Gå til innhold

PhD i fysikk med BSc i fysikk og MSc i IT


officialbro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Computational physics (beregningsorientert fysikk) kan være aktuelt. Kommer til å komme veldig an på om den potensielle veilederen vil "ta sjansen", men er nok av folk som har vekslet fagfelt mellom gradene slik som deg.

 

Mitt råd ville vært å være åpen for å dra til utlandet også.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Computational physic (beregningsorientert fysikk) kan være aktuelt. Kommer til å komme veldig an på om den potensielle veilederen vil "ta sjansen", men er nok av folk som har vekslet fagfelt mellom gradene slik som deg.

 

Mitt råd ville vært å være åpen for å dra til utlandet også.

Hvordan er det med PhD stillinger i utlandet med både lønns- og arbeidsforhold i sammenligning med Norge? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvordan er det med PhD stillinger i utlandet med både lønns- og arbeidsforhold i sammenligning med Norge? 

 

Lønn kommer veldig an på. Nå som krona er så dårlig, er ikke alltid lønna så dårlig. Iallfall ikke sammenliknet med generell levekostnad. Jeg ville sett i Skandinavia, muligens Storbritannia, Nederland (TU Delft), Belgia, samt Tyskland, Østerrike og Sveits, sistnevnte har forøvrig høyere lønnsnivå enn Norge (men doktorgradslønna der varierer veldig mellom universitet og selv mellom insitutt innad i samme universitet). 

 

Når det gjelder arbeidsforhold beror dette ene og alene på veilederen. Noen er flinke til å ta vare på studentene sine, andre utnytter doktorgradsstudenter som slaver som essensielt bare skal lage det neste plottet til neste artikkel. Alltid forhør deg om veileder fra nåværende og tidligere studenter! Og generelt, forhør deg om denne personen fra personer som er i miljøet.

 

Det kan være at veilederen virker veldig hyggelig ved første møte, men er en drittsekk senere. Er doktorgradsveilederen en "big shot", kan det være veldig positivt for deg (du forsker da på noe som mange bryr seg om), men det kan også bety at denne potensielle veilederen er flink til å utnytte sine doktorgradsstudenter. Det er dessverre ganske mange historier om doktorgradsstudenter som blir utnytta, mobba, trakassert og dårlig behandlet der ute. Det skjer i mindre grad i Norge kanskje, men kan skje her også.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Lønn kommer veldig an på. Nå som krona er så dårlig, er ikke alltid lønna så dårlig. Iallfall ikke sammenliknet med generell levekostnad. Jeg ville sett i Skandinavia, muligens Storbritannia, Nederland (TU Delft), Belgia, samt Tyskland, Østerrike og Sveits, sistnevnte har forøvrig høyere lønnsnivå enn Norge (men doktorgradslønna der varierer veldig mellom universitet og selv mellom insitutt innad i samme universitet). 

 

Jeg tar doktorgrad i fysikk i Nederland og er enig i dette, skjønt jeg ville ikke anbefalt Storbritannia. Lønna er svært lav og trykket høyt, jeg kjenner ingen som tar PhD i Storbritannia som liker det.

 

Jeg vet ikke om noen fysikkstipendiater med master i IT. Det er mange som driver med numerisk fysikk, simuleringer osv, men de er stort sett fysikere og matematikere. Det sagt, kanskje? Fysikk er et stort felt og det er mange grener av anvendt fysikk hvor for eksempel maskinlæring blir mer og mer sentralt.

Lenke til kommentar

Jeg tar doktorgrad i fysikk i Nederland og er enig i dette, skjønt jeg ville ikke anbefalt Storbritannia. Lønna er svært lav og trykket høyt, jeg kjenner ingen som tar PhD i Storbritannia som liker det.

 

Jeg vet ikke om noen fysikkstipendiater med master i IT. Det er mange som driver med numerisk fysikk, simuleringer osv, men de er stort sett fysikere og matematikere. Det sagt, kanskje? Fysikk er et stort felt og det er mange grener av anvendt fysikk hvor for eksempel maskinlæring blir mer og mer sentralt.

 

Kan jeg spørre om hvilket område du hadde som spesialisering på masteren og hvilket område PhDen din går på? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

En ting en bør merke seg hvis en vil ta doktorgrad i utlandet, er at ikke alle PhD-stillinger blir utlyst. Det vil variere litt med veileder, universitet og land. Det er ganske vanlig at en veileder har midler til en doktorgradsstilling, men ikke tar seg bryet med å utlyse (det er ofte enklere for dem å vente på riktig kandidat, enn å måtte gå igjennom en haug av søknader).

 

Det kan derfor være en ide å kontakte si veileder for Bacheloroppgaven i fysikk, og høre om de har kjennskap til noen som ser etter doktorgradskandidater noe sted, eller om de kjenner noen som driver med noe hvor du ville vært aktuell. 

 

Det er også andre universitet som har åpne søknader (skjer også ved si NTNU i Norge). Her legger du inn en søknad, men du må også ofte antyde retning og/eller potensiell veielder. 

 

Uansett er det en god ide å kontakte potensiell veileder før du søker på stillingen (gjerne med spørsmål om mer detaljer hvis det ikke går klart frem i stillingen, kanskje spør om referanseartikler hvis tilgjengelig, og om veileder mener du vil ha nødvendig kompetanse). Det gir dem et inntrykk av hvem du er, og det viser at du er interessert.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...