Gå til innhold

Clevo P670RS-G hvorfor dual sata?


LMH1

Anbefalte innlegg

Sliter å finne løsing:

 

Hvordan skal man utvide til 4-5 TB hardisk når det ikke finnes dual sata porter og med så tykke disker er porten i veien, for de er egentlig meningen med 2 stk 2,5" disker. Men ønsker meg mest plass. finner ikke adapter som gjør at man ungår den ene sata koblingen. Er usikker på valg av SSD siden 500 GB blir for lite, 2TB er mere passelig, men usikker om 2TB Toshiba XG5-P PCIe M.2 NVMe SSD KXG50PNV2T04 2900|2100 MB/s Read & Write kan være noe?

for syns intel SSD diskene antakelig blir litt trege for laptop. Selv om det er bedre en ingenting.

Har vi nådd maks kapasitet på harddisker og SSD disker? eller vil 4 tb 12 mm dukke opp snart?

 

maxresdefault.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...

det er 2 satatilkoblinger som gjør at 15 mm harddisker ikke passer, får ikke inn i porten så kunne sikkert saget av den andre, men syns det er dårligere løsning hvis hovedkortet går i stykker.

Har fått skrudd på bakplaten men hjelper lite nå det er 1 cm++ stor sprekk der harddisken er.

Så da lurer jeg på hvorfor de lager slik system når det ikke finnes slike harddisker med 2 sataportet og strøm? Da 2 disker gir kun 4 tb. Så er bedre med 1 stk 5 tb. men man får vel bedre ytelse med stripping i raid.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

OK, bildet sa egentlig lite. 

Så man kan altså kjøre 2 stk. 7 mm enheter. Så hvis du kjøper 2 stk. 7 mm store SSD-er vil jo det løse problemet.... Evt. HD+SSD vil jo for på flere områder kunne være mer fornuftig.

Vil vel anta at de fleste vil se større behov for å kunne bruke f.eks. 2 stk. 7mm enn 1 stk. 15 mm.

Lenke til kommentar

du må gjerne spandere du:

Intel SSD DC P4501 4TB 2.5" Tilkoblingstype: Intern Formfaktor: 2.5 tommer   Lagringskapasitet: 4000 GB Grensesnitt: PCI Express 3.1 Kroner per GB: 11.08 kr/GB

For den prisen får man ganske mange harddisker. Så du forstår det ikke er aktuelt.

Selv er jeg usikker på om det er så mye å hente på ytelse, eller om man like godt kan kjøpe Intel SSD 660p 2TB når prisene faller til rundt 2000 kr.

Få jo 2 stk

PNY CS3030 M.2 NVMe - 2TB

Solid state drive, 2 TB, internal, M.2 2280, PCI Expres

vesentlig billigere. Problemet er også det er kun en pci-e og en sata tilgjengelig, den andre porten funger ikke med pci-e.

Selv er jeg usikker på om dagens laptoper er bedre tilrettelagt for slik?

For vet det har kommer nye skjermkort\cpu siden denne laptopen kom men usikker om det er problemer med eldre laptoper.

Klarer du å finne ut multicom  P651hs-g er det kun 2008 mb lesehastighet og 985 MB\S skrivehastgihet man kan presse ut av denne? har samsung Mzhpv512hdgl-0000 eller tror jeg kan hente litt på

Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD?

syns svarer var så lite hjelp at jeg håper å få svar på hva dere tror om ryzen første genrasjon med X370 om nyere cpu gir bedre ytelse på slike m.2 PCI-E? For tviler på det finnes laptoper som har full støtte for mp 600 ssd?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja, å plukke fram SSD-er til 44k er jo relevant.... 4TB SSD-er, om det skulle være det relevante, finner man til en brøkdel av prisen av dette. Men ja, fortsatt dyrt.

Men uansett, vil faktisk anta at for de fleste, og at dette er noe Clevo kan ha gjort markedsundersøkelser for, vil det være mer relevant å bruke to 7 mm-enheter enn en 15 mm-enhet. I praksis vil jeg tro at det er ganske få bærbare pc-er som støtter 15 mm-enheter. Egentlig sitter jeg vel mer med inntrykket av at disker i denne formfaktoren i konsumentsammenheng hovedsakelig er hovedsakelig for USB-harddisker.

 

Lenke til kommentar

Det finnes:

Seagate Guardian BarraCuda ST5000LM000 - harddisk 5 TB - SATA 6Gb/s

Men vil tro det er samme harddisken i:

 

Seagate Backup Plus Portable 5TB SortUSB 3.0, 2.5", Lyve, Seagate Dashboard

Eneste ulempe hvis butikken oppdager du har demotert harddisken  den usb saken er det ikke sikkert du får den på garanti om den ryker senere. Men syns det er verdt prisforskjellen og kjøpe usb enhet selv om man riskerer å miste garanti. Er ganske latelig prisene i dag.

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, NULL said:

Ja, å plukke fram SSD-er til 44k er jo relevant.... 4TB SSD-er, om det skulle være det relevante, finner man til en brøkdel av prisen av dette. Men ja, fortsatt dyrt.

Men uansett, vil faktisk anta at for de fleste, og at dette er noe Clevo kan ha gjort markedsundersøkelser for, vil det være mer relevant å bruke to 7 mm-enheter enn en 15 mm-enhet. I praksis vil jeg tro at det er ganske få bærbare pc-er som støtter 15 mm-enheter. Egentlig sitter jeg vel mer med inntrykket av at disker i denne formfaktoren i konsumentsammenheng hovedsakelig er hovedsakelig for USB-harddisker.

 

7,5mm og 9,5mm er de vanlige. Noen få bærbare har plass til 12,5mm men det er heller sjeldent. Spesielt i dag hvor alt skal være så tynnt. 15mm tror jeg aldri jeg har hørt om en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før hadde multicom lga 1366 sokkel og 2011 sokkel på laptop:

589_1409211435.jpg

Men er usikker om disse hadde større plass for harddisker? Men de hadde vertfall mere viftestøy.

Multicom pc 12 000 kr

Men når skjermkortet er så utdatert er dette en luring.

Blåsser selv om laptopen er tykk\tynn kunne kjøpt ligdene laptop selv hvis det var god, men fleste laptoper særlig gaming laptoper har for dårlig lagringsplass og for dårlig batteri syns jeg.
Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...