Gå til innhold

Pappa perm og jobb


sam11net

Anbefalte innlegg

Hallo

 

 

Jeg lurte på om det er lov å jobbe samtidig som jeg er i pappa perm, dersom jeg virkelig ønsker det. 
Det er vell igrunn et Ja/Nei spørsmål, dersom noen vet det.

 

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har service jobb, og da har jeg lav grunnlønn når jeg ikke jobber, og tillegg/overtid når jeg jobber. Har ingen fast rotasjon. Noen år kan jeg tjene 1mill, andre 500k. 

 

Slik jeg forstår det, er det NAV som utbetaler pappa perm. Når det kommer til hva lønn NAV betaler, hvordan beregner de det?  Lager de et snitt for de 5 siste år, eller tar de siste år?

 

Jeg vet ikke om 2020 blir er 1mill eller 500k år, før det er ferdig.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du kan ikke jobbe samtidig som du er i pappapermisjon.

Du kan søke om gradert uttak av foreldrepenger og dermed utvide permisjonen.

 

Dersom det er NAV som utbetaler foreldrepengene til deg har dette et tak på 6G som per dags dato utgjør 599 148,-

 

Anbefaler deg å sette deg godt inn i hvilke søknader som må til slik at du ikke klusser til noe. NAV er ikke kjent for å legge godviljen til dersom du gjør en feil.

Endret av handprint
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hallo

 

 

Jeg lurte på om det er lov å jobbe samtidig som jeg er i pappa perm, dersom jeg virkelig ønsker det.

Det er vell igrunn et Ja/Nei spørsmål, dersom noen vet det.

 

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har service jobb, og da har jeg lav grunnlønn når jeg ikke jobber, og tillegg/overtid når jeg jobber. Har ingen fast rotasjon. Noen år kan jeg tjene 1mill, andre 500k.

 

Slik jeg forstår det, er det NAV som utbetaler pappa perm. Når det kommer til hva lønn NAV betaler, hvordan beregner de det? Lager de et snitt for de 5 siste år, eller tar de siste år?

 

Jeg vet ikke om 2020 blir er 1mill eller 500k år, før det er ferdig.

Foreldrepermisjon får du for å være sammen med barnet, det er ikke en ekstra stønad i tillegg til jobb.

 

Jeg kan ikke detaljene i hva de tar utgangspunkt i og om det inkluderer bonuser, men det er verdt å merke seg at de ikke bryr seg om inntekt over 6G (ca 600.000) og maksimal utbetaling tilsvarer årslønn på 6G.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår at NAV ikke bryr som om penger, men det gjør vi.

 

 

Har prøvd å lese meg opp på dette, og slik jeg tolker det, så er igrunn min løsning bare å "glemme" å søke om pappa perm i det hele tatt. 

 

Men det kan være at jeg er lov pålagt, og da vil min løsning være å kombinere jobb og pappa perm, og bare rett og slett jobbe som vanlig og bare tjene så mye at jeg ikke får noen støtte i det hele tatt.

 

Jeg mister kanskje potensielt fri med lønn, men jobben min er såpass fin at det ikke gjør meg noe. 

 

PS. ja, pappa perm er der for en grunn. Men det som passer for de fleste, passer ikke for alle, og akkurat nå passer det ikke for oss at jeg ikke tjener så mye som mulig. 

Endret av sam11net
Lenke til kommentar

Dersom du ikke vil ta pappapermen forsvinner den for din del. Det er ingen graderinger i den forstand at du kan tjene X og da blir støtten redusert med Y. Enten har du perm fra jobb og er sammen med barnet, eller så får du ingen penger. Permisjonen kan dog graderes over tid, feks en dag i uken eller tilsvarende.

