrev (23 minutter siden):

50 millioner i banken med omtrent 1% rente gir 500 000 i året.

Noe annet kan jo være å finne en jobb du trives bedre med, kanskje jobbe mindre eller færre dager i uka.

Og litt over 400 000 i formueskatt.

Lenke til kommentar
Gjest c77b5...734 skrev (16 minutter siden):


Jeg er ingen idiot, så jeg planlegger ikke å plassere pensjonsmidlene mine i banken med 1% rente. Jeg planlegger dog å fylle hverdagen min med noe jeg finner meningsfylt. Det kan være frivillig arbeid, friluftsliv, fotografering, litteratur, musikk....

Anonymous poster hash: c77b5...734

Bli en aktiv investor, da. Finn noen unge byggarbeidere og investér i dem, lær dem opp, bli en mentor og rådgiver innen yrket du driver i mot en snill prosent av inntektene.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Taurean said:

50 millioner i banken med omtrent 1% rente gir 500 000 i året.

Noe annet kan jo være å finne en jobb du trives bedre med, kanskje jobbe mindre eller færre dager i uka.

 

14 hours ago, Gadden said:

Og litt over 400 000 i formueskatt.

 

13 hours ago, Taurean said:

Det er iregna. For et nick du har ^^

Hvordan får du det til? 50mill på konto til 1% rente gir 500k i direkte renteinntekt, men så må du trekke fra 22% kapitalskatt. Og så har du formuesskatten, som blir 412'000. Så med 50mill på konto er du i minus... Og er avhengig av å spise av kapitalen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Taurean skrev (På 24.11.2019 den 18.40):

Det er iregna. For et nick du har ^^

Iregna? Nei det er jo ikke det. Nesten alle rentepengene forsvinner i formueskatt. 

Hva med nicket ? 

Lenke til kommentar

Skal vi se da. Jeg må ha regnet noe feil. Finner ikke igjen hvor jeg fant utregningen. Finner bare denne:

Vant 219 millioner, får 7 millioner i renter i året. Det er ca 3%

https://www.dagbladet.no/nyheter/lotto-vinner-vil-fa-syv-millioner-kroner-i-renter-hvert-ar/62816086

Men da er vel artikkelen feil også.

Tja, hvem vet. Kanskje man taper penger på å ha dem stående i bank. For min del har jeg ingen planer om det når jeg vinner i lotto ^^ Og rådgir heller ingen andre til det.

Lenke til kommentar

Artikkelen er sikkert rett den. Renta var vesentlig høyere på den tiden, med gjennomsnittlig boligrente på 4,7% og en innskuddsrente på 2,2%. Kanskje han hadde en bedre bank enn snittet på den tiden, siden de opererer med 7mill i renteinntekt. 

Men det er brutto renteinntekter, før skatt. Så han "stakkars" mannen som vant 217millioner måtte faktisk betale rundt 2,2-2,4millioner i formuesskatt og ca. 2mill i kapitalskatt. Sånn ca med hoderegning. Skattesats var vel 28% for personskatt og 1,1% for formue på den tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss si en får ca 2% innskuddsrente da. Minus 22% skatt blir det 1,56% etter skatt. Inflasjon er vel også ca 2% for tiden, etter skat og inflasjon er da avkastning minus 0,44%. Formuesskatt er på 0.85%. Avkastning etter skatt, inflasjon og formuesskatt er da minus 1,29%.

 

Det er vel også en av årsakene til at aksjemarkedene rundtomkring er såpass høyt priset; det finnes simpelthen ingen andre "sikre havner" som gir positiv avkastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...