Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc fryser når eksternt grafikkort blir aktivert


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en eldre laptop, Acer Aspire V3-771G med Intel Core i5 3210, 8 GB RAM, Nvidia gt 650m 2GB og Intel HD graphics 4000 grafikkort med Windows 10 Home. 

 

Etter at jeg tilbakestilte den har jeg hatt store problemer med det eksterne grafikkortet (Nvidia gt 650m). Når jeg installerer driveren for første gang fryser hele pcen. Jeg må restarte PCen ved å trykke på av/på knappen. Da booter Windows til svart skjerm. 

 

Pcen virker helt fint i Safe mode. I safe mode kan jeg deaktivere Nvidia gt 650m inne på enhetsbehandling og da virker pcen som normalt igjen. Nvidia control panel vil heller ikke starte, får opp feilmelding. 

 

Jeg har tilbakestilt PCen flere ganger nå og prøvd å installere driveren via enhetsbehandling, Nvidia installer og via Driver easy. Alle gangene fryser pcen og jeg må deaktivere Nvidia gt 650m for at pcen skal fungere som normalt igjen.

 

Nå står jeg skikkelig fast og aner ikke hva for å få Nvidia grafikkortet oppe og gå igjen.

EDIT: Jeg har nyeste versjonen av BIOS, men har ikke tilgang til avanserte innstillinger. 

Endret av Osteskive
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tilbakestilte Windwos på nytt idag. Valgte fjern alt - datasletting på (Fjern filer og rengjør stasjonen. Dette kan ta flere timer, men det vil bli vanskeligere å gjenopprette filer). Da frøs PCen allerede ved oppstart. Hadde heldigvis en minnepinne med Windows recovery tool. Da viste det seg at jeg plutselig to Windows 10 installert på samme disk. "Clean'et" diken i CMD og fikk installert Windows 10 på nytt. Nå har jeg oppdatert alt. Når jeg går inn for å oppdatere grafikkortet fryser maskinen på nytt under installasjon. 

 

Når jeg åpner Microsoft Basic Display driver (altså det eksterne grafikkortet) får jeg opp følgende melding:

 

"Enheten virker ikke som den skal fordi Windows ikke kan laste de nødvendige driverne for denne enheten. (Kode 31)

Driveren som prøver å starte, er ikke den samme som driveren for skjermkortet som var til stede ved selvtest ved oppstart."

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel V3-571G og jeg vet at det er viktig å installere grafikk driveren fra Intel før man installerer driveren fra Nvidia.

 

Nå jeg installerer Windows på nytt så gjør jeg det uten å koble maskinen til nettet for å unngå at Windows automatisk laster ned drivere. Har de nødvendige driverne liggende klare på en eksterndisk og installerer driven fra Intel først, så en reboot før jeg installerer driveren fra Nvidia.

 

Etterpå så kobler jeg maskinen til nett og lar Windows fortsette med oppdateringer.  

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel V3-571G og jeg vet at det er viktig å installere grafikk driveren fra Intel før man installerer driveren fra Nvidia.

 

Nå jeg installerer Windows på nytt så gjør jeg det uten å koble maskinen til nettet for å unngå at Windows automatisk laster ned drivere. Har de nødvendige driverne liggende klare på en eksterndisk og installerer driven fra Intel først, så en reboot før jeg installerer driveren fra Nvidia.

 

Etterpå så kobler jeg maskinen til nett og lar Windows fortsette med oppdateringer.  

 

Prøvde dette i kveld. Virket ikke. Igjen fryser Windows når jeg installerer Nvidia graphics driver.... Tilbake til svart skjerm ved oppstart nå... :(

Endret av Osteskive
Lenke til kommentar

Har et par spørsmål.

Hvilket Windows 10 build er det du installerer.

Har du laget et helt ferskt w10 installasjonsmedie med microsoft sitt media creation tool.

 

 

Merk at du har optimus teknologi i pcen hvor alt er tilkoplet intel hd grafikk gpu og går via denne. «Vanlig» nvidia driver kan ikke brukes.

Laster du ned og installerer nvidia optimus driver for gt650 fra acer sine sider for laptoppen din ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har et par spørsmål.

Hvilket Windows 10 build er det du installerer.

Har du laget et helt ferskt w10 installasjonsmedie med microsoft sitt media creation tool.

 

 

Merk at du har optimus teknologi i pcen hvor alt er tilkoplet intel hd grafikk gpu og går via denne. «Vanlig» nvidia driver kan ikke brukes.

Laster du ned og installerer nvidia optimus driver for gt650 fra acer sine sider for laptoppen din ?

 

Hei, jeg har installert Windows 10 Home via Windows 10 media creation tool (USB). 

 

Dette med optimus teknologi er jeg ikke kjent med. Ser at det eneste jeg kan laste ned fra Acer sin hjemmeside til Nvidia er VGA driver fra 2013. Er det denne du tenker på?

Lenke til kommentar

Run driver installasjonene setup.exe as admin & med compability mode for 8.1 

Først intel drivern og deretter nvidia driveren ikke restart i mellom.

Påse at automatisk driver installasjon er deaktivert først https://www.windowscentral.com/how-disable-automatic-driver-updates-windows-10

 

Har gjort det samme selv med en eldre lenovo laptop med optimus switchable i7 m/hd2000 og nvidia quadro discrete.

 

Det bør fungere.

Lenke til kommentar

Run driver installasjonene setup.exe as admin & med compability mode for 8.1 

Først intel drivern og deretter nvidia driveren ikke restart i mellom.

Påse at automatisk driver installasjon er deaktivert først https://www.windowscentral.com/how-disable-automatic-driver-updates-windows-10

 

Har gjort det samme selv med en eldre lenovo laptop med optimus switchable i7 m/hd2000 og nvidia quadro discrete.

 

Det bør fungere.

 

Nydelig! Tusen takk, jeg skal forsøke så fort jeg får tid! Kommer tilbake med hvordan det gikk.

 

Bør jeg avinstallere Intel og Nvidia driveren før jeg installerer de nye? Eventuelt tilbakestille hele windows?

Lenke til kommentar

Bør jeg avinstallere Intel og Nvidia driveren før jeg installerer de nye? Eventuelt tilbakestille hele windows?

 

Det er en fordel å avinstallere drivere du har lagt inn , om de vises i installerte programmer i kontroll panel , også pga de kan ha andre utilities/funksjoner bundlet med driver,  tilbakestille windows mener jeg er helt unødvendig .

Lenke til kommentar

Windows update forsøker å automatiske hente inn NVIDIA - Display - 12/29/2016 12:00:00 AM - 21.21.13.7654, men det resulterte også i at Windows frøs.

At windows update installerer drivere kan du deaktivere, ref link i post #12.

Det at hele pcen går i lås når du legger inn drivere for nvidia , kan det være en hardware feil på pcen ?

Funker den fullt ut med windows 8.1 ? 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...