Gå til innhold

Garmin Vivoactive4 eller Venu


Anbefalte innlegg

Jeg har i noen år hatt en Garmin Fenix3 HR. Blir brukt til sykkel- og gåturer. Jeg har tynne håndledd, og synes Fenixen er i største laget til vanlig bruk.

 

Har lyst på en Vivoactive4, eventuelt en Venu, som kan brukes til sykkel- og gåturer samt daglig bruk. Vivoactive4 og Venu er noe mindre, og vil passe håndleddet mitt bedre. De har også Garmin Pay som jeg kan bruke. Ikke utslagsgivende, men jeg liker å ha muligheten. Til daglig ser jeg for meg en fin skinnreim, eventuelt en fin nato-reim. 

 

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for fargevalg på urkassen. Jeg står mellom den rustfrie Vivoactive4 varianten, og Venu gullvarianten. Ser for meg at gullvarianten er fin til daglig bruk, og at den er noe stilligere. Er dog usikker på om gullvarianten vil være for feminin, eller på en måte "for mye". Den har også ørlite grann mindre batteritid, og er noen hundrelapper dyrere.

 

Fint om noen har betraktninger rundt dette.

Endret av Normix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

 

Gleder meg til å lese betraktningene dine :)

Kan foreløpig si det sånn at jeg har fått veldig bra førsteinntrykk av Venu! Vivoactive 4 har jeg hatt en måned allerede, men Venu kom i går. Klokkene er jo 100% like bortsett fra skjermen. Vivoactive 4 har virkelig flotte animasjoner dem også, men det blir så klart ytterligere forsterket når du får en AMOLED skjerm.

 

Når det er sagt så er prisen på Vivoactive 4 virkelig bra, og batteriet er også veldig bra. Spent på å se batteritiden på Venu, men foreløpig har den overrasket altså ?.

 

Jeg er jo vant til å bruke toppmodellene som blant annet gir en tilbakemelding på treningseffekten inndelt i aerob og anaerob effekt, og det får du ikke har. Ble nesten litt skuffet over det etter spinningøkta i morges ☺️. Men skjermen er knallgod og enkel å lese av. Ikke minst råstilige animasjoner når du får en melding for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser jeg har dannet meg samme inntrykk som deg :)

 

Prisen på Vivoactive4 er veldig god for øyeblikket, og en slik med lærreim til daglig bruk er nok innafor. Alikevel frister Venu med sin fine skjerm, og noe mer stillig uttrykk. Prisforskjellen er for øyeblikket en tusenlapp, men når den kommer på lager rundtom så faller nok prisene. 

 

Valgets kvaler :hmm:

 

Takk skal du ha for gode poster :)

Endret av Normix
Lenke til kommentar

Ser jeg har dannet meg samme inntrykk som deg :)

 

Prisen på Vivoactive4 er veldig god for øyeblikket, og en slik med lærreim til daglig bruk er nok innafor. Alikevel frister Venu med sin fine skjerm, og noe mer stillig uttrykk. Prisforskjellen er for øyeblikket en tusenlapp, men når den kommer på lager rundtom så faller nok prisene.

 

Valgets kvaler :hmm:

 

Takk skal du ha for gode poster :)

Ja du har helt rett ?.

Og takk. Ser det er en ny Venu i gull til salgs på finn.no. Sikkert en som har kjøpt direkte fra Garmin og selger igjen...

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=161979773

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fristet veldig den gullVenuen på Finn :)

 

En annen ting er at Vivoactive4 i sølv ikke avviker så fryktelig mye i utseende fra min Fenix3 i sølv. I hvertfall ikke for et utrent øye. Blir det en slik, så slipper jeg masse mas fra kona om hvorfor jeg har kjøpt ny klokke :ph34r:

 

Vanskelige beslutninger :)

Lenke til kommentar

Fristet veldig den gullVenuen på Finn :)

 

En annen ting er at Vivoactive4 i sølv ikke avviker så fryktelig mye i utseende fra min Fenix3 i sølv. I hvertfall ikke for et utrent øye. Blir det en slik, så slipper jeg masse mas fra kona om hvorfor jeg har kjøpt ny klokke :ph34r:

 

Vanskelige beslutninger :)

Men kjøper du på finn.no kan du si at du fikk den billig ?.

For øvrig ganske stor forskjell på Vivoactive 4 og Fenix 3. Vivoactive 4 er mye tynnere og har en penere finish ?

Lenke til kommentar

Du har helt rett i forskjellene, men kona ser ikke det :)

 

Hun vet hvilken farge bilen vår er, men ikke noe mer. Hun har derimot stålkontroll på skomerker, og hva som er den hotteste fargen på veggene for tiden. Forskjellige interesser.

 

Jeg avventer til jeg får lest testen din, før jeg gjør noe mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen :)
Det er ingen verdensmester test dette, og vær inderlig snill og bær over med den youtube-videoen. Greia er egentlig at jeg bare skal få vist noen animasjoner, men eneste måten å gjøre det på uten å laste opp en enorm fil til serveren, er å legge det på YouTube (noe som er helt krise egentlig :innocent: ). Fyr løs med spørsmål om det er noe.

 

https://www.hardworkout.no/test-garmin-venu-og-vivoactive-4/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du forklare i enkle ord hva jeg går glipp av når det kommer til treningsanalyse med venu vs fenix?

 

Syns fenix blir for dyr når man ikke har touch. Eg løper mye men pleier ikke gå i dybden. Men ser jo kompiser med restitusjonstid osv... Interressant. Men er ikke dette mulig å få via andre plasser enn direkte i klokka?

Lenke til kommentar

Kan du forklare i enkle ord hva jeg går glipp av når det kommer til treningsanalyse med venu vs fenix?

 

Syns fenix blir for dyr når man ikke har touch. Eg løper mye men pleier ikke gå i dybden. Men ser jo kompiser med restitusjonstid osv... Interressant. Men er ikke dette mulig å få via andre plasser enn direkte i klokka?

Fenix for deg en tilbakemelding om treningseffekten av økta basert på treningshistorikken din de siste 28 dagene, noe som gjør at den klarer ganske nøyaktig å si hvordan treningen påvirker kroppen. Av samme grunn vil den også kunne gi et estimat på restitusjonstiden, og ikke minst hvor raskt du vil kunne løpe ulike distanser som 5, 10, 21 og 43 km. Venu og Vivoactive har ikke dette.

 

Det er vel her det ligger at disse to klokkene er aktivitetsmålere, og ikke sportsklokker.

 

Hvis du løper mye så kunne jeg virkelig anbefale Forerunner 245 Music. Den har vanvittig mange funksjoner, men er også enkel i bruk. Kobler du den til et Garmin pulsbelte får du også en litt mer avansert løpsanalyse som virkelig kan hjelpe deg til å bli en bedre løper. Ingen touchskjerm, men knapper er mye enklere å betjene når du løper og trener.

 

https://www.hardworkout.no/test-garmin-forerunner-245/

Lenke til kommentar

Hehe... Det viktigste for meg er at aktiviteten blir registrert uten at eg må gjøre noe aktivt for det.

 

Og lagret i endomondo og strava automatisk.

 

Har hatt treningsklokke i alle år. Men ble lei av å koble opp ting, laste over, få problemer osv osv.... Den tid er heldigvis forbi!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...