Gå til innhold

Valve ser ut til å jobbe med en egen spillstrømmetjeneste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer oppriktig på hvem det er som etterlyser disse strømmetjenestene. Er det virkelig millioner av mennesker som vil spille Tomb Raider og Mortal Kombat, ikke vil eie eller ikke har råd til en PlayStation, men har superbra internett?

 

Sitter bare med en følelse at de av at de kaster masse innsats etter å løse et problem som egentlig ikke finnes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette kan bli helt fantastisk. Du kjøper et spill og får valget: Last ned eller Stream. Hvis de får til dette så kan de i praksis danke ut alle konkurrenter da brukerne også får beholde spillet for evig og ikke er avhengig av å bruke separate tjenester for streaming og installasjon. Personlig bryr jeg meg ikke om streaming, men det har sine fordeler.

Endret av Cyberfictional
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mye mer fristende å ha det på en tjeneste som Steam hvor du kan ha det installert på maskinene hjemme for når du er der eller bare streame det på telefonen når du er på toget. Vet du kan streame fra maskinen hjemme ganske enkelt nå, men det er mye lettere å aldri tenke på å sette opp noe og at det alltid er klart.

 

Det som blir litt vegring for meg er månedsprisen i tillegg til å betale for spillene, noe man nesten må ha for at dette skal være levedyktig for selskapene.

Lenke til kommentar

Lurer oppriktig på hvem det er som etterlyser disse strømmetjenestene. Er det virkelig millioner av mennesker som vil spille Tomb Raider og Mortal Kombat, ikke vil eie eller ikke har råd til en PlayStation, men har superbra internett?

 

Sitter bare med en følelse at de av at de kaster masse innsats etter å løse et problem som egentlig ikke finnes.

 

 

Potensielt kan Stadia løse ganske mange problemer som eksisterer i dag, for eksempel:

 

1. Jeg sparer 10-20.000 kroner på en gaming PC hvert X år.

Selv min gamle laptop vil klare de nyeste spillene med høy grafikk - bedre enn de fleste high end PCer. Og Stadia vil kontunuelig bli oppgradert med ytelse når nye spill krever det. Jeg trenger kanskje aldri å kjøpe en kraftig PC igjen. 

 

2. Jeg slipper å kjøpe en konsoll som er låst til en ytelse og blir utdatert. 

Vanlig konsoller vil få etterslep på ytelsen og grafikk, det problemet slipper man med Stadia. 

 

3. Fleksibilitet

Med nytt 5G nett på vei, kan jeg spille hvor som helst - på omtrent hvilken som helst enhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Potensielt kan Stadia løse ganske mange problemer som eksisterer i dag, for eksempel:

 

1. Jeg sparer 10-20.000 kroner på en gaming PC hvert X år.

Selv min gamle laptop vil klare de nyeste spillene med høy grafikk - bedre enn de fleste high end PCer. Og Stadia vil kontunuelig bli oppgradert med ytelse når nye spill krever det. Jeg trenger kanskje aldri å kjøpe en kraftig PC igjen. 

 

2. Jeg slipper å kjøpe en konsoll som er låst til en ytelse og blir utdatert. 

Vanlig konsoller vil få etterslep på ytelsen og grafikk, det problemet slipper man med Stadia. 

 

3. Fleksibilitet

Med nytt 5G nett på vei, kan jeg spille hvor som helst - på omtrent hvilken som helst enhet. 

 

Stadia har også laget sine egne store problemer med at et spill som er kjøpt på Stadia er kun spillbart på Stadia med nett, og med kun "stadia servere" for de spillene som ikke støtter online crossplay.

I motsetning til steam som mest sannsynlig kommer til å kunne streame spill du har i biblioteket ditt, som kan også brukes på en PC om man har lyst, samt mest sannsynlig bruke PC servere.

 

Å bli låst inne i Stadia sitt økosystem er negativt når konkurransen er åpen. F.eks NVIDIA med GeForce now streamer fra spill man allerede eier på PC, men selvfølgelig fra NVIDIA sine servere.

Med Stadia må du kjøpe spill til ja, kun Stadia.

Lenke til kommentar

Stadia har også laget sine egne store problemer med at et spill som er kjøpt på Stadia er kun spillbart på Stadia med nett, og med kun "stadia servere" for de spillene som ikke støtter online crossplay.

I motsetning til steam som mest sannsynlig kommer til å kunne streame spill du har i biblioteket ditt, som kan også brukes på en PC om man har lyst, samt mest sannsynlig bruke PC servere.

 

Å bli låst inne i Stadia sitt økosystem er negativt når konkurransen er åpen. F.eks NVIDIA med GeForce now streamer fra spill man allerede eier på PC, men selvfølgelig fra NVIDIA sine servere.

Med Stadia må du kjøpe spill til ja, kun Stadia.

 

Alle spill er låst til en plattform, Stadia er ikke noe mer låst enn noe annet. Forskjellen blir offline modus, og om det blir en ulempe gjenstår å se - men jeg tror den funksjonen er like døende som blu ray plata. 

 

For de andre tjenestene blir streaming et biprodukt, hvor bra blir egentlig det? Glem ikke at Google eier noen av de beste datasentrene i verden.

 

Og hvem bryr seg om online crossplay? Steam er stortsett låst til Steam, W10 til W10 - og so on. At Stadia bruker "kun Stadia" servere er en kjempe fordel, alle operasjoner i online spill kjøres på samme server - og intern lagg blir eliminert. 

Lenke til kommentar

Alle spill er låst til en plattform, Stadia er ikke noe mer låst enn noe annet. Forskjellen blir offline modus, og om det blir en ulempe gjenstår å se - men jeg tror den funksjonen er like døende som blu ray plata. 

 

Ja, derfor bør man være litt selektiv. En del plattformer har ikke livets rett, og dør relativt fort etter at de kommer på markedet. Games for Windows Live har vært en enorm hodepine for meg, med spill som rett og slett ikke fungerer, eller krever kompliserte workarounds for å i det hele tatt starte. Om jeg kjøper en masse spill på Stadia, og tjenesten avsluttes (og ærlig talt, det er Google vi snakker om her) er de tapt for alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...