Gå til innhold

ES File Explorer finner ikke server


karekbo

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt ES FE på 2 Android nettbrett og en mobiltelefon, nesten daglig i 4 år.

På et "datarom" har jeg to stasjonære PC (Windows 10), PC 2 med foto, filmer etc. PC 2 er knyttet til nettbrett og mobil gjennom ES FE slik at jeg kan se innholdet i stua, i senga.

 

Idag finner ikke ES FE PC 2, derimot PC 1 (samtidig får jeg beskjed om at hvis jeg vil benytte ES FE på denne, må jeg betale)

 

Bruker jeg SCAN funksjonen, finner ES bare PC 1, bruker jeg New, skriver inn IP adr. brukernavn og passord, jobber den uten å finne PC 2.

Begge PCer har installert siste win-oppdateringer, og jeg har brukt ES etter siste oppd.

Jeg bruker siste versjon av ES FE.

 

Har ES FE gratisversjon en tidsbegrensning?

Forslag til hva jeg kan gjøre?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Jeg har tatt en rask kikk, og plex virker interessant. Jeg prøver det når jeg kommer hjem i ettermiddag.

Men jeg lurer jo fortsatt på hva det var som gikk galt med ES som har tjent meg trofast så lenge.

 

Angående brukervennlighet: ES kan bare spille av innholdet i en delt mappe. Inntil for et år siden kunne delt mappe også være på en ekstern disk, nå bare på intern.

 

Kan plex spille av alt innhold på PCen, ikke bare delt, også innhold på en ekstern USB-tilknyttet disk?

Endret av karekbo
Lenke til kommentar

Ja, innholdet kan ligge lokalt på pc-en, en delt mappe eller på en ekstern disk tilknyttet PC-en hvor plex er installert.

Du lager en film/tv/bilder database og ber den søke på en bestemt mappe, f.eks en som ligger på en ekstern disk. Du kan legge til så mange kilder (mapper) som du vil.

Da søker den gjennom innholdet og henter ned metadata og presenterer mediafilene. Du har en web klient, app på android og ios, samt diverse smarttv-er.

 

PC-en hvor plex er installert transkoder filene hvis ikke enheten du bruker til å spille av filene ikke kan direkteavspille dem.

Lenke til kommentar

Nå har jeg installert Plex på PC 2 hvor jeg har de filene jeg ønsker å spille av, og Plex app på android-nettbrettet som er avspillingsmedium.

 

Resultatet er dessverre det samme som med ES File Explorer: heller ikke Plex får kontakt med server.

Jeg har gått gjennom alle punktene Plex anbefaler for å finne problemet, uten hell.

Plex er tillatt i brannmuren.

PC 2 er listet blant enheter koplet til nettverket og fungerer ellers utmerket

Noe har tydeligvis skjedd med denne PCen de siste dagene som gjør den usynlig for ES FE og Plex

Hva kan det være?

Lenke til kommentar

Løsning:

Nettilkopling var satt til offentlig.

Nå er den satt til privat, og da virker både ES og Plex.

Men: på PC 2 hadde jeg installert et program som framkommer under programoversikten som "Plex",

og som ikke fikk kontakt med server.

På et tidspunkt fikk jeg beskjed om å laste ned og installere Plex media server (jeg trodde det var det jeg gjorde da jeg installerte Plex).

Det har jeg gjort, og dette programmet får kontakt med server, og jeg kan se PC 2 innhold

på nettbrett.

Så nå har jeg to programmer: "Plex" og "Plex media server"

Trenger jeg begge, eller kan jeg avinstallere "Plex"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...