 

Det ser ut som du da vil jobbe. Jeg antar at barnet har en mor, hun må da ta ubetalt permisjon for å passe barnet, evt må dere finne noen andre som kan gjøre dette. Det kan være verdt å merke seg i regnestykket på hva som lønner seg.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke vil ta pappapermen forsvinner den for din del. Det er ingen graderinger i den forstand at du kan tjene X og da blir støtten redusert med Y. Enten har du perm fra jobb og er sammen med barnet, eller så får du ingen penger. Permisjonen kan dog graderes over tid, feks en dag i uken eller tilsvarende.

 

Det ser ut som du da vil jobbe. Jeg antar at barnet har en mor, hun må da ta ubetalt permisjon for å passe barnet, evt må dere finne noen andre som kan gjøre dette. Det kan være verdt å merke seg i regnestykket på hva som lønner seg.

Huff.... glemte å nevne at Mor ikke jobber. 

 

Det som lønner seg er at jeg jobber vanlig, med tillegg/overtid, siden NAV ikke tar dette med i sine beregninger, og uansett stopper på 6G.

 

 

Men tror alt dette ble mye klarer for meg nå.

 

Pappa perm, det skipper vi. 

Endret av sam11net
Lenke til kommentar

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg, og har helt lik jobb også. Jeg "solgte" ferien min tilbake til arbeidsgiver, så tok jeg de 10 ukene på sommeren. Var greit, men hadde jo absolutt tjent mer på å jobbe.

 

Nå som neste unge kommer en gang, så gjør jeg det sånn at jeg tar 2 uker fri etter 1 måned på jobb, så gjør jeg det 5 ganger for totalt 10 uker. Så får de på kontoret bare finne ut av det...

 

Jeg hadde også tenkt til å skippe hele pappapermen, helt til en kollega kom med en annen måte å se det på.

Du får jo egentlig penger gratis for å ha fri, men du kunne tjent mer ved å jobbe. Men når du da jobber, så tjener du egentlig bare forskjellen mellom gratis penger og lønnen fra jobben din.

Lenke til kommentar

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg, og har helt lik jobb også. Jeg "solgte" ferien min tilbake til arbeidsgiver, så tok jeg de 10 ukene på sommeren. Var greit, men hadde jo absolutt tjent mer på å jobbe.

 

Nå som neste unge kommer en gang, så gjør jeg det sånn at jeg tar 2 uker fri etter 1 måned på jobb, så gjør jeg det 5 ganger for totalt 10 uker. Så får de på kontoret bare finne ut av det...

 

Jeg hadde også tenkt til å skippe hele pappapermen, helt til en kollega kom med en annen måte å se det på.

Du får jo egentlig penger gratis for å ha fri, men du kunne tjent mer ved å jobbe. Men når du da jobber, så tjener du egentlig bare forskjellen mellom gratis penger og lønnen fra jobben din.

 

Men hvordan selger du 5 uker ferie?

Jeg trodde arbeidsmiljøloven sier at kun en av de 5 ukene ferie, er mulig å selge til arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Du kan utsette fedrekvoten din inntil 3 år hvis ikke jeg husker helt feil. 

 

 

Huff.... glemte å nevne at Mor ikke jobber. 
 

 

 

Hvorfor vil du jobbe samtidig som du tar ut fedrekvoten?

Det er 15 uker sammen med barnet ditt og du tenker på kroner og ører når du tjener mellom 500k og 1mill.

 

Jeg tok 10uker fedrekvote + 5uker foreldrepermisjon på 80% dekning i 2018. Jeg tjener ikke 500K engang. 

Lenke til kommentar

Vel, det er ikke lov. Arbeidsgiver er forpliktet til å sørge for at arbeidstaker tar ut ferie i ferieåret.

Det var det jeg også mente, men jeg har fått vite at det er mulig å søke om å få utbetalt ferie, dersom du har vært lenge borte fra jobb, f.eks. sykmeldinger eller en eller annen form for permisjon. (inkl. pappa perm).

 

En slik løsning vill fungere fint for oss. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...