Gå til innhold

Norsk trøbbel for MG: Har ingen til å selge elbilen


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, og da får den kanskje 4 stjerner med slike systemer. Som er en stjerne for lite i forhold til "dagens standard". 

 

Er det?

Nye peugeot 208 fikk 4 stjerner, folk står i kø for å kjøpe den,

Og slik jeg har forstått det så er forskjellen mellom 4 og 5 stjerner minimal og går mest på myke trafikanter så lenge du er personen som sitter i bilen er du ganske trygg.

Lenke til kommentar

Er det?

Nye peugeot 208 fikk 4 stjerner, folk står i kø for å kjøpe den,

Og slik jeg har forstått det så er forskjellen mellom 4 og 5 stjerner minimal og går mest på myke trafikanter så lenge du er personen som sitter i bilen er du ganske trygg.

 

Peugeot 208 fikk 4 stjerner selv om den manglet viktig sikkerhetsutstyr. Den hadde fått 5 stjerner om alt var på plass. 208 er dessuten en liten bil, folk stiller høyere krav til familiebiler enn til småbiler. 

 

Selv mellom bilene som får 5 stjerner er det store forskjeller på hvor godt de inni beskyttes. 

 

Vi kan jo sammenligne tallene som ligger bak:

 

Beskyttelse for fører og passasjer: MG 71%, Peugeot 91%

Barn i baksete: MG 51%, Peugeot 86%

Fotgjengere: MG 59%, Peugeot 56%

 

Her ser vi at for fotgjengere er bilene bortimot likeverdige, men for de inni er forskjellen rett og slett ekstrem. 51 mot 86% for barn i baksetet? Hvem kjøper MG som familiebil med disse tallene? Tesla Model 3 er ennå bedre, 86% for barn i baksetet (samme som Peugeot) og hele 96% for de foran samt 74% for fotgjengere.  Teslaen får 5 stjerner da den scorer 94% på førerassistanse mens Peugeoten får 71%. Så 208 er en "5-stjerners bil" mhp. beskyttelse inni men taper en stjerne på fotgjengerbeskyttelse og førerassistanse. MG er knapt nok verdig 3 stjerner for de inni. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så BMW i3 med kun 4 stjerner er en flopp altså? Ikke solgt noen biler her i landet? 

 

https://www.euroncap.com/en/results/bmw/i3/8863

 

Det eneste kriteriet folk kjøper bil ut i fra er jo ncap?

 

BMW i3 har 86% beskyttelse for voksne i forseter og 81% for barn i baksetet. Det er himmelhøyt over MG sine 71%/51%. 51% er egentlig UTROLIG dårlig. Dacia Duster fra 2011 har til sammenligning 78%. Kia Picanto fra 2011 har 83% og den dårligste Hyundaien siden 2009 har 75%.

 

MG ZS vil jeg påstå er en såpass usikker bil at den ikke burde vært tillatt solgt i EU. Her er hva som skrives av Euro NCAP om baksetesikkerheten:

 

"In the frontal offset test, protection of the neck of the 10 year dummy was rated as poor, based on measured values of tensile forces. Protection of the chest was marginal. For the 6 year dummy,protection of the chest and neck was weak, based on decelerations and tensile forces. In the side barrier test, the head of the 10 year dummy 'bottomed out' the airbag and injury criteria indicated poor protection for this part of the body"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det står lite om hvorfor det ikke ble noen avtale, kun at de ikke fikk online-salg og dedikerte utlevering- og servicesteder. Jeg skulle gjerne visst hva MG tilbød også. Det er vanskelig å vurdere hva som har skjedd, med bare den ene siden av saken i artikkelen.

 

Kjørte dessverre en del "MG" når jeg bodde i Kina, og det er like greit at dette søppelet ikke kommer til Norge (synd vi ikke er like heldige med Bytom da).

 

Hva var dine dårlige erfaringer med MG?

Lenke til kommentar

Les svaret til Jens Kr. Kirkebø. Han forklarer det jeg mente veldig bra.

 

Ja tallene var jo basert på en fossil utgave. Og det ble antydet at den elektriske utgaven ville gjerne oppnå 4 stjerner. 

 

4 stjerner hos MG påvirker ikke salget like mye som 4stjerner hos BMW?

Eller kan det tenkes at folk flest ikke leser ncap tester så nøye? (med mindre det skaperstore overskrifter)

Lenke til kommentar

Ja tallene var jo basert på en fossil utgave. Og det ble antydet at den elektriske utgaven ville gjerne oppnå 4 stjerner. 

 

4 stjerner hos MG påvirker ikke salget like mye som 4stjerner hos BMW?

Eller kan det tenkes at folk flest ikke leser ncap tester så nøye? (med mindre det skaperstore overskrifter)

De kan få 4 stjerner ved å inkludere en masse førerstøttesystemer, beltevarling i baksetet osv. Det hjelper null og nada på den passive sikkerheten som fortsatt vil være elendig. Jeg vil mye heller ha en bil som har 4 stjerner pga. god passiv sikkerhet men som mangler en del aktive systemer enn en som kun får 4 stjerner fordi de inkluderer alt av sikkerhetsutstyr. Det er viktig å se på tallene bak stjernene, og der er MGen den dårligste bilen som er testet på evigheter. 

 

Hvis denne skulle bli lansert i Norge så vil nok den dårlige sikkerheten bli slått opp både her og der i media. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 11/11/2019 at 4:26 PM, Jens Kr. Kirkebø said:

De kan få 4 stjerner ved å inkludere en masse førerstøttesystemer, beltevarling i baksetet osv. Det hjelper null og nada på den passive sikkerheten som fortsatt vil være elendig. Jeg vil mye heller ha en bil som har 4 stjerner pga. god passiv sikkerhet men som mangler en del aktive systemer enn en som kun får 4 stjerner fordi de inkluderer alt av sikkerhetsutstyr. Det er viktig å se på tallene bak stjernene, og der er MGen den dårligste bilen som er testet på evigheter. 

 

Hvis denne skulle bli lansert i Norge så vil nok den dårlige sikkerheten bli slått opp både her og der i media. 

Ja enig i at det er viktig å se på tallene bak stjernene, men folk flest gjør ikke det.
Nettopp derfor er i3 Norges 3. mest solgte elbil på tross av at den er under "dagens standard" med bare stjerner. 

Det som vil påvirke MG salget er i hovedsak pris og leveringstid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...