Gå til innhold

PC oppgradering


FranZe

Anbefalte innlegg

Tenkte egentlig å oppgradere maskinen med nytt hovedkort, cpu, minne og cpu kjøler. Har 5930K samt ett Gtx 1070 kort. Men så kom jeg til å tenke at kanskje 5930k'en kanskje holder en stund til? 

Budsjettet er jo ikke uendelig heller. Sett litt på det her nå og bare cpu og hovedkort får jeg raskt opp i 7-8000 kr, (siden jeg alltid ender opp med enten 3900x eller 9900k) Skjermen jeg har er en 1080p/75hz i dag, noe som for øvrig er helt greit.

 

Hvis jeg tenker freesync skjerm og ett bedre skjermkort som f.eks RX 5700 XT? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ditt tilfelle hadde nok også jeg vurdert å invistere i monitor, og da også nytt skjermkort ja. 

https://classic.prisjakt.no/list.php?l=607877&view=b

 

Nå vet jeg jo ikke hva du forventer. GTX 1070 og en 1080p/75hz monitor er jo forsåvidt helt greit det da. Men hvis du er ute etter å oppgradere, så spørs det ikke om ny monitor + gpu er det som vil gi mest løft, i ditt tilfelle. 

Lenke til kommentar

Jeg ville investert i en skikkelig 1440p skjerm, f.eks en av ASUS rog sine.

 

Så tar du nytt skjermkort senere når ampere kommer ut. 5700 XT er ikke stor nok oppgradering over 1070 til å rettferdiggjøre prisen. Blir som å gå opp fra 1070 til 1080, med andre ord ikke verdt prisen.

 

Den største oppgraderingen du kan gjøre er en 1440p 144hz skjerm, 1070 skulle fint klare å kjøre en slik skjerm.

 

1080p og 75hz er ganske outdated, du vil merke stor forskjell om du bruker hele budsjettet på en skikkelig gaming monitor.

Lenke til kommentar

Fått fundert litt på det her nå og har kommet frem til at det jeg vil få mest igjen for er bytte av cpu, hovedkort og minne. Ja, jeg spiller i ny og ne men ikke så voldsomt så jeg klarer meg fint med 1080p/75Hz der. 

 

Tenkte meg kanskje dette hovedkortet sammen med mest sannsynlig en 3700x hvis jeg ikke går for en 3900x. Det som plager meg litt med X570 hovedkortene er den viften. Hvis denne slutter å spinne rundt er det enkelt å bytte den ut? Går dette under reklamasjon?

 

Minnebrikker har jeg ikke så god greie på men noe slikt er kanskje greit? Ikke at jeg trenger noe lys eller noe slikt fancy..

 

Noen innvendinger på det jeg har plukket ut? Passer minnebrikkene? 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Fått fundert litt på det her nå og har kommet frem til at det jeg vil få mest igjen for er bytte av cpu, hovedkort og minne. Ja, jeg spiller i ny og ne men ikke så voldsomt så jeg klarer meg fint med 1080p/75Hz der.

 

Tenkte meg kanskje dette hovedkortet sammen med mest sannsynlig en 3700x hvis jeg ikke går for en 3900x. Det som plager meg litt med X570 hovedkortene er den viften. Hvis denne slutter å spinne rundt er det enkelt å bytte den ut? Går dette under reklamasjon?

 

Minnebrikker har jeg ikke så god greie på men noe slikt er kanskje greit? Ikke at jeg trenger noe lys eller noe slikt fancy..

 

Noen innvendinger på det jeg har plukket ut? Passer minnebrikkene?

En slik oppgradering vil ikke gjøre noe forskjell, ville ikke engang kalt det en oppgradering.

 

Hvor har du fått det fra at det er dette du får mest igjen for, du får absolutt INGENTING igjen for en slik liksom «oppgradering».

 

Å bytte fra 5930k til en 3700x må være den dummeste oppgraderingen jeg har hørt på lenge. Tar jeg ikke feil vil til og med 5930k yte bedre i enkelte spill.

 

Når du ikke tar til deg råd du får her, og har så lite peiling at du tror dette er en god oppgradering og innvestering, blir mitt tips til deg. Spar pengene dine, isteden for å kaste pengene ut av vinduet på denne måten.

 

Du får minimalt (om noe som helst) igjen for å gjøre en slik oppgradering. Det gir virkelig ikke mening, og jeg klarer ikke finne et eneste godt argument for å rettferdiggjøre en slik oppgradering

Lenke til kommentar

Ok, så jeg vil ikke få mye bedre ytelse ved konvertering/transcoding av video? Det er mye av det maskinen blir brukt til. Har ikke sagt det blir en voldsom oppgradering, men en god del bedre enn i dag blir det nå helt klart. For meg som driver en del med video fant jeg ut at dette ga mest igjen for meg. Samt at det gamle går over i ett annet kabinett så trenger jeg kun å kjøpe psu, skjerm og skjermkort til det, så får ungene en ganske så brukbar PC.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Jeg sluttet jeg å bruke prosessoren til slik etter jeg gikk over til Adobe premiere CS3 i 2008.

 

Å encode, formatere, konvertere og transcoding med prosessor går jo drittreg uansett hvordan prosessor man har. Vil si det er natt og dag om man bruker CPU eller GPU til det. Kan jeg spørre hvilke programmer du bruker, siden du benytter CPU til dette :)

 

Må spørre, siden jeg litt inhabil, ettersom at jeg har låst meg til Adobe pakka ;)

Lenke til kommentar

Ja, brukte gpu jeg også, men kvaliteten blir endel dårligere. Plex, handbrake og CloneBd er stort sett hva det går i. Men det er på nære nippet at det går med 5930K'en, men akkurat ikke.

 

Dette syntes jeg hørtes rart ut.

 

Plex er jo bare en mediespiller, å oppgradering fra 5930k til noe annet kan jeg ikke se hvordan påvirker en mediespiller. Har ikke brukt handbrake, men jeg har ikke hatt noe problem med komprimert kvalitet med Windows sin VirtualDub, som er et lignende program, som også er OpenSource. 

 

CloneDb har jeg derimot ikke vært bort i, men jeg tenker at du enten A) bruker ganske utdatert software, eller B) ganske uvanlige codecs når det funker bedre på CPU enn på GPU. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...