Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bør jeg kjøpe nye vinterdekk?


Anbefalte innlegg

Hei!!! Har noen SAILUN Vinterdekk.

Det er av typen piggfritt, men selve modellen av dekket eller slik den er produsert er slik at den har Pigghull, (billige dekk!! hørt masse dårlig om dem av NAF!)

 

De SAILUN dekka med pigger i, har jeg hørt at var så dårlig at piggene falt av dekket, før de begynte å teste dekket!, jeg har samme dekk, bare det ikke er pigger i dem (men pigghull!!!) så basically samme dekk.

 

NAF sa at det dekket ikke kunne måle seg mot et helårs dekk på snø og is.  

 

HVA faen skal jeg gjøre? Er allerede glatt ute?

Bør jeg kjøpe nye dekk?

 

OBS!!! Jeg kræsja nesten inn i en bil foran meg idag da jeg ikke kunne bremse slik bilen burde ha gjort i en nedover bakke! Var litt is men så ikke at noen andre biler sleit + jeg holdt på å kræsje.

 

Bør jeg eventuelt kjøpe Nokian/continental/Michelin eller goodyear?

 

Ser at prisen mellom de  produsentene ligger melllomm 2000-3000kr pr dekk på mine 17 toms felger. 

Bil: Audi TT quattro 2000 (8N)

 

Takker og bukker!  :tease:

Endret av grotte rotte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss du vil følge NAF sin vinterdekktest, så velg blandt topp 5 :)

 

Du kjører en Audi med det fantastiske Quattro systemet, så å komme seg fremover skal ikke være noe problem, men ja, bremsing. Hvor i landet bor du? Er det en plass de salter mye? Så kan du vurdere piggfrie vinterdekk. Viss ikke så se på Hakkapelitta 7, evt 8. Evt de andre dekka i testen! 7en er ikke dum å vurdere med tanke på pris!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som regel får du det du betaler for, men det finnes selvfølgelig hederlige unntak.

 

Jeg velger/kjøper konsekvent gode dekk av anerkjente dekkprodusenter, både sommer og vinter.

Det er omtrentlig kun 4 håndflater som er i kontakt med veibanen, og da er det etter min mening om å gjøre at den kontakten er best mulig.

 

Har kjørt Nokian Hakkapeliitta R2 og R3 de 2 siste vinterene, og kjører denne sesongen på Continental VikingConti 7 (alle piggfrie vinterdekk).

 

Sjekk denne testen her, så velger du ut i fra de kategoriene som betyr mest for deg og underlaget du kjører mest på.

 

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2019/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!!! Har noen SAILUN Vinterdekk.

Det er av typen piggfritt, men selve modellen av dekket eller slik den er produsert er slik at den har Pigghull, (billige dekk!! hørt masse dårlig om dem av NAF!)

 

De SAILUN dekka med pigger i, har jeg hørt at var så dårlig at piggene falt av dekket, før de begynte å teste dekket!, jeg har samme dekk, bare det ikke er pigger i dem (men pigghull!!!) så basically samme dekk.

 

NAF sa at det dekket ikke kunne måle seg mot et helårs dekk på snø og is.  

 

HVA faen skal jeg gjøre? Er allerede glatt ute?

Bør jeg kjøpe nye dekk?

 

OBS!!! Jeg kræsja nesten inn i en bil foran meg idag da jeg ikke kunne bremse slik bilen burde ha gjort i en nedover bakke! Var litt is men så ikke at noen andre biler sleit + jeg holdt på å kræsje.

 

Bør jeg eventuelt kjøpe Nokian/continental/Michelin eller goodyear?

 

Ser at prisen mellom de  produsentene ligger melllomm 2000-3000kr pr dekk på mine 17 toms felger. 

Bil: Audi TT quattro 2000 (8N)

 

Takker og bukker!  :tease:

Enkelt svar: Ja.  Jeg holder meg til Nokian på piggdekk og kan greit anbefale dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei dere, vil bare si ifra at det var ikke jeg som bevist kjøpte dem. Fikk dem med av forigje eier, men han har selv ikke brukt dem. Og vis jeg ikke tar feil så følgte dem med bilen før han igjen. 

De er vinterdekk, ment for å være piggfritt, men vis jeg ikke tar feil så er de så skikkelig "budget" at de har pigghull både på piggfri og den med pigger slik at de som produserer slipper å produsere 2 utgaver vis jeg ikke tar feil.

 

Skal så absolutt kjøpe nye dekk imorgen etter jobb.  Og sitter på med noen ut til jobb imorgen.

 

Tror jeg ender  opp ned noen nokian/continental eller goodyear/michelin  :new_woot:

Skikkelig absurd at disse har vært på salg i Norge, eller lovlig å faktisk bruke... 

Var en så absolutt forferdelig opplevelse å skli ned siste bakken før jobb, når det er trafikk i begge retninger og jeg ikke fikk bremse og bare sklei!

 

Forresten, kjører bergen omkrets. Så er tilstrekkelig saltet på hoved veiene som regel, litt dårligere i bolig strøk utenfor byen, men pleier å gå fint.

 

Takker og bukker for svar folkens  :xmas:

Endret av grotte rotte
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De er vinterdekk, ment for å være piggfritt, men vis jeg ikke tar feil så er de så skikkelig "budget" at de har pigghull både på piggfri og den med pigger slik at de som produserer slipper å produsere 2 utgaver vis jeg ikke tar feil.

 

Det høres veldig rart ut, da piggdekk og piggfrie dekk som regel er laget av forskjellig type gummi. Jeg tipper en tidligere eier har plukket ut piggene for å slippe å betale piggdekkavgift.

Lenke til kommentar

Det høres veldig rart ut, da piggdekk og piggfrie dekk som regel er laget av forskjellig type gummi. Jeg tipper en tidligere eier har plukket ut piggene for å slippe å betale piggdekkavgift.

Har vært borti dette tidligere, på en firmabil (kassebil). Denne kom ny med "piggfrie" piggdekk, visstnok fordi skikkelige piggfrie dekk i denne dimensjonen ikke hadde tilstrekkelig høy lasteindeks. Bør ikke være noe problem på en personbil.

Lenke til kommentar

Hei. Endte opp med å kjøpe Goodyear ice 2 idag. 8700kr for hele jobben. Så at dekk var litt billigere på skruvat osv på nett men jaja. Håper det er gode dekk! Dekkhuset anbefalte dem, + dem hadde dem på lager så det var supert.

 

Jeg skjønner ikke hvordan sailun kan være lovlig i Norge, ivertfall ikke de vinterdekkene.... Så billig skvip at de lager 1 type dekk med samme gummi og pigghull men uten pigger eller med pigger......

 

Thanks.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...