Gå til innhold

Bruke BSU til boliglånavdrag.


kkiwi

Anbefalte innlegg

Jeg har noe jeg har spekulert lenge på.

 

For et år siden kjøpte jeg min første borettslagsleilighet for en søt pris av 1,2 million kr, i en mindre by. Her har jeg tenkt å bli boende i 3-5 år pga jobb. Boliglånet er nå på underkant av 900 000. Jeg tjener rundt 600-700k i året og har enda ikke brukt BSU kontoen min, som etter nyttår blir å ligge på 125 000 kr.

Jeg vurderer derfor nå fra 2020, å bruke BSU kontoen til å betale avdrag for hele 2020 for å kunne "bo gratis" i leiligheten min, for å spare opp penger til en sekundærbolig i en større by. Siden dette blir en sekundærbolig, kan jeg ikke bruke BSUn på denne. Denne leiligheten tenker jeg å bruke selv og til kortidsutleie. Sekundærboligen vil ligge rundt 2 mill - 2,5 mill. Leieinntektene vil dekke låneavdrag, fellesutgifter og forsikringer. Om jeg bruker BSUn i 2020, vil jeg kunne spare 25 000 kr hver måned.

 

Jeg mener selv at prisvekst, leieinntekter, sparing i sekundærboligen (avdrag) og ikke minst personlig bruksverdi vil være mye større enn de pengene (skattefradrag og renter) jeg vil få av BSUn.

Hva mener dere?  :hmm: 

Endret av kkiwi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må ikke glemme skatt på leieinntekter fra sekundærleiligheten din i regnestykket. Og boligprisene sank nå siste måned. Så du er ikke garantert noe positivt regnestykke på det der. 

Hvor gammel er du? BSU-renta er på rundt 4%, og med 20% skattefradrag direkte er den risikofrie avkastningen veldig høy på BSU. 

Lenke til kommentar

Så hva er alternativene?

 

1) Bruke BSU til å betale renter og avdrag i ett år, da sparer du opp 300K som gjør at du har nok egenkapital

 

2) La BSU stå og bruke 2/3 år på å spare opp like mye?

 

Slik jeg ser det må du da vurdere verdien av å ha bolig i ett eller to år før opp mot verdien av å ikke stikke hull på BSU-kontoen.

 

Du kan spare opp 175K til på BSU, det gir 35K i spart skatt. Du får også god rente, kanskje 1,5%(?) høyere enn hva du får på vanlig banksparing. Når du har 300K tilsvarer det 3,5K etter skatt hvert år.

 

Hvis du kan kjøpe bolig 1 eller 2 år tidligere og boligen koster 2M, så tilsvarer de 35K en prisstigning på 1,75%. Dvs hvis boligprisen stiger med mer enn 1,75% på 1 eller 2 år, så har du tapt hele BSU-fradraget ved å vente.

Overskudd ved utleie kommer i tillegg.

 

Du må altså vurdere hvordan du tror boligprisen vil endre seg. Det skal ikke store endringer til for å spise opp 35K i fradrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ville hatt BSU stående, og spart på denne. 

Den dagen du trenger pengene, bruker du hele BSU-summen på nedbetaling av lån. Deretter låner du opp igjen samme sum med sikkerhet i bolig. Dette er en enkel måte å omgå BSU kravene om bruk til bolig.

Ved å ha pengene på BSU til du trenger de, vil du få maks ut av fordelene, og du har fortsatt BSU hvis du plutselig ombestemmer deg en dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...