Gå til innhold

Salget av nye elbiler falt med 17 prosent i oktober – mister markedsandeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsakt er det korrekt å vente ett par år nå på bedre og rimeligere biler. Enhver med miljøforståelse skjønner dette. Ingenting å bekymre seg over. Har fortsatt til gode å se en el- bil som kan erstatte mine behov men jeg ser det er i kjømda.

 

Og til sist så må det bli slutt på å bruke begreper som nullutslippsbiler. Hvorfor har blitt poengtert før .. elektrisk fremdrift, jatakk, men kall en spade for en spade.

Lenke til kommentar

Ja som f.eks meg som venter på at Toyota skal komme med sine nye elbiler med Solid-State (faststoffbatterier) i 2022..de vil nok ha en rekkevidde på 800 km,altså verdt å vente på.

 

det interessante spørsmålet blir; skal du (og andre der ute som venter på en eller annen spesiell biltype) ha den for enhver pris? Dvs. kjøpe den, helt uavhengig av forutsetningene som vil gjelde på det tidspunktet frem i tid mht. hva som evt. er igjen av økonomiske/praktiske fordeler?

 

Hva hvis:

 

* engangsavgiften fjernes eller reduseres 50%

* slutt på gratis parkering

* full pris i bomringer

* evt. stor økning i kaskoforsikring

* full moms (mva) ved kjøp

* effekttariffer på strøm gir mer kostbar lading hjemme og langs veiene

* betale halv eller full årsavgift (Trafikkforsikringsavgift)

* noe jeg har glemt?

 

For noen betyr kanskje økte kostnader eller bortfall av fordeler lite/ingenting, mens for andre kan det være vippepunktet om hvorvidt de kjøper el eller besin/diesel.

 

Det mest ødeleggende for elbilsalget fremover er dog at politikerne ikke er forutsigbare. Og har vist seg tidligere at de ikke er til å stole på (dieselbil løftene i sin tid)

 

Med andre ord, skal stortinget oppnå intensjonen, eller i nærheten, om 100% elbil nysalg i år 2025, er partiene nødt til  å få vedtatt tverrpolitisk bindene vedtak som ikke kan forandres ved neste korsvei av nye regjeringer osv. Det må altså skapes forutsigbarhet for folk.

Lenke til kommentar

Ingen nevner den viktigste grunnen: Fra 2020 blir Norge en del av EUs CO2-kvotesystem for personbiler. Dvs. at biler solgt i Norge vil telle med i målet om at 95% av bilflåten må ha et snittutslipp på maks 95g/km for å unngå store bøter. Da holdes det igjen på leveranser nå på høsten, f.eks fra Kia og Hyundai, og så kommer det et stort ras med biler rett over nyttår. 

http://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleid=7193

Lenke til kommentar

Dette er enkelt. Tesla har ikke leveringsmåned, ingen vil ha golf nå og leaf viser seg å være middelmådig opp mot konkurrentene. Kia og Hyundai holder helt klart igjen for å få levere mens det teller på EU-regelen, Renault lanserte nye Zoe nå, ingen kjøpte gamle nå like før. Så venter svært mange på modellene som kommer neste år.

Lenke til kommentar

Og mens du venter så går og sykler du, og lar være å dra på lengre reiser?

 

Eller gjør du som mange av oss andre og kjøper en av dagens elbiler?

 

Eller kjøper du en dieselbil? Hva om det blir 2022 og ingen solid-state batteri? 

 

Ingen av de ovennevnte.

Jeg har en fossilbil nå, som jeg greier meg med inntil den ikke går mer eller det kommer noe på elbilmarkedet som jeg vil ha.

 

Når det gjelder hvorfor elbilsalget faller litt i oktober, så er jeg enig i det mange her har påpekt - at det er midlertidig og at totalsalget faktisk viser en økning i salget for dette året. Tesla kommer vel med en ny runde i desember også, siden det da er tre måneder siden sist.

