Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabobil vil ikke dekke skade på ratt etter utleie


3irik

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For en måneds tid siden leide jeg ut en omtrent ny bil gjennom nabobil. Leietaker skadet skinnet i rattet mens han leide.

 

Jeg meldte inn skaden med bilde samme dag jeg fikk tilbake bilen, men leietager mener at det ikke var han som forårsaket skaden og eneste bevis nabobil sier seg villig til å akseptere er bilder av rattets tilstand rett før utleie. Det har jeg selvfølgelig ikke, jeg forventet jo ikke at han skulle klare å skade undersiden av rattet.

 

Det ser ikke ut til at jeg kommer noen vei med nabobil direkte, men jeg er ikke klar for å gi opp helt ennå. Hvilken instans kan jeg klage til? Jeg regner med at det ikke er forbrukermyndighetene som er riktig? Bør jeg ta kontakt med en advokat?

 

Og til sist: Er dette en tapt sak?

Endret av 3irik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva koster det å reparere mangelen?

 

Jeg vet ikke ennå, jeg venter på verkstedtime for å se på noen andre ting, og tenkte å spørre da. 

 

Det ser ut som at det er en stor del av skinnet som må byttes ut for å fikse det, men jeg aner ikke hvordan sånt gjøres så jeg gjetter et sted mellom 2000kr og prisen på å bytte hele rattet (10-15k?)

 

 

Bilprodusenten er markedsledende på verkstedkø, så jeg regner ikke med å finne ut av det med det første heller. 

(Regner med at alle har skjønt merket nå, men mtp. hvor mye ståhei det blir på forumet av det prøver jeg å ikke bruke energi på å snakke om bilmerket i seg selv)

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke ennå, jeg venter på verkstedtime for å se på noen andre ting, og tenkte å spørre da. 

 

Det ser ut som at det er en stor del av skinnet som må byttes ut for å fikse det, men jeg aner ikke hvordan sånt gjøres så jeg gjetter et sted mellom 2000kr og prisen på å bytte hele rattet (10-15k?)

 

 

Bilprodusenten er markedsledende på verkstedkø, så jeg regner ikke med å finne ut av det med det første heller. 

(Regner med at alle har skjønt merket nå, men mtp. hvor mye ståhei det blir på forumet av det prøver jeg å ikke bruke energi på å snakke om bilmerket i seg selv)

 

 

Kanskje du kan få takst andre steder enn på merkeverkstedet?

Lenke til kommentar

Tok du med risikoen for småskader i regnestykket når du leide ut bilen? Jeg tenker at å leie ut bilen sin er noe man gjør med økonomiske motiver bak det hele. Men vil det likevel lønne seg, eller vil du leve med denne skaden?

Det er klart at slike selskaper som formidler leietjenester har mange henvendelser om slike ting og et sted må grensen gå. 

Det er også rimelig å anta at enkelte "prøver seg" på å få gamle skader fra sin egen bruk over på leietakere (sier ikke at dette har skjedd her).

Men ha det i bakhodet når du snakker med de, sender inn krav osv, visse krav til dokumentasjon må de faktisk ha for å kunne utbetale for skade. Rett og slett fordi en viss % andel av det som sendes inn er krav som er mer eller mindre tvilsomme.

Nabobil har jo også blitt såpass stort nå at det er lønnsomhet i å eie en slik bedrift, og eier av et AS vil alltid tenke på driften for å maksimere profitten.

Lenke til kommentar

Tok du med risikoen for småskader i regnestykket når du leide ut bilen? Jeg tenker at å leie ut bilen sin er noe man gjør med økonomiske motiver bak det hele. Men vil det likevel lønne seg, eller vil du leve med denne skaden?

Det er klart at slike selskaper som formidler leietjenester har mange henvendelser om slike ting og et sted må grensen gå. 

Det er også rimelig å anta at enkelte "prøver seg" på å få gamle skader fra sin egen bruk over på leietakere (sier ikke at dette har skjedd her).

Men ha det i bakhodet når du snakker med de, sender inn krav osv, visse krav til dokumentasjon må de faktisk ha for å kunne utbetale for skade. Rett og slett fordi en viss % andel av det som sendes inn er krav som er mer eller mindre tvilsomme.

Nabobil har jo også blitt såpass stort nå at det er lønnsomhet i å eie en slik bedrift, og eier av et AS vil alltid tenke på driften for å maksimere profitten.

 

Joa, jeg gjorde det, men dette er den tredje (og verste) "småskaden" på fire utleier. De andre har vært så små at jeg har tenkt at det ikke har vært vikitg, skraper i plast på dashbord ved ruta eller merker etter det jeg gjetter er barn med sten under skoen som har gått i baksetene er etter min mening ting jeg må regne med, men dette vil jeg kjenne hver gang jeg bruker bilen så det er mye mer irriterende.

 

Hvis jeg må betale selv er prisen avgjørende. Er det et par tusenlapper får jeg det nok fikset, men snakker vi ni-ti tusen får jeg vurdere å leve med det. 

