Gå til innhold

Avansert programvare og algoritmer styrer energibruk i hus og hytter – og kjøper strøm for forbrukerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tibber er rett og slett genialt. Men ja, rart at patentet ikke ble levert. Men det er vell bare godt for oss forbrukere. 

 

Nå blir det algoritme krig! 

 

 

Artig spørsmål: Om man ser i appen rundt bilene som Tibber støtter, som jo betyr at Tibber har hatt kommunikasjon mellom bilprodusentene og dem for å kunne implementere dette, så ser man nå at alle de Tyske merkene lanserer noe tilsvarende, altså smart lading av bil, og det samme gjør Tesla. 

 

Er det Tibber som satte igang dette hos dem? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artig spørsmål: Om man ser i appen rundt bilene som Tibber støtter, som jo betyr at Tibber har hatt kommunikasjon mellom bilprodusentene og dem for å kunne implementere dette, så ser man nå at alle de Tyske merkene lanserer noe tilsvarende, altså smart lading av bil, og det samme gjør Tesla. 

 

Er det Tibber som satte igang dette hos dem?

Med Tesla har det alltid vore mogeleg å styre lading gjennom APIet. Eg har gjort det heime sidan lenge før Tibber var påtenkt, og ladar når straumen er billigast.

 

Elles kan du styre lading i stor grad gjennom ein heilt vanleg ladestasjon ved å fortelle bilen kor mykje straum han kan trekke til eikvar tid. Det er veldig nyttig om du har eige solcellepanel eller vindturbin, og vil basere deg mest mogeleg på eigenprodusert straum. Alle bilar som kan ladast med Type2-kabel støttar det, men då treng du ein eigen ladeboks som er smart nok til å la seg kommandere på den måten.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Med Tesla har det alltid vore mogeleg å styre lading gjennom APIet. Eg har gjort det heime sidan lenge før Tibber var påtenkt, og ladar når straumen er billigast.

 

Elles kan du styre lading i stor grad gjennom ein heilt vanleg ladestasjon ved å fortelle bilen kor mykje straum han kan trekke til eikvar tid. Det er veldig nyttig om du har eige solcellepanel eller vindturbin, og vil basere deg mest mogeleg på eigenprodusert straum. Alle bilar som kan ladast med Type2-kabel støttar det, men då treng du ein eigen ladeboks som er smart nok til å la seg kommandere på den måten.

Ja, med tilgang til API så begrenses jo bare innholdet av fantasien til koderen, så med den tilgangen så får man jo laget hva man vil. Men det var mest tenkt mot en plutselig "masse-lansering" av den samme løsningen Tibber har hos bil-fabrikantene jeg tenkte på. 

 

Man kan jo utvikle dette videre og ha sin egen lille personlige kraftmarked om man vil, så kjapt V2G blir tilgjengelig, med kjøp og salg av strøm etter prisene. Spørs jo bare om villkårene for kjøp og salg til og fra nettet blir rettferdig eller ikke. Denne funksjonen er jo Tibber allerede inne og snuser litt på. 

 

Det ville bare vært rett og rimelig at vi fikk betalt litt og hadde muligheten for dette, så lenge vi tilbyr bilene våre for avlasting av nettet. Det er jo vi som må betale for en ytterligere påkjenning av batteripakken i bilene. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, med tilgang til API så begrenses jo bare innholdet av fantasien til koderen, så med den tilgangen så får man jo laget hva man vil. Men det var mest tenkt mot en plutselig "masse-lansering" av den samme løsningen Tibber har hos bil-fabrikantene jeg tenkte på.

Tibber har ikkje ei spesiell løysing "hjå bilfabrikantane". Dei treng ikkje å samarbeide med bilfabrikantane for å få dette til.

 

Som vanleg er det ikkje enkelt å lese kva du tenkjer frå kva du skriv og kva du tenkjer på, men det er altso ikkje Tibber som har sett i gong smart lading av bil hjå bilprodusentane. Langt ifrå. At kommersielle ladestasjonar skal kunne styre lading etter forholda i nettet (dvs at dei kan gjere det, ikkje at dei gjere det) har dessutan vore eit EU-krav sidan 2016. Type2 har støtta signalisering av tilgjengeleg ladeeffekt sidan starten. ChaDeMo støttar V2G i tillegg.

