Gå til innhold

Black Friday 2019 (pluss Singles Day og Cyber Monday)


Anbefalte innlegg

On 11/11/2019 at 10:16 PM, odalfe said:

I år tar jeg steget opp til ultrawide dataskjerm - håper på tilbud på LG 34GK950F. Komplett har den ikke, elkjop.no har den ikke på lager og multicom er dyrt. Har varsel på prisjakt og får daglig varsel på at computersalg.no setter ned prisen på 33,- NOK i slengen. Noen som vet hva som er greia med det? Og om computersalg.no er ei grei side å ha med å gjøre?

 

[Edit:] Computersalg selger varer via CDON, som har 11% rabatt på "alt" på singlesday med rabattkode "SINGLESDAY19". Dermed kjøper jeg den nå for 10 048,- og satser på at det er en grei deal ?

Computersalg sender vel i fra utlandet, uten at du som kunde opplever å måtte forholde deg til innførselen. Hvordan returer og klager da blir vet jeg ikke, siden de holder til i Danmark. Står kanskje noe om det på nettsiden deres. Men, jeg syntes at frakttiden var litt langsom, selv om den ikke var helt forferdelig. Det er godt mulig at noen av varene ikke er tilgjengelig på lager og at selv Computersalg må få varer via tredjeparter som har de på lager, noe som forverrer litt på leveringstiden.

Komplett nytter Postnord, og det har jeg kun positive opplevelser med.

Har du sjekket prisjakt?

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4807216

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/2/2019 at 12:50 AM, Brulejus said:

Hvilke butikker er go-to for verktøy av høy kvalitet som er å følge med på fremover? Tenker både power tools og større sett med "vanlig" verktøy som skrujern etc.

Pleier alltid å kjøpe det meste av "vanlig" verktøy på Biltema. Svinger selvsagt litt innom Jula. Men en bør være litt obs å sjekke ordentlig om man føler at det er kvalitet god nok eller ikke. Når det kommer til power tools så har jeg inntrykk av at det lønner seg å handle proffverktøy, framfor slikt som selges til hjemmemarkedet. Fordi du får et knakende solid verktøy for pengene. F.eks. Dewalt, HiKOKI (Hitachi) og Blå Bosch istedetfor grønn Bosch. Men, skal du knapt nok bruke det så er det sikkert teit å legge i de ekstra hundrelappene, tusenlappen, tusenlappene alt ettersom hva du velger. På batteridrill så synes jeg uten tvil at proffprodukter er et must for meg selv ihvertfall.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 11/3/2019 at 12:02 PM, Svein M said:

Når det gjelder vaskemaskin så er Miele, Siemens, Bosch, AEG, Electrolux kjent for gode maskiner (i rekkefølge fra best)

Blant andre merker enn dette er det noe brukbart, men mye dårlig. Faktisk et område der europeiske produkter er best.

Miele styrer jeg konsekvent unna. Man kan jo kjøpe seg mange maskiner for kostnaden av en Miele. Da kan de skryte på seg lengre levetid så mye de bare orker. Jeg hadde et Mieleprodukt som var utenfor gratis hjelp tiden man har i følge kjøpsloven, og spurte hva det kostet å få reparert, fikk bakoversveis om hvor dyrt det hørtes å få en reparatør hjem til meg i fra Miele. Da kan Miele bare ha det så godt. Jeg er glad jeg fikk oppleve dette på et kr 3000 produkt (transportskadet skjønnhetsfeil) så jeg slipper å ha noe med Miele å gjøre lengre.

Selv har jeg dårlig erfaring med et Siemens-produkt, og også noe dårlig Fuzzy Logic på en Bosch vaskemaskin (men den er en sliter som aldri går i stykker).

Electrolux tørketrommel er topp. Siemens oppvaskmaskin har dårlig betjentingspanel. Oppvaskmaskiner er generellt ødelagt på tørkefunksjon i fra EU-regler. De gamle maskinene tørket oppvasken, men ikke godt nok lengre (har kun Siemens erfaringen som er møkkaerfaring).

Hva tenker du om LG på kvalitet? Hva med LG sin Direkt Drive teknologi på vaskemaskinmotor?

Jeg har også eid en Bauckneckt eller hvordan man nå staver det i vaskemaskin. Ikke verdt pengene, den gang ihvertfall. Gikk til slutt i stykker.

Har eid et Gorenje-kjøleskap. Verste opplevelsen jeg har hatt på støy. Det klarte jeg å sutre meg til at butikken tok i retur.

