Gå til innhold

Eksperter: Ikke restart PC-en hvis du rammes av kryptovirus


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

> Er uhellet først ute bør man helst sette den i dvale eller hvilemodus, samt nappe ut tilkobling til nettverket.

 

Typisk ønsketenkning fra sikkerhetsfolk.  99% av PCer i dag har noe som heter WiFi som ikke kan "nappes ut" av folk uten en skrutrekker eller hammer.

Endret av oppat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

> Er uhellet først ute bør man helst sette den i dvale eller hvilemodus, samt nappe ut tilkobling til nettverket.

 

Typisk ønsketenkning fra sikkerhetsfolk.  99% av PCer i dag har noe som heter WiFi som ikke kan "nappes ut" av folk uten en skrutrekker eller hammer.

 

WiFi kan kobles ut med et par tastetrykk, og flere maskiner har også en dedikert bryter for dette.

Endret av Frobe
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

> Er uhellet først ute bør man helst sette den i dvale eller hvilemodus, samt nappe ut tilkobling til nettverket.

 

Typisk ønsketenkning fra sikkerhetsfolk.  99% av PCer i dag har noe som heter WiFi som ikke kan "nappes ut" av folk uten en skrutrekker eller hammer.

 

WiFi kan kobles ut med et par tastetrykk, og flere maskiner har også en dedikert bryter for dette.

Seriøst? Det er 2 linjer kode å skru på WiFi. Var jeg kryptovirusutvikler som ble stoppet av at noen "med noen tastetrykk" koblet ut WiFi så ville jeg gått i pensjon med en gang.

Lenke til kommentar

Min løsning: Lukk computeren, start opp med en linux-usb i forensic mode, kopier ut data som ikke er berørt, reinstaller windows, kopier data tilbake.

Drive å rote rundt for å ‘kanskje’ finne en kryptonøkkel kan være ganske målløst.

-Og igjen, påminnelse om å legge en backup av viktige data på et annet medium enn C-partisjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Seriøst? Det er 2 linjer kode å skru på WiFi. Var jeg kryptovirusutvikler som ble stoppet av at noen "med noen tastetrykk" koblet ut WiFi så ville jeg gått i pensjon med en gang.

Nå var det ikke snakk om å stoppe krypteringen, men hva du bør gjøre når den først er begynt.

Å slå av WiFi er to museklikk unna.

Lenke til kommentar

Min løsning: Lukk computeren, start opp med en linux-usb i forensic mode, kopier ut data som ikke er berørt, reinstaller windows, kopier data tilbake.

Drive å rote rundt for å ‘kanskje’ finne en kryptonøkkel kan være ganske målløst.

-Og igjen, påminnelse om å legge en backup av viktige data på et annet medium enn C-partisjonen.

 

Lite poeng å ha backup på noen tilgjengelig logisk kopling, kryptovirus scanner det du måtte ha mappet opp. Bruk heller jottacloud eller lignende.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...