 

Tibber er derimot straumleverandør, og kan gje kundane billigare straum ved å kunne styre forbruket deira. Det kan ikkje bilprodusentane, for dei er ikkje straumleverandørar. (Med mogeleg unnatak for Tesla, men førebels ikkje til private husstandar i Noreg.)

Lenke til kommentar

Tibber har ikkje ei spesiell løysing "hjå bilfabrikantane". Dei treng ikkje å samarbeide med bilfabrikantane for å få dette til.

Trur du har missforstått det jeg har sagt.

 

Som vanleg er det ikkje enkelt å lese kva du tenkjer frå kva du skriv og kva du tenkjer på, men det er altso ikkje Tibber som har sett i gong smart lading av bil hjå bilprodusentane. 

 

Jeg tippet kun på at Tibber har satt griller i hodene til folk. Ikke at Tibber har gjort dette hos bilfabrikantene.. 

 

Men kort tid etter at Tibber pratet om muligheten for å bruke bilene som lastbalansering, og måten å finansiere dette på, så ser vi at We Connect hos VAG gruppen straks skal tilby de samme mulighetene. Tilfeldig, kanskje. Men en artig tanke uansett. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Troen på at strømpriser varierer over døgnet og vil variere enda mer, er en myte som det ser ut til å være umulig å utrydde. Meningsløse effekttariffer kan imidlertid gjøre at nettleien over døgnet (for å løse et problem som (kan oppstår noen få dager i året skal man piskes 365 dager i året!)) varierer. Tibber's forretningside hviler på en falsk forutsetning (varierende strømpriser over døgnet)! Enhver med et minimum av innsikt lader sin elbil sen kveld/natt.

 

Selv har jeg redusert mitt strømforbruk fra 25.000 kWh (på det meste) til dagens 12.000 kWh uten å bruke "smarte" duppeditte" (fra panelovner uten termostat, til luft til luft varmepumpe, nye elmaskiner og ledpærer etc). Overhodet ikke vanskelig!

 

Så Tibbergrunderes tall fra 26.000 til 15-16.000 kWh er langt fra imponerende. Med de gjør jo ellers mye bra!

Lenke til kommentar

Troen på at strømpriser varierer over døgnet og vil variere enda mer, er en myte som det ser ut til å være umulig å utrydde. 

Prisen på strøm i dette døgnet går fra 50 øre til over krona, inklusive mva. 

 

 

Selv har jeg redusert mitt strømforbruk fra 25.000 kWh (på det meste) til dagens 12.000 kWh uten å bruke "smarte" duppeditte" (fra panelovner uten termostat, til luft til luft varmepumpe, nye elmaskiner og ledpærer etc). Overhodet ikke vanskelig!

 

Så Tibbergrunderes tall fra 26.000 til 15-16.000 kWh er langt fra imponerende. Med de gjør jo ellers mye bra!

 

Du må lese artikkelen på nytt. De tallene du bruker her, er de samme forbedringene han gjorde, og var det som gjorde at han ble nyskjerrig på hva mer man kunne gjøre. Det omhandlet altså ikke Tibber, men forbedringer de gjorde før de fant ut at de ville utvikle Tibber. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Troen på at strømpriser varierer over døgnet og vil variere enda mer, er en myte som det ser ut til å være umulig å utrydde. 

Prisen på strøm i dette døgnet går fra 50 øre til over krona, inklusive mva. 

 

 

Selv har jeg redusert mitt strømforbruk fra 25.000 kWh (på det meste) til dagens 12.000 kWh uten å bruke "smarte" duppeditte" (fra panelovner uten termostat, til luft til luft varmepumpe, nye elmaskiner og ledpærer etc). Overhodet ikke vanskelig!

 

Så Tibbergrunderes tall fra 26.000 til 15-16.000 kWh er langt fra imponerende. Med de gjør jo ellers mye bra!

 

Du må lese artikkelen på nytt. De tallene du bruker her, er de samme forbedringene han gjorde, og var det som gjorde at han ble nyskjerrig på hva mer man kunne gjøre. Det omhandlet altså ikke Tibber, men forbedringer de gjorde før de fant ut at de ville utvikle Tibber. 

Jeg leste artikkelen og fikk med meg dette poenget som du peker på. Problemet er at de neppe kom noe særlig lenger ned i forbruk!

Lenke til kommentar

Jeg leste artikkelen og fikk med meg dette poenget som du peker på. Problemet er at de neppe kom noe særlig lenger ned i forbruk!

