Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC vil ikke starte etter installasjon av ny RAM


Anbefalte innlegg

Pc'en vil ikke starte etter at jeg har installert 2 nye rambrikker. De nye rambrikkene er av samme type som jeg har installert i pcen fra før. Eneste forskjellen jeg kan se på dem er at de nye jeg har fått står det Version 4.32 på, og de som jeg hadde fra før er version 5.36. Ellers er det samme type med samme timings, volt, MHz osv.

 

Jeg har prøvd å ta ut de gamle brikkene, og satt inn de nye, og da booter pc'en, men de nekter å fungere med verken 3 eller 4 brikker. Hovedkortet står også i XMP mode nå, men har prøvd både med, og uten

 

Type brikker : https://www.komplett.no/product/893831/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3200mhz-16gb?noredirect=true?noredirect=true

 

Hovedkort : https://www.komplett.no/product/952812?noredirect=true#technical-details

 

CPU : 8700K

 

Tips ? 

Endret av GyldeN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5.39 var det. Det er full kræsj?

 

"skikkelig enkelt" å IKKE ta feil når det er eksakt samme produktnummer på brikkene... :hrm:

 

Jeg Flasha bios nå, og etter restart fikk jeg beskjed om at de orginale rambrikkene jeg har hatt installerte hele tiden stod i "ikke" optimaliserte porter. Desse stod i port 1 og 2, og fikk beskjed om å bytte til port 2 og 4. Etter å ha forandra til port 2 og 4 ville ikke pc'en boote igjenn, og jeg måtte bytte tilbake til port 1 og 2

post-138419-1693206_thumb.jpg

Endret av GyldeN
Lenke til kommentar

Dimm-slot 2 og 4 (teller fra CPU) er kanal 1 (DIMMA2 og DIMMB2), og er riktig. Alternativt kan du bruke 1 og 3.

Hvis du kjører på slot 1 og 2, eller 3 og 4, så kjører du ikke dualchannel.

 

Du har nå to sett med brikker. Sørg for at du ikke blander disse (siden de ikke er like).

Hvis ingen av settene fungerer i dimm-slot 2 og 4 (maskinen ikke booter) når du har resatt bios/uefi, så er hovedkortet synderen.

 

Jeg hadde nøyaktig samme feil med en MSI B450 Pro Carbon AC. Maskinen posta ikke hvis jeg kjørte dual-channel.

Fikk nytt HK av proshop, problem løst.

 

Så du KAN ha et problem med hovedkortet ditt der. Interessant at det er samme HK som jeg hadde problem med, bare et annet brikkesett da. 

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...