Gå til innhold

Hjelp til å oppgradere PCen


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har behov for litt hjelp med å oppgradere PCen min.

Jeg lurer på hvordan jeg kan finne ut av hvilken del av PCen som er svakest, tenker det er lurt å bytte den først. PCen kjører i dag de nyeste spillene i 4K-oppløsning og 60fps, men da med de laveste spillinnstillingene. Setter jeg grafikken til høy/ultra dropper fps-en ned til 20-30. Målet er å oppnå en stabil fps på 50-60 i 4K med høy til ultra-settings på nye titler som Red Dead Redemption 2 og Cyberpunk 2077, når det kommer.

 


Her er mine nåværende komponenter:

CPU: i7-3770K 3.50GHz (ønsker å oppgradere til en ny Intel prosessor, men vet ikke hvilken jeg trenger.)


GPU: GeForce GTX 1080 Ti

RAM: Corsair Vengeance 16GB (kan det være lurt å oppgradere til 32GB?)

Hovedkort: ASUS P8Z77-V PRO (er det lurt å bytte hovedkort?)

Strømforsyning: Corsair Professional Series Gold AX1200

Vannkjøler: Hydro Series H100 Extreme Performance Liquid CPU Cooler

 


Råd og veiledning vil bli satt stor pris på.


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt HK, CPU og ram.

 

Hvis du har penga så 9900K,2*8 GB kjapp minne (4400 cl19 f.eks) og et dugelig z390 hovedkort. God kjøler trenger du også. Og overklokk til 5ghz.

 

Alternativt hvis lommeboka er litt tynnere så ryzen 3700x, 2*8 gb ddr4 (3600 cl16 f.eks) og et x570 hovedkort (asrock taichi f.eks).

 

En god m.2 nvme SSD er også kjekt. F.eks Adata Sx8200 eller Samsung 970 EVO. Hjelper ikke i spill men digg men kjapp lasting av os og programmer

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bytt HK, CPU og ram.

 

Hvis du har penga så 9900K,2*8 GB kjapp minne (4400 cl19 f.eks) og et dugelig z390 hovedkort. God kjøler trenger du også. Og overklokk til 5ghz.

 

Alternativt hvis lommeboka er litt tynnere så ryzen 3700x, 2*8 gb ddr4 (3600 cl16 f.eks) og et x570 hovedkort (asrock taichi f.eks).

 

En god m.2 nvme SSD er også kjekt. F.eks Adata Sx8200 eller Samsung 970 EVO. Hjelper ikke i spill men digg men kjapp lasting av os og programmer

Tusen takk for svar. Bare for å se om jeg har forstått deg riktig, mener du disse?

https://www.komplett.no/product/1097872/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i9-9900k-prosessor

https://www.komplett.no/product/1103083/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-strix-z390-e-gaming-s-1151

Finner ikke RAM-brikkene, kan du linke?

Lenke til kommentar

Bytt HK, CPU og ram.

 

Hvis du har penga så 9900K,2*8 GB kjapp minne (4400 cl19 f.eks) og et dugelig z390 hovedkort. God kjøler trenger du også. Og overklokk til 5ghz.

 

Alternativt hvis lommeboka er litt tynnere så ryzen 3700x, 2*8 gb ddr4 (3600 cl16 f.eks) og et x570 hovedkort (asrock taichi f.eks).

 

En god m.2 nvme SSD er også kjekt. F.eks Adata Sx8200 eller Samsung 970 EVO. Hjelper ikke i spill men digg men kjapp lasting av os og programmer

 

Nå må du være snill @Kyrre, han sa tross alt han spiller i 4K. ;)

 

 

Hei,
 
Jeg har behov for litt hjelp med å oppgradere PCen min.
Jeg lurer på hvordan jeg kan finne ut av hvilken del av PCen som er svakest, tenker det er lurt å bytte den først. PCen kjører i dag de nyeste spillene i 4K-oppløsning og 60fps, men da med de laveste spillinnstillingene. Setter jeg grafikken til høy/ultra dropper fps-en ned til 20-30. Målet er å oppnå en stabil fps på 50-60 i 4K med høy til ultra-settings på nye titler som Red Dead Redemption 2 og Cyberpunk 2077, når det kommer.
 
Her er mine nåværende komponenter:
CPU: i7-3770K 3.50GHz (ønsker å oppgradere til en ny Intel prosessor, men vet ikke hvilken jeg trenger.)
GPU: GeForce GTX 1080 Ti
RAM: Corsair Vengeance 16GB (kan det være lurt å oppgradere til 32GB?)
Hovedkort: ASUS P8Z77-V PRO (er det lurt å bytte hovedkort?)
Strømforsyning: Corsair Professional Series Gold AX1200
Vannkjøler: Hydro Series H100 Extreme Performance Liquid CPU Cooler
 
Råd og veiledning vil bli satt stor pris på.

 

 

I 4K er neppe CPU'en du har nå en flaskehals i noenting... Kanskje RAM'en i ett og annet spill, dersom du bare har 1600MT/s RAM, som jo ikke er uvanlig for en maskin som din. Har du 2400MT/s RAM, så ville jeg i første omgang bare oppgradert skjermkortet om jeg var deg. Skjønt, strengt tatt, kanskje har du litt urealistiske forventninger til dagens tilgjengelige HW på markedet. Skjermkortet ditt er tross alt allerede et av de ~5 raskeste skjermkort modellene på forbruker markedet, om vi ikke regner med de nye re-lanseringene Nvidia nettopp gjorde. (Edit: Altså at man regner f.eks. 2080 og 2080S som samme modell.)

 

Om jeg var deg ville jeg i første omgang kanskje aller helst re-installert Windows, og da friskt sett med siste drivere. Og så funnet et av spillene som Tim har funnet frem til optimaliserte innstillinger for her:

 

https://www.youtube.com/playlist?list=PL7m5C6_P_lnXQhO8YRLfVVMSGo0UwDIne

 

Du vil kunne bli overrasket over hvor mye mer fart man kan få ut av skjermkortene uten å gå nevneverdig ned i bildekvalitet, om man bare skredder syr innstillingene litt.

:)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...