Gå til innhold

Salget av nye elbiler falt med 17 prosent i oktober – mister markedsandeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Det positive er derimot at det er solgt 1000 færre biler i Oktober 2019 sammenliknet med Oktober 2018, og 2000 færre biler totalt i år.

 

Og i Oktober 2018 var elbilandelen på 38.6%, altså har andelen sunket med 7.5%. Jeg er ikke overbevist om at dette er en tendens, eller bare liten fluktuasjon i kjøpsvaner og resultat av ting som Tesla-tilgang.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

nei en måneds salgstall er vel for tynt grunnlag å si noe sikkert. Må vel se ann tendensen over lengre periode.

 

Dog har jeg for engen del for en tid tilbake, spådd at den norske el-bil farsotten vil krakelere i 2021/2022 (fordi jeg tror fordelene vil opphøre etterhvert, ikke fordi jeg er imot elbiler som sådan, som man lett mistenkes for å være hvis man ytrer seg "negativt"

Lenke til kommentar

Ja som f.eks meg som venter på at Toyota skal komme med sine nye elbiler med Solid-State (faststoffbatterier) i 2022..de vil nok ha en rekkevidde på 800 km,altså verdt å vente på.

 

Og mens du venter så går og sykler du, og lar være å dra på lengre reiser?

 

Eller gjør du som mange av oss andre og kjøper en av dagens elbiler?

 

Eller kjøper du en dieselbil? Hva om det blir 2022 og ingen solid-state batteri? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det positive er derimot at det er solgt 1000 færre biler i Oktober 2019 sammenliknet med Oktober 2018, og 2000 færre biler totalt i år.

 

Og i Oktober 2018 var elbilandelen på 38.6%, altså har andelen sunket med 7.5%. Jeg er ikke overbevist om at dette er en tendens, eller bare liten fluktuasjon i kjøpsvaner og resultat av ting som Tesla-tilgang.

 

Ja, tror nok dette kan settes på kontoen for variasjoner og svinginger, eller at mange produsenter holder igjen salg til nyåret pga utslippskrav.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg venter også på at bedre modeller kommer. Bil og bilens egenskaper er mye mere enn om den går på batteri eller ikke.

 

Jeg trenger en hybrid som klarer over 100km PR dag og som har hengerfeste, skikkelig dashbord, lavt støynivå fra hjul, skikkelige seter, gode lys, ikke er over 185 brei og helst ikke for lang, helst under 1500kilo og lavt energiforbruk.

Lenke til kommentar

Er det fortsatt de der ute som tviler på at elektriske biler er mer effektivt enn fossile alternativer?

https://www.youtube.com/watch?v=2rywz73vwKw

Vel det kommer Ann på flere faktorer. Om du regner avgitt effekt fra motoren er nok el bil mindre effektiv enn en fossilbil. Om du blander epler og bananer kan du si at elbilen blir tilført mindre eletrisk energi en det man tilfører en fossilbil kjemisk.

 

Om du kun har kjemisk energi og ikke har tilgang på strøm så kommer fossilbiler lengst på samme mengde om du må lade elbilen med et strøm aggregat.

 

Har du det motsatte vil ikke fossilbiler gå en meter og el bilen fungere greit.

 

I store deler av verden er strøm en mangelvare mens olje finnes i store mengder.

 

Som sagt det kommer Ann på hvilken energi du har tilgang på hva som er mest effektivt. I Norge er el bil effektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nei en måneds salgstall er vel for tynt grunnlag å si noe sikkert. Må vel se ann tendensen over lengre periode.

 

Dog har jeg for engen del for en tid tilbake, spådd at den norske el-bil farsotten vil krakelere i 2021/2022 (fordi jeg tror fordelene vil opphøre etterhvert, ikke fordi jeg er imot elbiler som sådan, som man lett mistenkes for å være hvis man ytrer seg "negativt"

Vi er antagelig 'smittet' av at alle utsetter levering av elbil til neste år.

 

Det er fullt mulig å skatte elbilen til døde. Om facebook-gruppa 'vi som ønsker elbilen dit pepperen gror' danner regjering vil vi kanskje se at avgiftssystemet bli snudd på hodet. :p

 

 

Det er litt dårlig med politiske signaler om hvordan avgiftssystemet kommer til å utvikle seg men man kan jo håpe på at når avgifter innføres på elbiler så vil det gjøres på en måte som gjør at elbiler bevarer det avgiftsmessige forspranget til fossilbiler. Altså mer avgifter på alle.. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teknisk sett er det mulig å forby nysalg av bensinbiler. Svært store biler med AdBlue diesel kan erstatte bensin ut fra CO2 avtrykk. For mindre og middels store biler og opp til SUV finnes det elbilalternativer for de aller fleste. Hydrogen kan på sikt erstatte diesel. Ikke nødvendig å vente til 2025 med forbud mot fossil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vi er antagelig 'smittet' av at alle utsetter levering av elbil til neste år.

 

Det er fullt mulig å skatte elbilen til døde. Om facebook-gruppa 'vi som ønsker elbilen dit pepperen gror' danner regjering vil vi kanskje se at avgiftssystemet bli snudd på hodet. :p

 

Den gruppa har alt fått viljen sin. Vietnam er verdens største produsent av pepper, og der har de hatt Tesla siden 2017 (https://www.teslarati.com/vietnam-impors-first-tesla-ludicrous-model-x-p100d/ ). Altså er elbilen der pepperen gror. Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ja som f.eks meg som venter på at Toyota skal komme med sine nye elbiler med Solid-State (faststoffbatterier) i 2022..de vil nok ha en rekkevidde på 800 km,altså verdt å vente på.

 

Å tro at Toyota kommer til selge elbiler innen nærmeste 5 år, er fantasi.

Hele selskapet kommer til å gå under hvis ikke en ny generasjon tar over!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fallet skyldes at Tesla sender biler til Norge i månedene mars, juni, september og desember. Månedene etterpå blir det alltid et stort fall i salget.

 

Ifølge registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken ble det registrert 2762 Teslaer i september og 168 stk i oktober = 2594 færre Teslaer i oktober.

 

Ifølge Nettavisen er elbilsalget ned med 2344 biler.

 

Justerer man for ujevn levering av Teslaer pr mnd har elbilsalget faktisk gått opp med 200 stk i oktober.

 

Ellers ble det solgt 58000 elbiler i 2018. Hittil i år er det registrert 60870 elbiler. Altså en grei økning, og vi har fortsatt enda nesten 2 mnd med salg/registreringer før året er omme..

 

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan Elbilforeningen har regnet seg frem til at salget av elbiler faller?

Endret av Ruben1987
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er klassisk feilbruk av statistikk å fremsette variasjon i en kort periode som en trend.

 

Faktisk utvikling i 2019 i forhold til samme periode i 2018 er en økning i nyregistreringer av "nullutslippsbiler" på 22,3%. Dette inkluderer bruktimport. Hydrogenbiler er også med, men det er vel i praksis 0.

 

Når mediene vinkler dette som en nedgang i salg og "lavere markedsandel" handler det vel først og fremst om latskap og klikktøsing. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...