Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor fiber 500/500 - fiberboks negotiater kun 100M til router/switch


Anbefalte innlegg

Tror ikke du skal fokusere så mye på kabling. CAT5e støtter gigabit. Selv CAT5 støtter som regel gigabit på korte strekk. Så lenge trådstarter får gigabit på en kabel så burde den kunne friskemeldes.

 

---------

 

@Trådstarter: Kan virke som om auto-negotiation ikke fungerer helt som det skal, eller at autonegotiation ikke er aktivert på noen av enhetene. Her har du litt mer kjøtt på beinet angående hvordan du kanskje kan se hvordan forhandlinga har foregått på Windows. Da kan det være du får ut litt info om hva nettverkskortet på maskina di har mottatt av auto-negotiation fra ONT-en til Telenor.

 

Kan også være noe i det NULL nevner over her, litt "uflaks". Kan være signal som ligger på grenseverdier, der en enhet vil tolke det som noe, mens en annen enhet vil tolke det som noe annet. Eller mikroskopiske forskjeller i fysisk størrelse på connectorer, som gjør at det ikke blir ordentlig kontakt med noen kabler, mens andre blir det ordentlig kontakt med.

 

Ville funnet to gode kabler (som du klarer å få gigabit med), som du "friskmelder" og bruker til krysstesting. Så burde det minimere "uflaks"-momentet

 

Takk for tips. Ja, jeg tror det definitivt må være noe med auto-negotiation. Jeg har to gode, nye, kabler som jeg har testet 100%, har to gode til også som jeg har byttet og prøvd med. Garantert ikke kabelen, dessverre.

 

MEN, som du sier med kontaktpunkt. Det kan jo faktisk hende at det er en fysisk grunn til at porten på Telenor ONT ikke klarer å negotiate 1Gbit, f.eks. hvis et kontaktpunkt er skadet e.l.

Endret av dekar24k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten, hvor har du modelnavnet på ONTen fra? Mener Telenor har levert en annen ONT som ser nesten identisk ut med i-020g-f som kun har 100mbit ethernetsport, men den har et annet modellnavn.

 

Dette er en I-020G-F (står med stor skrift på forsiden :)). Det dumme her er jo at den har levert 1gbit fra jeg fikk den for flere år siden. Det er nå de siste 1-2 mnd at den har bestemt seg for å strupe båndbredden min.

Lenke til kommentar

Dette er en I-020G-F (står med stor skrift på forsiden :)). Det dumme her er jo at den har levert 1gbit fra jeg fikk den for flere år siden. Det er nå de siste 1-2 mnd at den har bestemt seg for å strupe båndbredden min.

 

Skrev du ikke at du fikk utnyttet den fulde båndbredden om du koblet PC'en rett til den? 

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg endelig tak i en hyggelig kar på Telenor kundeservice som også hadde litt peiling på nettverk, så når jeg forklarte han alt jeg hadde testet var han enig med meg og fant ingen andre muligheter enn feil på ONT. Det kan jo tom. være en fysisk feil på pin'ene i porten på ONT'en. Uansett, Telenor sender meg ny ONT i dag, så er jeg ganske sikker på at problemet løser seg. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...