 

Ellers er jeg bekymret for at insentivene kuttes, slik andre også har sagt. Og jeg tror det kan ha påvirket salget av elbiler allerede. Oslo er der markedet er størst for elbiler, og samtidig der det kuttes mest i insentivene. Jeg håper staten sørger for å bremse kommuner med skatte- og avgiftsiver.

Lenke til kommentar

Oslo og andre storbyer ser vel litt på realiteten i elbilsatsingen. Moderne forbrenningsmotorer er så rene med tanke på luftforurensing at utslipp fra dekk og bremser dominerer utslippene fra både forbrenningsmotorbiler og el biler.

 

De trenger rett og slett færre biler. Det får man ikke ved å la folk kjøre gratis. Når man hører at folk kjører el bil med piggdekk så blir jo miljøeffekten fort borte.

Lenke til kommentar

 

Det positive er derimot at det er solgt 1000 færre biler i Oktober 2019 sammenliknet med Oktober 2018, og 2000 færre biler totalt i år.

 

Og i Oktober 2018 var elbilandelen på 38.6%, altså har andelen sunket med 7.5%. Jeg er ikke overbevist om at dette er en tendens, eller bare liten fluktuasjon i kjøpsvaner og resultat av ting som Tesla-tilgang.

 

Ja, tror nok dette kan settes på kontoen for variasjoner og svinginger, eller at mange produsenter holder igjen salg til nyåret pga utslippskrav.

Alle vet at Tesla praktisk talt ikke leverer ut biler i januar, april, juli og oktober. De sender båtlaster med tusenvis av biler i måneden etter. Flere skip er på tur as we speak.

Dette er noe alle motorjournalister vet, men det blir ikke clickbait av slikt må vite...

Lenke til kommentar

Om du kun har kjemisk energi og ikke har tilgang på strøm så kommer fossilbiler lengst på samme mengde om du må lade elbilen med et strøm aggregat.

Det stemmer ikke. Om man antar bensin, så kan man i et moderne fossilt kraftverk få ut ca 4,5 kWh/liter. Da kan en elbil klare ca 0,4 l/mil. Det blir altså ikke en veldig stor forskjell, men til den grad regnestykket er i noens favør, så er det elbilens. Fordelen i et slikt scenario er at et stasjonært kraftverk som kjører på konstant turtall får betraktelig bedre virkningsgrad enn man får i en fossilbil.

 

(Regnestykket blir gunstigere for elbilen om man ikke forutsetter raffinering til bensin. Raffineringen krever energi, mens et oljekraftverk kan brenne tyngre greier.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med hengerfeste? Av over 4 000 brukte elbiler på Finn, er det kun 250 med hengerfeste. Og av de igjen, koster 240 av dem borti en halv million kroner eller mer. Er jo helt håpløst.

 

Det burde kanskje vært statlig krav at enhver el-bil (bortsett fra de helt minste) må typegodkjennes med mulighet til å montere hengerfeste?

 

At det ikke har vært et "folkekrav" mistenker jeg bero på at mange av dagens elbil-eiere har de som nr. 2 bil eller har firmaer til å gjøre/rydde alt for seg.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Det er kun Tesla Model 3 av de "rimelige" elbilene som kan dra henger med ok størrelse (910kg) og har bra rekkevidde, men upraktisk bagasjerom er nok en turn-off for mange. 

 

Mange produsenter velger nok å selge elbiler uten hengerfeste med vilje slik at det blir en bil nr 2 selv om statistikken viser at elbilen som regel blir den mest kjørte bilen i biler med en fossil og en elbil.

Lenke til kommentar

De trenger rett og slett færre biler. Det får man ikke ved å la folk kjøre gratis.

 

Gratis? Du mener antagelig i bomringer. De fleste bilister betaler avgifter så det svir allerede og alle avgifter er jo flat skatt. Flat skatt påvirker mest dem som tjener minst, så hvis man skrur til avgiftskruen er det de fattigste som må kaste inn håndkledet først, sette fra seg bilen, og kjøre kollektivt. Det er usolidarisk - på flere måter.

