Gå til innhold

INTERVJU: Vivaldi-sjefen: – De neste månedene kommer til å bli veldig spennende [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor lenge kan man piske en død hest?

 

På tide å legge ned dritten nå, brukermassen kommer aldri til å bli særlig større.

 

Tja, si det … 

Selv er jeg veldig glad for at det finnes alternativer til Google Chrome. 

 

Vi trenger innovasjon, og dersom alle de små aktørene la ned, ville vi i praksis kun hatt et duopol igjen; Chrome og Safari (pga. iOS). Alle andre har en vesentlig mindre brukermasse – men det betyr ikke at de er ubetydelige for utviklingen. Utviklingsteamene til de store aktørene følger aktivt med på hva Opera, Vivaldi, Firefox, Edge m.fl foretar seg. Innimellom er det disse små som pusher utviklingen fremover (og andre ganger tar Google initiativ selv).

 

Konklusjon: desto fler som holder på med å utvikle webben og grensesnittene rundt, desto bedre!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv er jeg veldig glad for at det finnes alternativer til Google Chrome.

 

Opera/Vivaldi er Chromium, same same !

 

Konklusjon: desto fler som holder på med å utvikle webben og grensesnittene rundt, desto bedre!

Du mener sånn det var før, når alle gjorde som de ville, og ingen fulgte standardene, hvor utviklere måtte lage egne løsninger for hver nettleser osv.

 

Slik det er nå, er det W3C, Mozilla og noen andre som i stor grad står for standardene, men selv ikke det ser ut til å gå bra, ettersom enkelte andre har startet WhatWG i protest.

 

Jo flere kokker, desto mer søl, Vivalvi er et musepiss i havet og er helt ubetydelige når det kommer til utviklingen av nettet.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Den tilbyr ikke noe nytt. Hva om feks. pc versjonen hadde scrollbart fanefelt ss. firefox. Hva om androidversjonen hadde mulighet for reflow av tekst ved zoom. Forresten ikke mulig å lage bokmerkemapper i androidversjonen.

 

Nå har jeg ikke brukt FF på noen år, så jeg vet ikke hvordan de scroller fanefeltet, men jeg kan bruke musehjulet til å scrolle fanefeltene på Vivaldi opp og ned.

Har FF eller noen andre mulighet for vertikale faner slik Vivaldi kan velge plassering av fanelinje oppe, nede, venstre, høyre?

Lenke til kommentar

 

Opera/Vivaldi er Chromium, same same !

Du mener sånn det var før, når alle gjorde som de ville, og ingen fulgte standardene, hvor utviklere måtte lage egne løsninger for hver nettleser osv.

Slik det er nå, er det W3C, Mozilla og noen andre som i stor grad står for standardene, men selv ikke det ser ut til å gå bra, ettersom enkelte andre har startet WhatWG i protest.

Jo flere kokker, desto mer søl, Vivalvi er et musepiss i havet og er helt ubetydelige når det kommer til utviklingen av nettet.

Det var 15 år siden, mye har endret seg i mellomtiden. Ikke minst har vi fått et ny monopolliknende tilstand hvor Google har erstattet Microsoft som monopolist. Nettsteder og webapps som optimaliserer kun for chromium i stedet for standarder og / eller interkompatibilitet er utbredt.

 

Forresten:

https://www.w3.org/blog/2019/05/w3c-and-whatwg-to-work-together-to-advance-the-open-web-platform/

Lenke til kommentar

Hvor lenge kan man piske en død hest?

 

På tide å legge ned dritten nå, brukermassen kommer aldri til å bli særlig større.

 

Jeg har aldri forstått hvordan det kan lønne seg å holde på med alternative nettlesere, men så lenge de holder ut så bruker jeg både Vivaldi og Opera. Opera pga VPN-funksjonen. Vivaldi har et veldig effektivt brukergrensesnitt, i hvert fall for meg og uten at jeg trenger installere noe som helst ekstra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke brukt FF på noen år, så jeg vet ikke hvordan de scroller fanefeltet, men jeg kan bruke musehjulet til å scrolle fanefeltene på Vivaldi opp og ned.

Har FF eller noen andre mulighet for vertikale faner slik Vivaldi kan velge plassering av fanelinje oppe, nede, venstre, høyre?

 

"Scrolle opp og ned" Skjønner ikke. I Firefox er det i alle fall slik at den viser bare feks. 13 faner i gangen og man kan scrolle med hjulet (fanefeltet scroller horisontalt). Det er da null problem med 100+ samtidige faner.

I alle andre nettlesere vises alle faner samtidig og blir bare smalere og smalere til de blir usynlige (med mange nok faner).

Endret av asshole
Lenke til kommentar

"Scrolle opp og ned" Skjønner ikke. I Firefox er det i alle fall slik at den viser bare feks. 13 faner i gangen og man kan scrolle med hjulet (fanefeltet scroller horisontalt). Det er da null problem med 100+ samtidige faner.

I alle andre nettlesere vises alle faner samtidig og blir bare smalere og smalere til de blir usynlige (med mange nok faner).

 

Med vertikal faneliste og vertikal 27" skjerm viser Vivaldi kun 80 fullt lesbare faner på venstresiden, og man kan scrolle med hjulet for å få tilgang på de >200 fanene jeg har i listen. Jeg antar at man kan gjøre det samme med horisontal faneliste, men ser for meg at det blir mye mer scrolling hvis man skal ha fanene lesbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...