Hvorfor ikke? Tibber gjør det enkelt for folk å forstå hvor forbruket kommer ifra, slik at man vet hvor man burde sette sitt neste fokus om man har gjort de enkle tingene som du har nevnt først, som jo forsåvidt som oftest gir mest resultater. Men det å ha full kontroll på hvordan regningen blir delt opp, kan fint brukes videre til flere ting. 

 

Særlig med lastbalansering av nettet ved hjelp av elbillading. Det kan gjøre elbilladingen enda billigere for de som bruker Tibber for det formålet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg leste artikkelen og fikk med meg dette poenget som du peker på. Problemet er at de neppe kom noe særlig lenger ned i forbruk!

Hvorfor ikke? Tibber gjør det enkelt for folk å forstå hvor forbruket kommer ifra, slik at man vet hvor man burde sette sitt neste fokus om man har gjort de enkle tingene som du har nevnt først, som jo forsåvidt som oftest gir mest resultater. Men det å ha full kontroll på hvordan regningen blir delt opp, kan fint brukes videre til flere ting. 

 

Særlig med lastbalansering av nettet ved hjelp av elbillading. Det kan gjøre elbilladingen enda billigere for de som bruker Tibber for det formålet. 

Lastbalansering av nettet. Jeg tror ikke du forstår hva du snakker om.

Lenke til kommentar

Lastbalansering av nettet. Jeg tror ikke du forstår hva du snakker om.

Jeg trur ikke du forstår hva jeg snakker om, så les gjerne om det selv. Rimelig finurlig løsning som de pønsker på hos Tibber med samarbeid mellom dem og strømprodusentene. 

 

I korte trekk så omhandler det et lite skifte fra å kun lade når prisen er billig til å bruke Tibbers database og kunder til å starte elbillading når nettet takler det som best. Altså om 500,000 Tibber kunder står oppført med elbillading, så vet Tibber når bilene skal lade. De kan altså bestemme helt selv når de skrur på ladingen. Så hvis strømleverandøren ønsker det, så kan Tibber få betalt for denne funksjonen. Det vil igjen gå som et mellomlegg for oss kunder som da lader når strømmen er dyrere. 

 

Med andre ord, så kan deler av elbilflåten lade når som helst, med en pris på ladingen som om man ladet når strømmen var billig noen timer senere. For som du ser på dagens strømpris, så har den gått fra 50 øre til 1 krone iløpet av dagen. Lad når det koster 50 øre fremfor det dobbelt i noen år, så merker man besparelser på det. 

 

Problemet med løsningen man har sett i elbilene til nå, er at man kun justerer ladingen til å være ferdig klokken 08 om morgenen, og at man da lader iløpet av natten. Om absolutt alle gjorde dette når hele bilflåten var byttet ut ti lelbiler, så blir det jo et problem enkelte områder. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv disse dager da strømprisen varierer unormalt mye, er snittprisen neste 24 timer (Oslo) 46,5 € per MWh og minimum på 40,9.

Stikkordet du bruker her er "snittpris". 

 

Når jeg åpner appen nå og ser hva jeg betalte for strøm i 24 timer igår, så gikk prisen fra 52.8 øre mellom 02 og 03 på natten og 109 øre mellom 18 og 19 på dagen (inklusive elsertifikat og mva). 

 

Svingninger på 20-30 øre er noe jeg ser til stadighet, men svingninger i strømprisen må en regne med øker på tvers av kloden, når produsenter går fra produksjon som tikker og går på fossile kilder til fornybare kilder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selv disse dager da strømprisen varierer unormalt mye, er snittprisen neste 24 timer (Oslo) 46,5 € per MWh og minimum på 40,9.

Stikkordet du bruker her er "snittpris". 

 

Når jeg åpner appen nå og ser hva jeg betalte for strøm i 24 timer igår, så gikk prisen fra 52.8 øre mellom 02 og 03 på natten og 109 øre mellom 18 og 19 på dagen (inklusive elsertifikat og mva). 

 

Svingninger på 20-30 øre er noe jeg ser til stadighet, men svingninger i strømprisen må en regne med øker på tvers av kloden, når produsenter går fra produksjon som tikker og går på fossile kilder til fornybare kilder. 

Per 7 november (fra kl 00 til 24) i dag er (var) minimumspris 40,9 €, snitt 46,6 og maksimum 58,6 for området Oslo. Og som sagt disse dager er spesielt ustabile mht strømpris.

