Gå til innhold

Ledigheten blant ingeniører har ikke vært lavere de siste seks årene enn den er nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hva tror vi om ingeniørledigheten i nær og fjern fremtid?

 

Den vil gå i takt med positiv utvikling i to industrier: den "grønne" og oljeindustrien. Den sistnevnte er ekte, mest innbringende, men svinger dessverre med oljeprisen. Den første finnes bare i tomme løfter stort sett.

Oljeindustrien er en industri med stor framtid (ironi kan forekomme).

 

Nessuno må gjerne forklare hvorfor ikke vind og solcellindustrien ikke har en strålende framtid foran seg, tilsvarende for elfly, hybridfly og hydrogenfly, elbiler, elbusser, elektrifiserte anleggsmaskiner, mer energieffektive bygninger, bedre energistyring av bygninger, mer varempumper etc. Hadde jeg vært ungdom i dag så hadde jeg opplagt satset mot alt det jeg nevner og ikke oljeindustrien. Men bakstrevere som går med ryggen i mot framtida, har sikkert en annen mening!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Oljeindustrien er en industri med stor framtid (ironi kan forekomme).

 

Nessuno må gjerne forklare hvorfor ikke vind og solcellindustrien ikke har en strålende framtid foran seg, tilsvarende for elfly, hybridfly og hydrogenfly, elbiler, elbusser, elektrifiserte anleggsmaskiner, mer energieffektive bygninger, bedre energistyring av bygninger, mer varempumper etc. Hadde jeg vært ungdom i dag så hadde jeg opplagt satset mot alt det jeg nevner og ikke oljeindustrien. Men bakstrevere som går med ryggen i mot framtida, har sikkert en annen mening!

Kan hende du ikke liker virkeligheten men den er der likevel. Olje/gass er ikke bare drivstoff, og Norges bilsalgstall er ikke det som skjer globalt sett. Joda, den skal fases ut delvis - men ikke i overskuelig fremtid og ikke i våre liv, ikke i noe betydelig grad i alle fall.

Man kan selvfølgelig syntesere asfalt, plast, gjødsel og mye annet av andre stoffer men enn så lenge er det aller billigst å gjøre det av olje.

Ønsketenking og teorier satt til side - markedet er ikke interessert i løfter og ønsker - etterspørselen er stor og økende, så som sagt inntil den snur er det ikke noe vits i å diskutere oljens/gassens fremtid.

Angåene ren forbruk så finnes det for eksempel ingen batterier i dag som er billige nok til å drive store fraktskip, og ingen med stor nok energitetthet til å erstatte for eksempel jet fuel (trenges ca 4kW/kg, i dag har man ca 0.3kW/kg). Og selv hvis slike batterier kommer en enda uløst problem er driftssikkerhet som i dag med 0.3kW/kg betyr stikkflammer ut av sidene, og med over tidobling til ca 4kW/kg vil bety mest sannsynligvis en voldsom eksplosjon.

 

Angående solceller - denne teknologien egner seg best for land som har mye sol - nesten-arktiske Norge not so much. Produksjon av disse i Norge - spør REC, som prøvde seg men skjønte at å være skattet i hjel har en skummel bivirkning contra andre land der slike ting er en non-issue. Vind derimot er en god teknologi og energikilde, som kunne sysselsatt mange, men slik som sytegjengen maser nå om sitt "hellige natur" så setter slik syting en kraftig brems på utbygging på land, og dermed har man kun offshore igjen. Ikke uten grunn har (og skal) selskaper som jobber innen norsk olje/gass overta den businessen siden de sitter på ufattelig mye erfaring med å bygge/drive/vedlikeholde utstyr ute i havet... surprise surprise, så der kommer "oljens bidrag" plutselig inn i bildet igjen. Ref Statoil sitt havvindpark utenfor New York, mfl.

Ang elbiler, elbusser, elkjøretøy generelt - ja, de er fremtiden. I Norge vil man kjøpe disse, men ikke produsere siden staten kveler all industri som ikke har en betydelig profittmargin (dvs olje, fisk, elkraft) så produksjon blir det ikke noe av og heller ikke salg.

Til slutt hydrogen - det mest meningsløse dritet som ingen har klart å gjøre hverken energieffektiv eller trygg i bruk, har ingen selv teoretisk grunnlag å gjøre effektiv eller sikker heller. Ingen har egentlig lyst å kaste vekk i ca 80% helhetlig tap av energi (oftest elkraft) i å produsere den på en uhyre ueffektiv måte, så lagre/transportere/bunkre/bruke der eksplosjonsfaren er tilstede hele tiden 24/7, og heller ikke bruke der man taper enda mer energi fordi det ikke finnes effekrive brenselceller.

Er svaret mitt utfyllende nok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finne utrolig mange industrier i Norge som man ikke hører om. Det trengs ingeniører i omtrent samtlige. Dessuten blir mange ting mye mere kompliserte å reparere og vedlikeholde. Ta bare helsesektoren og alle apparatene de har som skal driftes. Veiovervåking og signalsystemet. Reparasjoner på skip og skipsutstyr der det blir færre og færre som jobber ombord.

Lager systemer som trenger tilsyn, maskineringssenter, roboter , bygg med sammenkoblede energisystemer, utvikling og produksjon av biodrivstoff, kjemisk industri, vann og avløp må rustes opp, ras og flomsikring osv osv

 

Tror at ingeniører blir det bruk for i større grad enn før. Utfordringen er å få de unge til å velge realfag. Alt for mange velger utdanning som ikke innbefatter realfag og tekniske fag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva tror vi om ingeniørledigheten i nær og fjern fremtid?

Praktisk talt ingen verdens ting. Norges Bank, SSB med fler levere stadig spådommer om fremtiden, men ingen av disse har noen gang greid å forutse økonomiske nedgangstider før vi var lang inne i dem. Helst måtte vi skrape langs bunnen før de ville innrømme at vi hadde noe mer enn en forbigående hikke. Jeg husker godt kollapsen i 1987, slutten på dot.com-tiden (2000), da Lehman Brothers dro verdensøkonomien med seg utfor stupet i 2008, og hver eneste gang hørte vi fra de selverklært ekspertene at det ikke fantes en sky på himmelen. SSB har 1089 ansatte og Norges Bank har 1004 ansatte ser jeg, så det kan ikke være mangel på arbeidskraft som er grunnen til manglende evne til å spå.

Lenke til kommentar

Allt er bare fryd og gammen i følge statistikken og denne artikkelen med andre ord. Men å se på årsaken til nedgangen i REGISTRERTE arbeidsledige ingeniører kan jeg ikke se at verken statistikken eller TU har løftet en finger for å gjøre: Hvor mange ingeniører som ikke fikk jobb etter oljekrisen, og hvor mange ingeniører som mistet jobben i.f.m. oljekrisen har fått jobb innenfor mer eller mindre irrelevante stillinger og bransjer, hvor mange ingeniører  som ikke fikk jobb etter oljekrisen, og hvor mange ingeniører som mistet jobben i.f.m. oljekrisen har gitt opp å ikke få hjelp fra NAV og slettet seg hos NAV og/eller droppet å fortsette å registrere meldekort hos NAV og blitt slettet! Slike underliggende faktorer tror jeg gir enorme mørketall i denne statstikken!

 

Det hadde vært virkelig spennende å se en grundig undersøkelse omkring hva ingeniører som har mistet/byttet/ikke fått jobb de siste årene jobber som og med. Jeg er ikke sikker på om den statistikken ville vært like pen som det statistikken i artikkelen, eller som det artikkelen gir inntrykk av...

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...