Gå til innhold

Tips bærbarPC for barn


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nå nærmer det seg jul. Jeg og samboeren tenker å gi jentungen på 11 en bærbar PC i Julegave i år. 

 

Jeg har selv brukt Mac i flere år nå og føler meg derfor litt i villrede når det kommer til PC verdenen, og håper derfor at dere kanskje hadde noen tips. 

 

 

Kriteriene:

 

- Under 5000kr (om det er et eksepsjonelt godt kjøp så er vi villige til å strekke oss litt.)

- Grei batteritid

- Kjøre Sims 4 og Netflix smertefritt uten nevneverdig viftestøy.

- Tåle at en jente på 11 kan være litt uforsiktig.

- Bra nok til at hun kan ha den 3-4 år uten at den er helt krise.

 

 

Nå er det jo også ikke lenge til black friday, så da kan det jo hende det går ann å gjøre seg et kupp :D

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder tekniske spesifikasjoner så ville jeg valgt:

CPU: enten Intel Core (i3/i5/i7) eller AMD Ryzen

GPU: enten integrert i cpu eller dedikert

Minne: 8 GB

SSD: minst 250 GB

Høy oppløsning på skjerm, helst 1920x1080

 

Søk etter maskiner:

https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s346486325&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

 

Eller ta en titt på tastatur og skjerm om de ser bra ut. Jeg ville foretrukket en IPS eller VA skjerm (dvs ikke TN), da de som oftest er bra. Både HP, Lenovo, Acer, Asus og Dell har en del maskiner i denne prisklassen.

 

Denne er f.eks bedre enn Macbook:

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5143839

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Svein M, han spør om hjelp til hvilken PC han kan kjøpe. Ikke hva komponentene heter.. Gi noe mer spesifikk..

Mitt tips:

Intel core i5 prosessor (første tall er serien, så 7700 er for eksempel eldre enn 8770), men en i3 er ikke krise. i7 er «overkill», men får du den på tilbud, kjør på!

SSD harddisk med minimum 250GB

For Sims bør det være eget dedikert gradikkort. Alt som fås å kjøpe er bedre enn integrert.

 

Du må alltid regne med viftestøy på en laptop når den kjører oppgaver som er tyngre enn idle.

Lenke til kommentar

Dette er vel den jeg ville kjøpt til under 5000 av de jeg fant i dag:

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5168332

Denne maskinen greier helt fint å spille Sim 4 og mange andre spill (de fleste unntatt de mest krevende)

 

Er en ute etter bra spill ytelse generelt så bør en opp på spill maskiner (playstation/ xbox kan også dekke dette)

Rimeligste eksempler:

bærbar:

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5177970

stasjonær:

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4759418

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Takker så meget for svar! Det gjør iallefall søket en del lettere.

 

Jeg har faktisk sett litt på  test av Huawei sin Matebook før, var ikke klar over at den hadde blitt så billig. Den er fortsatt en del over budsjett, men tenker at jeg skal følge med på den på black friday!

 

Noen som har erfaring med matebook?

Lenke til kommentar

Å satse på at ei jente på 11 skal ha maskinen til under 5000 i 3-4 år? 

Jeg håper jeg tar feil (har ei på 7 selv), men tror nok de vil ha nytt hele tiden i den alderen.

 

Tror det beste du kan gjøre er å kjøpe billigst mulig, og satse på at ønsket om ny kommer sent :p

Lenke til kommentar

Hehe hun frøkna vi har er ikke kravstor når det kommer til slike ting. Hun bruker nå min Macbook pro fra 2014 til å spille sims og viften bråker som et helvete men hun er storfornøyd bare hun får låne den.

 

Jeg tenkte nå mer at det gikk Ann å bruke den til å betale regninger og se Netflix om 4 år fks. Syns generelt det er dumt å bruke flere tusen på slikt for kaste det etter 2 år fordi enheten ikke fungerer lengre.

Lenke til kommentar

Syns generelt det er dumt å bruke flere tusen på slikt for kaste det etter 2 år fordi enheten ikke fungerer lengre.

 

Syns dette argumentet er litt morsomt, når det jo som regel er disse billig-PCene som slutter å fungere eller blir ubrukendes etter kort tid. 

 

Så om du syns det er dumt å bruke flere tusen på noe som er slitt ut etter 2 år, så er iværfall billig PCer noe man bør styre unna. Fleste bærbare under 5000 er jo blitt gamle og utdaterte flere år før du kjøpte den, og levetiden er ikke mye å rope hurra for. 

Lenke til kommentar

Syns dette argumentet er litt morsomt, når det jo som regel er disse billig-PCene som slutter å fungere eller blir ubrukendes etter kort tid. 