Lenke til kommentar

Hva med hengerfeste? Av over 4 000 brukte elbiler på Finn, er det kun 250 med hengerfeste. Og av de igjen, koster 240 av dem borti en halv million kroner eller mer. Er jo helt håpløst.

 

Det burde kanskje vært statlig krav at enhver el-bil (bortsett fra de helt minste) må typegodkjennes med mulighet til å montere hengerfeste?

 

At det ikke har vært et "folkekrav" mistenker jeg bero på at mange av dagens elbil-eiere har de som nr. 2 bil eller har firmaer til å gjøre/rydde alt for seg.

 

Ja, kanskje det burde inn i grunnloven. :omg:

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Om man antar bensin, så kan man i et moderne fossilt kraftverk få ut ca 4,5 kWh/liter. Da kan en elbil klare ca 0,4 l/mil. Det blir altså ikke en veldig stor forskjell, men til den grad regnestykket er i noens favør, så er det elbilens. Fordelen i et slikt scenario er at et stasjonært kraftverk som kjører på konstant turtall får betraktelig bedre virkningsgrad enn man får i en fossilbil.

(Regnestykket blir gunstigere for elbilen om man ikke forutsetter raffinering til bensin. Raffineringen krever energi, mens et oljekraftverk kan brenne tyngre greier.)

Poenget var at du ikke hadde moderne kraftnett. Dessuten finnes ikke kraftverk som går på bensin med 52% virkningsgrad.

 

Alternativet ditt var at du har to biler og 60liter bensin. Du kan lade med et bensinaggregat på 20kw og 25% virkningsgrad eller fylle bensinen på tanken å kjøre på bensin. Da kommer bensinbilen best ut.

 

Regnestykket er også avhengig av hastigheten du velger. Kjører du i høy hastighet vil bensinmotoren være mye mere effektiv enn ved lav hastighet. El motoren vil ha omtrent samme virkningsgrad.

 

Forskjellen på el biler og forbrenningsmotor biler blir mindre ved 130km PR time enn ved 60km PR time. Kjører man på autobahn i 180km PR time kan en dieselbil bruke under 10 liter PR 100km. En elbil vil bruke ca 80kw og tilbakelegge 180km

Med 440wh PR km. Dieselbilen vil bruke 18 liter diesel på samme strekning eller 1000wh PR km. Det betyr at dieselmotoren har mye høyere virkningsgrad enn ved lav hastighet selv om spesifikt er høyt.

 

En annen faktor er at for å tilbakelegge 1000km med 130km PR time i snittfart så vil el bilen måtte lade typisk to ganger.

 

Det betyr at elbilen må kjøre mye raskere enn diesel bilen som klarer strekningen uten stop. Det utgjør også mye da dieselbilen vil bruke ca 600wh PR kilometer i 130 mens elbilen må kjøre mye raskere for å rekke lading. Da blir forskjellen enda mindre.

Lenke til kommentar

Ja, kanskje det burde inn i grunnloven. :omg:

 

tror ikke man bør undervurdere "hengerfeste"

 

Er over 1 million private varehengere, båthengere, etc.

 

 

 

Antall tilhengere, her er smått og stort med, øker stadig og det var per 31. mars 2019 1 450 752 registrerte tilhengere. I løpet av første kvartal har bestanden økt med 5843

https://ofv.no/kjoretoybestanden/kjøretøybestanden-31-3-2019

 

På et eller annet tidspunkt må de vel ta hensyn til det?

Lenke til kommentar

Skulle vært interessant om staten gjorde et lite eksperiment med nedtrapping av alle fordeler for å se hvor dypt miljøengasjementet stikker. Måtte jo vært en fin pekepinn på om det man predikerer har noen effekt på folks miljøengasjement eller ikke.

Hvis miljøengasjementet stakk dypt i befolkningen så hadde man ikke trengt incentivene til å begynne med. Så de fungerer som de skal, nemlig å få mange som ikke bryr seg om miljø/klima til også å kjøre elbil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...