 

Vær så snill og dokumenter svingninger over døgnet på 20 til 30 øre, la oss si siste tre måneder! Om prisen i dag var 25 øre høyere enn i går så ville det koste meg ekstra 10 kr siste 24 timer (døgnforbruk 40 kWh disse kalde novemberdager).

 

Du beskriver i det forrige innlegget et komplekst system som skal fungere i en situasjon som nesten aldri finnes. Når skal du forstå at vårt strømsystem (særlig lokalnettet i denne sammenhengen) er dimensjonert for takle verste kuldedager i løpet av en tiårsperiode? Det er derfor enorme kapasitetsmarginer som så godt som aldri blir utfordret. For all del, jeg har ikke noe problem med å forstå teorien i det du skriver. Problemet er at her forskrives en løsning på et problem som (stort sett) ikke finnes.

 

Men disse sammenhengene er du tydeligvis ikke i stand til å fatte! Du kan trøste deg med at du ikke er alene!

Lenke til kommentar

Per 7 november (fra kl 00 til 24) i dag er (var) minimumspris 40,9 €, snitt 46,6 og maksimum 58,6 for området Oslo. Og som sagt disse dager er spesielt ustabile mht strømpris.

Syns da det er penger å spare her jeg, kun på den forskjellen du viser her. Samtidig så får man spørre seg om prisen i snitt på tvers av f.eks Europa vil bli mer stabil over døgnet, eller om vi vil se mer av disse fluktuerende prisene. 

 

Vær så snill og dokumenter svingninger over døgnet på 20 til 30 øre, la oss si siste tre måneder! 

 

Jeg bryr meg ikke om det å skulle bevise dette for deg. Jeg ser selv at jeg tjener penger på dette gjennom å ha byttet til Tibber hver måned på regningene. Jeg har også mye mer kontroll på forbruket. 

 

Om prisen i dag var 25 øre høyere enn i går så ville det koste meg ekstra 10 kr siste 24 timer

 

Så 3650 kr spart i året? Ikke dumt. 

 

Du beskriver i det forrige innlegget et komplekst system som skal fungere i en situasjon som nesten aldri finnes. 

 

Byttet til fornybar kraft er noe som i større grad omhandler fremtiden. Ikke nå per idag. Jo lengre frem i tid vi kikker, jo større sannsynlighet er det for en mer ustabil strømpris som følger sol og vind produksjonen. Vell, så fremt ikke Tibber har funnet løsningen allerede. Samt må vi ikke låse oss fast til landet Norge. Vi er heldige og har mye hydro som gjør ting mer stabilt. 

 

 Når skal du forstå at vårt strømsystem...............

 

Når skal du lese kilden og utgangspunktet for diskusjonen du melder deg inn i? 

 

Tibber er i Norge og Sverige, og de skal også inn i Tyskland og andre land. Så det kan være en god idé å ta for seg strømnettet på tvers av alle land, og alle områder. Det er ikke alle lokalnett som er bygget ut like så godt overalt. 

 

Problemet er at her forskrives en løsning på et problem som (stort sett) ikke finnes.

 

Problemet vil eskalere. Det spiller ingen rolle hva dagens situasjon sier, så lenge man vet hvor vi er på vei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ooohus3do skriver: "Tibber er i Norge og Sverige, og de skal også inn i Tyskland og andre land. Så det kan være en god idé å ta for seg strømnettet på tvers av alle land, og alle områder. Det er ikke alle lokalnett som er bygget ut like så godt overalt".

 

Det virker som du begynner å ta inn over deg litt av realitetene ("Det er ikke alle lokalnett som er bygget ut like så godt overalt". I Norge har vi faktisk krav til robustheten i lokalnett. Det skulle tatt seg ut om vi ikke fikk stekt juleribba!).

 

Videre forskyver du problemene til en fjern fremtid. Videre så påpekte jeg en differanse på 18 øre i dag mellom min og maks. I beste fall kunne en kanskje realisere 4 øre av disse ved å forskyve forbruk., det vil si kr 1,6 per dag !

 

Det er typisk at disse "smart"-duppeditt eller tjenesteleverandørene aldri klarer å komme opp med noen kilowattimer eller penger spart! Bare mulighetene som finnes om prisene varierer spinnvilt over døgnet (hvilket de ikke gjør eller vil gjøre i Norge. I andre land i noen grad)!

 

Skal se på prisvariasjonene over døgnet (Nord Pool, område Oslo) siste tre måneder, når du ikke gidder!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...