Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselbiler som blir fort varm?


Adrax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en dieselbil (Toyota Carina E) som bruker 1 time på å fjerne frost fra frontruta når det er mer enn -5 ute.

 

Hva er vanlig tid for en dieselbil å bruke på å varme opp bilen og frontruta? Og finnes det dieselbiler som varmer opp fortere enn andre?

Ettersom biler stort sett benytter spillvarme fra motoren til å varme kupeen, så tar det lang tid om det er en effektiv motor (mindre varme). Dieselbiler er ofte vesentlig mer effektive enn bensinbiler, og følgelig desto mindre varme.

 

Dette er selvsagt svært gunstig for lommeboka, da du slipper å fylle så ofte.

 

Men som nevnt, kan man installere en vanlig elektrisk kupevarmer (om man kobler den til strøm), eller en webasto slik at du kan varme motor og kupe hvor som helst.

 

Alternativt så går det MYE raskere å varme opp motoren om den belastes litt. Men det er jo ikke alltid mulig rent lovlig...

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hvilken modell er Carinaen?

Toyota har hatt ekstravarmer på dieselbilene sine i lang tid nå, men den må startes manuelt.

 

Bruker å være en bryter med varmeapparatet eller nede på venstresiden av rattet merket "Heat".

 

Har en 08 Avensis firmabil som har dette, samt en 06 mondeo. Så er veldig vanlig. Får ikke varme i disse motorene på vintern uten.

 

Ikke bruk denne på småturer da den vil kokse igjen da.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dieselmotorer har i mange år og da mener jeg såpass mange som fra forige årtusen vært så effektive at de ikke genererer nok varme en vinterdag til å få noe god varme i varmeapparatet.

Har sittet i en 88 modell Mercedes 410 med 2,8 liter sugediesel som mister varmen når den blir stående på tomgang en stund om vinteren.

Ikke glem at dieselmotorer alltid har hatt direkte innsprøytning av forskjellige varianter der bensinbilene har gått fra forgasser til innsprøytningsdyser i innsuget og over til direkte innsprøytning og nå med komboer med dyser i både innsug og i brennkammeren av praktiske årsaker.

Så ja dieselmotorer fra forige årtusen lager lite overskuddsvarme når de går på tomgang.

Lenke til kommentar

Ikke glem at dieselmotorer alltid har hatt direkte innsprøytning av forskjellige varianter der bensinbilene har gått fra forgasser til innsprøytningsdyser i innsuget og over til direkte innsprøytning og nå med komboer med dyser i både innsug og i brennkammeren av praktiske årsaker.

 

Dette er vel ikke helt sant. Direkteinnsprøytede dieseler ble først vanlig tidlig på 90-tallet.

Før dette var de fleste av forkammertypen/virvelkammer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Varebil kan være fint. Ihvertfall de litt eldre som har litt motorkrefter å varme med. Er bare å starte den og la de gå litt på tomgang i en tre-fem minutter så er det ihvertfall ikke dugg igjen. Så kommer det selvsagt an på hva slags is du prater om også da. Er det stålis pga. klima på frontruten der du bor ofte, eller snakker vi om et tynt lag med puddersnø som kanskje fikk litt iskrystalisering?

Lenke til kommentar

Skjønner at man prøver å vri manglende varme fra dieselmotorer til varmeapparatet som noe positivt.. de er så effektive.

 

Men er det ikke til en del et konstruksjonsproblem? At utvendig luft kjøler for mye? Særlig motorer med intercooler sliter vel her.

 

Man har ikke prioritert kaldt klima.

 

Edit: Å bruke det gamle trikset med papplate foran radiator kan kanskje være et tips til ts.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Dersom du har strømuttak i nærheten av bil så kan du vurdere kupevarmer. Fikk tips om bilradiospesialisten, og fikk en pris på ca 4100,- for en ferdig installert 2100W løsning der. Skulle jeg ha med fjernkontroll pluss batterilader i samme pakke så ble prisen nærmere 7000,- Jeg forstår poenget med fjernkontroll på webasto, men fjernkontroll på kupevarmer skjønner jeg ikke helt - iallefall ikke til det påslaget. 

 

Bruker kupevarmer hver dag nå, og dersom den starter en liten time før jeg skal kjøre så er det nesten bare å tørke av alt av ruter på bilen. Behøver nesten ikke å skrape noe i det hele tatt. 

 

edit: kupevarmeren er kobla på tidsur, som starter en time før jeg skal kjøre avsted hver ukedag. 

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...