Gå til innhold

Det er 150 år siden det periodiske system ble etablert. Slik henger det sammen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjemien er av mange kalt «den sentrale vitenskap», fordi den binder sammen så mange av de andre vitenskapsgrenene. Kjemien er selve navet i mange naturvitenskaper fordi den forklarer hvordan stoffene er bygget opp og reagerer med hverandre. Vi ville ikke hatt verken moderne biologi, geologi, materialteknologi eller fysikk uten kjemi.

Her er det visst en kjemiker som skriver... Jeg (som fysiker) vil påstå at resten av artikkelen handler om hvordan man kan bruke fysikk til å forklare hvordan kjemi fungerer, så da må vel fysikk være "den sentrale vitenskap"?  Men nå kommer vel en matematiker og påstår at fysikk bare er anvendt matematikk ;-)

 

Forøvrig er jeg enig i at dette var en fin sammenfatning av hvordan kjemiske bindinger fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt skrevet artikkel.

Det slo meg etter å ha lest litt at hadde lærerne mine forklart litt grunnleggende om hvor viktig kjemien er for så mange andre vitenskaper, hadde jeg kanskje fattet mer interesse for kjemi.

 

Men det er irriterende at journalister (og så mange andre) ikke vet forskjell på ubestemt artikkel og tallord (et og ett).

"når de slår seg sammen i et H2-molekyl." => I ett H2-molekyl.

"Hydrogen har et elektron i bane," => Ett elektron i bane.

"Det ytre skallet kan ha fra et til åtte elektroner." => Ett til åtte elektroner.

"Ved at et karbonatom reagerer med fire hydrogenatomer " => Ett karbonatom...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...