Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

RT-AC87U og T-we fra Telenor


Anbefalte innlegg

Her har jeg et problem som har gitt meg hodepine som jeg håper jeg kan få hjelp til. 

Kjører i dag med en Asus RT-AC87U router som jeg er veldig fornøyd med. Har fiber fra Telenor og T-We fra dem.

 

Problemet mitt er at jeg plages med få T-We til å fungere tilfredstillende med Asus routeren.

 

Har strekt en egen nettverkskabel fra tuner til router som står i LAN4.

 

Når jeg går inn på "LAN - IPTV" på routeren å setter disse verdiene:

 

lanip.jpg

 

Med de instillingene fungerer T-We (nesten) perfekt. Eneste problemet da er at T-we boksen da får en ekstern IP og jeg får dere ikke brukt alle T-We funksjonene i T-We appen da den må kunne oppdage T-We boksen i det lokale nettverket noe den selvsagt ikke klarer da boksen har fått en ekstern IP.

 

 

Slår jeg av IPTV funksjonene i routeren får boksen en intern IP 192.168.0.xxx. Men da er problemet at da får liksom ikke T-We prioritert data slik at det blir umulig å se på TV når det blir lasted ned mye grunnet bilde blir jitty og hakkede. Dette opplever jeg ikke hos svigers som har det samme men kjører Telenor sin egen router. De har "intern" IP og man kan makse linjen ut med nedlastning uten at det påvirker tv.

 

Noen som har en ide hvordan dette skal ordnes eller har en router som kan ordne dette (Uten Telenor sine crappye routere)

 

Håper på svar...

 

Emigrante

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme boksene som brukes på coaks og IPTV.

 

I oppsettet på Asus-ruteren skal ikke de to første valgene være aktivert. Skal stå på "none" (usikker på hva det heter i norsk språkdrakt). IGMP-valgene lengre ned - igmp proxy og igmp snooping - skal imidlertid være aktivert.

 

I motsetning til hos en del andre, krever ikke T-We-boksene bruk av VLAN/dedikert port o.l. på IPTV.

 

Brukte RT-AC87U tidligere på T-We, uten problemer med kvaliteten/prioriteringen av trafikk, uten å gjøre noe spesielt - annet enn IGMP-aktiveringen.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Nok en gang takk for at diskusjon finnes! Vet ikke hva jeg skulle gjort uten … 

Dersom noen andre skulle lure, så var det altså IGMP-innstillinger som skulle til for å få lyd og bilde til Telenor T-WE når man har koblet den via privat ruter. Slenger med et skjermbilde fra min ASUS RT-AC88U. 

twe.thumb.png.e18472590a7e7fc5ebef26160f58de20.png

Det som dog ikke virker, er «start forfra». Her kommer bare feilmelding E2309. Informasjonen fra Telenor/T-WE er null verdt. Uansett hvilken feilkode du skulle få, er rådet i grunn å koble fra alle ledninger, vente litt, og prøver på ny :p 

Noen som har klart å løse dette også? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, qualbeen said:

Nok en gang takk for at diskusjon finnes! Vet ikke hva jeg skulle gjort uten … 

Dersom noen andre skulle lure, så var det altså IGMP-innstillinger som skulle til for å få lyd og bilde til Telenor T-WE når man har koblet den via privat ruter. Slenger med et skjermbilde fra min ASUS RT-AC88U. 

twe.thumb.png.e18472590a7e7fc5ebef26160f58de20.png

Det som dog ikke virker, er «start forfra». Her kommer bare feilmelding E2309. Informasjonen fra Telenor/T-WE er null verdt. Uansett hvilken feilkode du skulle få, er rådet i grunn å koble fra alle ledninger, vente litt, og prøver på ny :p 

Noen som har klart å løse dette også? 

Har brukt et par Asus-modeller mot T-We IPTV, og ikke hatt problemer med start-forfra. Eneste konfig jeg har gjort er det du her peker på - aktivering av IGMP.

Du har UPnP aktivert på ruteren? Står Asus-ruteren koblet rett i fibermodemet og ikke bak en annen ruter?

Lenke til kommentar

UPnP var av, men via en annen tråd forstod jeg at det trengtes. Nå har det gått noen timer, men fortsatt fånyttes. 

Så skal det sies at det er enda en ruter med i bildet. Telenor sin. Jeg har altså telenor-boksen i front. Fra den går det to kabler; én til Asus-ruteren min, og én til leieboers trådløse router. Begge disse eksterne routerne er satt opp som egen DHCP-vert, slik at det blir adskilte nett. (Ønsker ikke at leieboer skal speile musikk og video til feil Chromecast o.l, derfor viktig med adskilte nett!)

Det er sikkert det som er problemet? At "signalet" ikke finner veien først gjennom Telenor sin router og så gjennom Asus, på vei til t-we-dekoder-boks? 

Jeg savner i grunn god gammel port-videresending. Burde det ikke vært mulig å oppgi noen porter, assigne de til korrekt enhet, og voila? 

Og tilleggsspørsmål: blir ikke UPnP egentlig sett på som noe utrygt?

Lenke til kommentar

Du har altså Telenors ruter og så Asus-ruteren. Da vil i praksis ikke UPnP fungere - den åpner opp en port på Asus-ruteren, men siden det samme ikke skjer på Telenor-ruteren, så vil det ikke fungere. Du får "en klassisk dobbel-NAT-situasjon". Dette vil også potensielt påvirke andre tjenester - eksempelvis en del spill som baserer seg på å bruke UPnP.

Finnes en del dårlige implementasjoner av UPnP, og det finnes produkter som bruker UPnP på en "dum" måte. Blir vel tildels et kost/nytte-forhold i henhold til en del løsninger som ellers hadde blitt kompleks for mange hvis konfigurasjoner skal ha vært satt opp manuelt.

Man har jo sett implementasjoner der rutere har hatt UPnP aktivert på public-siden av WAN-porten, hvilket er ganske utrolig å finne på. Så har man videre hatt produkter - eksempelvis innenfor smarthus - som har brukt UPnP for å eksponere seg selv utad uten at brukeren har vært klar over det - kanskje videre kombinert med et standard brukernavn og passord for å logge inn på enheten. I teorien vil jo riktignok f.eks. malware kunne utnytte UPnP til å sette opp en mulighet for innkommende trafikk. Men det er kanskje en litt "gammel måte" å lage en slik løsning uansett, og er vel ikke noe man ser noe av i praksis (lengre?). I stedet for å basere seg på UPnP er det bedre å ha en/flere "command and control"-server der malware tar kontakt for å finne ut hva det skal foreta seg, i stedet for at det sendes kommandoer til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...