 

Jeg skjønner at de må kreve dokumentasjon, men en av grunnene til at jeg tenkte det var relativt trygt å leie ut en ny bil var at de skriver på nettsiden: 

 

Du plikter å undersøke bilen nøye før du tar den i bruk. Dersom du oppdager skader i forbindelse med undersøkelsen må du varsle Nabobil umiddelbart, samt dokumentere skaden med for eksempel bilde. Dersom du unnlater å varsle skader i samsvar med dette punkt 6, og likevel tar bilen i bruk, kan Nabobil legge til grunn at skaden(e) oppstod under din leieperiode, og kan holde deg ansvarlig for disse skadene.

 

Det fikk meg til å tro at jeg ville stå ganske sterkt med en sak som dette, men det ser ikke sånn ut.

Lenke til kommentar

Jeg skummet over regler og vilkår.

 

Du plikter å ta bilder av alle bilens 4 SIDER og gå over bilen ETTERPÅ. Du skal melde skade innen ? dager. Alle skader som inntreffer innenfor leieforholdet skal dekkes.

 

Såvidt jeg skjønner, så har du en god sak. Men bedriften nekter vel alt sånt inntil siste skanse. Jeg ville vurdert om det er noen nemnder som kan mekle. Forbrukerrådet, konfliktråd eller lignende. Det bruker være gratis og nok til at bedriften ikke gidder nekte mer.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at de må kreve dokumentasjon, men en av grunnene til at jeg tenkte det var relativt trygt å leie ut en ny bil var at de skriver på nettsiden: 

 

Det fikk meg til å tro at jeg ville stå ganske sterkt med en sak som dette, men det ser ikke sånn ut.

 

 

De sier én ting når du kontakter dem, som går stikk i mot det de har i sine vilkår? Det må jo slå ut dårlig for dem.

 

Men det er vel som Herr Brun sier; det kan fort koste mer enn det smaker å kreve sin rett her.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Bor du på sunnmøre så kan jeg fikse rattet ditt. Det blir ikke 110%, men det blir det ikke med mindre man trekker om. Jeg bruker colourlock og har fikset rifter og riper før. Legg gjerne ut bilde også kan jeg se om det er håp på reperasjon

 

Edit

 

Tesla? Vet ikke om man kan bruke skinnreperasjonsprodukter på falskt skinn. Men ett nytt ratt utem airbag burde ikke ligge på mer enn 3-4000kr. Nytt ratt på Volvo er 3500kr uten rabatt. Muligens det må reprogrammeres ved bytte på Tesla.

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Hei!

 

Bor du på sunnmøre så kan jeg fikse rattet ditt. Det blir ikke 110%, men det blir det ikke med mindre man trekker om. Jeg bruker colourlock og har fikset rifter og riper før. Legg gjerne ut bilde også kan jeg se om det er håp på reperasjon

 

Edit

 

Tesla? Vet ikke om man kan bruke skinnreperasjonsprodukter på falskt skinn. Men ett nytt ratt utem airbag burde ikke ligge på mer enn 3-4000kr. Nytt ratt på Volvo er 3500kr uten rabatt. Muligens det må reprogrammeres ved bytte på Tesla.

 

Ja, det er Tesla. Takk for tilbudet, men jeg bor i Oslo, så det blir nok litt langt å dra, jeg får forsøke å finne noen i området her.

 

Her har du to bilder, det første er rett etter det skjedde, det andre er etter å ha kjørt med det noen uker:

https://imgur.com/a/LmhckKb

 

 

For øvrig er jeg usikker på om rattet er ekte skinn eller ikke? Jeg mener jeg nylig (etter jeg fikk bilen) leste at de hadde gått over til falskt skinn, men det er mulig jeg tar feil. 

Lenke til kommentar

De sier én ting når du kontakter dem, som går stikk i mot det de har i sine vilkår? Det må jo slå ut dårlig for dem.

 

Men det er vel som Herr Brun sier; det kan fort koste mer enn det smaker å kreve sin rett her.

 

De har vel strengt tatt ikke sagt noe om disse vilkårene, de bare svarer ikke på det når jeg spør om leietaker sa fra om skaden.

 

Det de svarer er følgende:

 

 

På bakgrunn av at leietaker nekter for at skaden har oppstått under leieforholdet og at bildene du sender inn ikke kan regnes som bevis kan vi dessverre ikke dekke denne skaden.

 

Bildene de refererer til er bilder av rattet fra en måned før utleie, og jeg forstår at de ikke kan akseptere det som bevis på at rattet var i god stand før utleie, men det var det beste jeg hadde.

 

Jeg hadde et håp om at bildet jeg tok av rattet som viste en "fersk" skade kunne brukes som bevis, men det kunne det visst ikke.

 

 

 

Edit: Whups, dette ble visst dobbelpost, sorry.

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Høres ut som om de prøver å vri seg unna. Hvis leier ikke opplyste dem om skaden er det pr. deres egen definisjon leier som har forårsaket den, og opplyste han om den så var jo åpenbart skaden der fra før av. Så når de gjør seg vrange på det lukter det unnaluring lang vei.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

For hva det er verdt, jeg vil påstå disse riftene i rattet skyldes normal bruk.

Det skal så lite til - bare en glidelås eller søm i jakka som kommer i klem når du setter deg inn så er det gjort.
Skinnratt er den desidert minst holdbare løsningen. På en utleiebil bør du velge plast eller glatt treratt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...