Gå til innhold

EØS fri flyt av trygdeytelser


nils9

Anbefalte innlegg

Tenker i forhold til Nav saken at kanskje andre forhold vil bli påvirket også.

Feks så kreves 20 års trygdetid (tid bodd i Norge etter fylt 16 år) for å kunne ta med pensjon til utlandet utenfor EØS. Kan man kreve at de 20 årene med trygdetid skal inkludere tid bodd i EØS?

 

Og ang den pågående nav saken, en hypotetisk tanke: Hvis man ikke har reist til utlandet fordi men fikk beskjed om at man ikke kunne ta med nav penger til utlandet, kan man nå kreve erstatning for å ha gått glipp av et utenlandsopphold?

 

Lurer også på hvordan andre EØS land håndterer trygdeeksport, er det der fritt frem å flytte rundt i EØS, eller krever noen land at man oppholder seg i landet?

 

Det er ihvertfall godt at vi har 10k milliarder til å dekke dette da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er slik at opphold i Norge sidestilles med opphold i resten av EØS så skal vel det strengt talt gjelde for alle tilfeller av folketrygdrettigheter. Det må også bety at et norsk pensjonist som flytter til Spania ikke mister medlemskapet i den norske folketrygden slik det har vært praktisert til nå. Regner med at det vil komme mer og mer innformasjon om dette.

 

Angående å kreve erstatning for utenlandsopphold....vel, nei, det høres noe urealistisk ut. Her må man vel først og fremst ha beviser for at dette skjedde. Finne frem igjen en gammel saksbehandler og referater fra møter og avtalen ble kanskje bare gjort over telefon for mange år siden....det høres ikke ut som om noe sånt er gjennomførbart i praksis.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må også bety at et norsk pensjonist som flytter til Spania ikke mister medlemskapet i den norske folketrygden slik det har vært praktisert til nå.

Ja, dette vil jo ha veldig store konsekvenser for mange. Hvordan er det i andre land? Mister man medlemskap i svensk og dansk og etc folketrygd hvis man bosetter seg i et annet EØS land?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, dette vil jo ha veldig store konsekvenser for mange. Hvordan er det i andre land? Mister man medlemskap i svensk og dansk og etc folketrygd hvis man bosetter seg i et annet EØS land?

 

Nå vet ikke jeg hvordan andre EØS-land har praktisert fri flyt innenfor trygdevesenet; jeg konsentrerer meg her spesifikt om norske borgere. Men etter hva jeg har lest har det vært ulik og uklar praksis også i andre EØS-land, men jeg tviler på at det har vært så dramatisk som det som har utspilt seg i Norge.

Lenke til kommentar

En liten ting jeg lurer på med alle disse ulykkelige NAV-ofrene som har blitt straffeforfulgt: Er de virkelig så uskyldige? De har jo med viten og vilje fylt ut et egenerklæringsskjema der de lover på tro og ære at de IKKE har vært utenlands mens de mottok støtte. Og det skjemaet fylles ut ganske ofte. 

Det ser nå ut som NAV sine jurister har feiltolket regelverket, men jeg er rimelig sikker på at de fleste som har havnet i klammeri med NAV ikke har antydet at NAV har begått en lovmessig feil og påpekt akkurat det... Så sånn sett er det litt irrelevant. 11635335.jpg?chk=4BD8D9

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tipper politikerne har gitt NAV instruks om å gjøre det på den måten for å skåne Norsk økonomi mest mulig, for å motvirke at trygdede tar med seg penger ut av landet, for å  beholde penger mest mulig innen Norge og for å hindre at utenlandske borgere med krav på trygd tar den med seg hjem til hjemlandet. Og arbeiderne har sikkert fått fin beskjed om å ikke si noe om motstridende regelverk til pressen, ellers mister man jobben.

 

Jeg kan jo til en viss grad forstå hensikten. Hva skal man si? Verden har ikke kommet langt nok enda. I Norge er det vel en viss bedre kontroll på hvor brukte penger havner. I mange utland er det ofte mer korrupsjon og penger havner i kriminelle kretser. Det har vel litt med stor- og globalpolitikk å gjøre.

 

Men igjen, hva skal man si .. de har handlet mot et direktiv vi er tvunget til å følge, medvitende eller ikke. Nå får ho kjære Hauglie finne noe annet å gjøre. Gjør ikke annet enn å fjerne de svakestes rettigheter for hver måned som går.

 

Det som forundrer meg er at ho har hovedfag i fag livssyn og etikk!

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Anniken_Hauglie

 

 

 

 

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg tipper politikerne har gitt NAV instruks om å gjøre det på den måten for å skåne Norsk økonomi mest mulig, for å motvirke at trygdede tar med seg penger ut av landet, for å beholde penger mest mulig innen Norge og for å hindre at utenlandske borgere med krav på trygd tar den med seg hjem til hjemlandet. Og arbeiderne har sikkert fått fin beskjed om å ikke si noe om motstridende regelverk til pressen, ellers mister man jobben.

 

Jeg kan jo til en viss grad forstå hensikten. Hva skal man si? Verden har ikke kommet langt nok enda. I Norge er det vel en viss bedre kontroll på hvor brukte penger havner. I mange utland er det ofte mer korrupsjon og penger havner i kriminelle kretser. Det har vel litt med stor- og globalpolitikk å gjøre.

 

Men igjen, hva skal man si .. de har handlet mot et direktiv vi er tvunget til å følge, medvitende eller ikke. Nå får ho kjære Hauglie finne noe annet å gjøre. Gjør ikke annet enn å fjerne de svakestes rettigheter for hver måned som går.

 

Det som forundrer meg er at ho har hovedfag i fag livssyn og etikk!

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Anniken_Hauglie

 

 

 

 

Men det er fremdeles ikke veldig klart akkurat hva man skal kunne ta med til EØS. Feks som nevnt hvorfor skal pensjonister i spania bli utmeldt fra folketrygden? Hvorfor kan man ikke opptjente trygdetid mens man bor i EØS? Hvis det altså skal være helt fri flyt av personer og tjenester rundt om i EØS.

 

Og hva skjer hvis noen nå tar med nav trygd til et utland og så registrer seg der som arbeidsledig, kan man da få støtte fra 2 (eller flere) land? Det er vel helt sikkert regler mot det, men har de rutiner for å forhindre det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...