Gå til innhold

Skifte fra SSD 2.5" til M2 primær og sekundærdisk.


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Har idag behov for mer lagring.

Idag har slikt oppsett:

 

Hovedkort:
ASUS ROG Strix Z270H Gaming, Socket-1151

 

Primær disk:
Crucial® MX300 525GB 2.5" SSD

 

Sekundærdisk:
Crucial® MX300 525GB 2.5" SSD

 

Jeg lagrer/innstallerer idag spillene mine på både primærdisken og sekundærdisken.

 

Jeg ønsker å oppgradere meg til m2 disker. Hva anbefales her? Jeg vurderer 2 stk på 1TB hver.

Er det slik at det er plass til 2 stk disker her?

 

Og hvordan løser jeg dette enklest? Har kjøpt windows på komplett (USB). Får jeg innstallert windows på en ny harddisk bare? Tar jeg evt backup og innstallerer backupen ?

 

Eller bør jeg bare ha windows på den vanlige SSD disken og kjøre alle spillene fra en m2 disk? 

 

Og hva slags harddisker anbefaler dere?

Endret av bgulhaugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler ADATA XPG SX8200 Pro 1 TB : https://prisguiden.no/produkt/adata-xpg-sx8200-pro-1-tb-395274

 

Installer Windows 10 i UEFI mode på den M.2 som er nærmest CPU. Du kan bruke programmer som True Image 2020 til å ta backup av ditt system. Lag en USB pinne med det på og start med den. Men om det er lenge siden du har formatert og lagt inn Windows, så kan det være lurt å friske opp igjen på nytt. Bare husk å ta backup av viktige filer først.

 

PS : En SSD er ingen harddisk.

Lenke til kommentar

Du kan godt beholde Windows på den disken du har. Da er det bare å sette inn de nye M.2 diskene og bruke de til det du vil. Kan være best å ha programmer og spill på M.2 diskene siden de er raskest.

 

Jepp, men SX8200 PRO har overlegen 4K random ytelse i forhold til de han har, så det er fordelaktig å ha Windows der.

Lenke til kommentar

Anbefaler M.2 som Betroz anbefaler! Rakeste* SSD du får tak i. Å den koster ikke allverdens heller. Har selv satt den opp på liste på prisjakt i påvente av Black Friday, men tipper den ikke havner på salg.

 

Clean install av OS er å foretrekke.

 

Husk å oppdater bios viss du ikke har gjort dette! Var noe med feil ang Samsung SSDer etc på den ene bios oppdateringen ser jeg.

Lenke til kommentar

Den kan brukes på nytt. Om jeg husker rett kan du velge "har ikke lisensnummer", så finner Windows selv lisensen ut fra hovedkortet.

 

Det var kun på maskiner med OEM-lisens at lisenskoden var lagt inn i BIOS men det er ikke så vanlig lenger. Det er stort sett når en bytter hovedkort en vil få problemer med å reaktivere lisensnøkkelen så akkurat den delen skal gå fint. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...