 

Så om du syns det er dumt å bruke flere tusen på noe som er slitt ut etter 2 år, så er iværfall billig PCer noe man bør styre unna. Fleste bærbare under 5000 er jo blitt gamle og utdaterte flere år før du kjøpte den, og levetiden er ikke mye å rope hurra for. 

Fint at jeg kunne more deg på en vanlig søndag. Kan det tenkes at hele grunnen til at jeg spør folk om tips og råd er at jeg prøver å finne en PC som treffer sweetspot mellom pris og hva du faktisk får? 

 

Og når jeg sier "fungerer etter 4 år" så tenker jeg som sagt på at det går ann å bruke nettleser relativt uproblematisk.

Lenke til kommentar

Hva som kommer på salg den fredagen, kan ingen vite i dag.

 

Men denne er et greit kjøp i dag.

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/32306/lenovo-ideapad-s145-14-barbar-pc-sort

 

En helt grei PC, men batteritiden er elendig. 2 timer ved aktiv bruk, 3,5 timer ved film over wifi på halv lysstyrke. Det som er positivt er at du har ledig plass til 2,5" SSD/HDD og en ledig minneplass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

En helt grei PC, men batteritiden er elendig. 2 timer ved aktiv bruk, 3,5 timer ved film over wifi på halv lysstyrke. Det som er positivt er at du har ledig plass til 2,5" SSD/HDD og en ledig minneplass.

Helt greit at du kommer med tilbakemeldinger, men du burde jo kommet med et alternativ som bygger oppunder det som ikke var helt ok med det forslaget jeg kom med. Kritikk uten forslag til forandring, er bare kritikk for kritikken sin del og ikke noe særlig konstruktivt.

 

Elkjøp oppgir batteritiden til 8 timer og 5 minutter med video playback, men senere står det - 2-cellet litium-ion-batteri for opptil 5,5 timers batteritid, så hva som er hva kan jeg ikke si, da jeg ikke har prøvd maskinen.

Anywhay så koster den nå 6.5' og ikke 4' som da jeg postet den meldingen.

Lenke til kommentar

Helt greit at du kommer med tilbakemeldinger, men du burde jo kommet med et alternativ som bygger oppunder det som ikke var helt ok med det forslaget jeg kom med. Kritikk uten forslag til forandring, er bare kritikk for kritikken sin del og ikke noe særlig konstruktivt.

 

Elkjøp oppgir batteritiden til 8 timer og 5 minutter med video playback, men senere står det - 2-cellet litium-ion-batteri for opptil 5,5 timers batteritid, så hva som er hva kan jeg ikke si, da jeg ikke har prøvd maskinen.

Anywhay så koster den nå 6.5' og ikke 4' som da jeg postet den meldingen.

 

Nå må du gi deg. Jeg gav innspill til ditt forslag. Det er ingen kritikk av deg. Om du mener min tilbakemelding ikke er konstruktiv, så driter jeg forsåvidt i det. Men det kan jo hende at TS setter pris på tilbakemeldingen.

 

Jeg kjøpte selv denne maskinen på torsdag, og batteritiden har jeg testet. Min går i retur pga det. Ellers er maskinen bra, selv om skjermen "kun" er et TN panel.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte nettopp denne https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/32637/hp-14-ck1864no-14-barbar-pc-sort

Skal hente den i morgen, så da kan jeg eventuelt komme med tilbakemelding etter hvert. Stort sett samme spesifikkasjoner som Lenovo'en, men med større batteri og IPS skjerm. Jeg er usikker på om kabelen/kontakten for å sette inn ekstra SSD/HDD følger med. Beholder jeg maskinen, så skrur jeg opp og sjekker. Skal uansett inn med en ekstra 8GB minnebrikke.

Lenke til kommentar

Kan du ikke ta en tur på Ebay å kjøpe en Macbook pro av årgangen 2015 til deg selv å la jentungen overta din fra 2014?

 

Du finner flere rimelige maskiner med britisk tastatur tilgjengelig for en svært billig penge om du er villig til å vente noen dager å se an budrunden litt. Eller så kan du sortere etter budrundene som snart avsluttes for å sikre deg en maskin raskt. Du kan også klyve opp til 2016-årgangen, men da igjen begynner prisen å stige betraktelig. Både service og deletilgangen er relativt god selv på litt eldre Mac-maskiner, og ut i fra hva du sier så vet både du og jentungen hvordan en Mac brukes. En datamaskin til en så ung jente trenger slettes ikke være ny, og dere kan da fortsette omtrentlig som før.

 

Viftestøyen kan du ordne ved å løsne bunndekselet og rense viften lett med trykkluft. Simsalabim, alt i orden for alle parter :)

 

Sjekk også på Finn og Facebook marketplace.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...