Gå til innhold

Hvorfor så stor lydforskjell på dialog og øvrig lyd?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har forsøkt å forske meg frem til dette på nettet, men mange svevende svar gjør det vanskelig å konkludere med noe. 

 

Jeg opplever alt for ofte at det er relativt lav lyd på dialogen i f.eks en film, mens øvrige lyder blir ekstremt høye. Fryktelig irriterende når man skrur opp for å høre "hva de sier", men så fort det kommer musikk eller lignende, så vekker man jo alle barna i huset :p

 

Oppsettet mitt: 

Yamaha 7.1 forsterker (Atmos etc, rimelig bra sak, har ikke navnet her på jobb). 

Fullt høyttaleroppsett fra Dali Ikon MK2 (6), med sub. 

 

Hele oppsettet er justert både automatisk og litt justering i etterkant, blant annet ved å øke volumet på centerhøyttaleren, samt å øke dialogvolumet (en ekstra justering på forsterkeren). 

 

Iblant er det perfekt lyd både på dialog og øvrig, men alt for ofte må jeg skru opp lyden ganske godt for å få tilfredsstillende dialoglyd, men da blir jo alt annet ALT for høyt. 

 

Jeg har egentlig innfunnet meg med at "slik er det", lydsporet på filmen eller serien er laget slik, at det ikke er noe mer jeg kan gjøre. Iblant antageligvis verre når filmen er dubbet over på norsk (barnefilmer). Et godt eksempel forøvrig er Rutete Ninja leid på Apple TV. Her er det ekstremt forskjell på dialoglyden og øvrig. 

 

Til film og serier med et godt lydspor kjører jeg alltid "straight" på forsterkeren forøvrig. 

Er det noen som har tanker om dette? Eventuelt gjort noe lurt for å "omgå" problemet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har opplevd noe lignende tidligere. Der har problemet vært at dialog i hovedsak sendes til senterhøyttaler, og denne har vært feiljustert i software på receiver. Det er lenge siden nå, men jeg mener receiver da blendet front-høyttalere og sendte til senter, i stedet for å sende korrekt lyd.

 

Jeg vet dette ikke er til mye hjelp, men kanskje det kan gi noe inspirasjon til hvor man kan lete?

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd noe lignende tidligere. Der har problemet vært at dialog i hovedsak sendes til senterhøyttaler, og denne har vært feiljustert i software på receiver. Det er lenge siden nå, men jeg mener receiver da blendet front-høyttalere og sendte til senter, i stedet for å sende korrekt lyd.

 

Jeg vet dette ikke er til mye hjelp, men kanskje det kan gi noe inspirasjon til hvor man kan lete?

Takk for svar. Er ganske sikker på at lyden blir sendt dit den skal :) 

Lenke til kommentar

Det er dessverre en del filmer som har elendig mikset dialog. Det finnes en del innstillinger du kan prøve deg frem på - med forskjellige måter å redusere dynamikk på.

 

Jeg har ikke testet de, men på Yamaha finnes noe som heter Adaptive DRC, som reduserer dynamikk (forskjellen mellom lave og høye lyder) etter volum - lavere volum gir større reduksjon.

 

Så har du innstillinger for Dynamic Range - Max - Standard - Minimum/Auto.

 

Jeg har foreløpig ikke testet disse innstillingene selv, bare latt meg irritere foreløpig....  :D

 

Hvis du prøver dette - gi gjerne tilbakemelding.

 

Som du skriver kan man øke Dialogue level og level på senterhøytaleren.

 

Har du en receiver med mulighet for 2 set ups kan du lage deg en set up med økt level på senter.

 

Via Scene opplegget bør du kunne lage den en knapp som setter Adaptive drc til on, set up 2 med økt senter level og høyere dialogue. Er usikker på om Dynamic Range innstillingen er med på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...