Eier en brukt Gorenje-komfyr som vi fikk for en rimelig penge på Finn.no. Var sikkert et litt dyrere produkt i utgangspunktet som vi fikk for en overkommelig pris brukt. Knakende bra komfyr.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Miele styrer jeg konsekvent unna. Man kan jo kjøpe seg mange maskiner for kostnaden av en Miele. Da kan de skryte på seg lengre levetid så mye de bare orker. Jeg hadde et Mieleprodukt som var utenfor gratis hjelp tiden man har i følge kjøpsloven, og spurte hva det kostet å få reparert, fikk bakoversveis om hvor dyrt det hørtes å få en reparatør hjem til meg i fra Miele. Da kan Miele bare ha det så godt. Jeg er glad jeg fikk oppleve dette på et kr 3000 produkt (transportskadet skjønnhetsfeil) så jeg slipper å ha noe med Miele å gjøre lengre.

Selv har jeg dårlig erfaring med et Siemens-produkt, og også noe dårlig Fuzzy Logic på en Bosch vaskemaskin (men den er en sliter som aldri går i stykker).

Electrolux tørketrommel er topp. Siemens oppvaskmaskin har dårlig betjentingspanel. Oppvaskmaskiner er generellt ødelagt på tørkefunksjon i fra EU-regler. De gamle maskinene tørket oppvasken, men ikke godt nok lengre (har kun Siemens erfaringen som er møkkaerfaring).

Hva tenker du om LG på kvalitet? Hva med LG sin Direkt Drive teknologi på vaskemaskinmotor?

Jeg har også eid en Bauckneckt eller hvordan man nå staver det i vaskemaskin. Ikke verdt pengene, den gang ihvertfall. Gikk til slutt i stykker.

Har eid et Gorenje-kjøleskap. Verste opplevelsen jeg har hatt på støy. Det klarte jeg å sutre meg til at butikken tok i retur.

Eier en brukt Gorenje-komfyr som vi fikk for en rimelig penge på Finn.no. Var sikkert et litt dyrere produkt i utgangspunktet som vi fikk for en overkommelig pris brukt. Knakende bra komfyr.

Enig i at Miele er for dyr når du kan få en god vaskemaskin (Siemens/Bosch) for 5000 så er ikke en Miele verdt 10000.

En ting å merke seg er at noen merker er god på vaskemaskin, mens andre merker kan være gode på kjøleskap, og andre igjen på komfyr osv.

De jeg hørte om LG for noen år siden var at det var dårlig med reparasjon muligheter. Samsung og LG har vel ikke den samme erfaringen/holdningene på dette som de europeiske merkene som har vært her i alle år.

Her er en link som omtaler tester:

https://www.bestitestguiden.com/tester-pa-beste/vaskemaskin.html

Her en artikkel om en undersøkelse som går på holdbarhet:

https://www.dinside.no/bolig/hvitevarene-som-varer-lengst/61978678

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Svein M said:

Enig i at Miele er for dyr når du kan få en god vaskemaskin (Siemens/Bosch) for 5000 så er ikke en Miele verdt 10000.

En ting å merke seg er at noen merker er god på vaskemaskin, mens andre merker kan være gode på kjøleskap, og andre igjen på komfyr osv.

De jeg hørte om LG for noen år siden var at det var dårlig med reparasjon muligheter. Samsung og LG har vel ikke den samme erfaringen/holdningene på dette som de europeiske merkene som har vært her i alle år.

Her er en link som omtaler tester:

https://www.bestitestguiden.com/tester-pa-beste/vaskemaskin.html

Her en artikkel om en undersøkelse som går på holdbarhet:

https://www.dinside.no/bolig/hvitevarene-som-varer-lengst/61978678

Siemens og Bosch til 5000 er ikke laget i Tyskland. Da må du nærme deg Miele-pris.

Lenke til kommentar
1 hour ago, OPL said:

Tatt kvelden på hvilken måte. Helt svart som natten på skjermen?

Jeg vet ikke hvilke spare parts du ønsker å bli sittende med. Men det første en kanskje burde gjøre er å kjøpe en sånn hovedkortkontakt å sette på hovedkortkabelen til PSU (strømforsyning - power supply unit). Om du har et voltmeter da så kan du koble alt i fra og måle på de andre ledningene/utgangene fra PSU når 240 Volt står tilkoblet. Alternativ som er enklere og dyrere om er å kjøpe et ekstra PSU og ha stående å støve eller som du planlegger i PC #2. Det er ihvertfall riktig ende å feilsøke i fra dersom alt er svart som natten på skjerm.

Du ser det at en kortslutning i PC pleier å nekte PSU å drive videre. Så når du har en hovedkortkontakt så får du gitt signal til PSU om at nå er resten av PC (som er å lure PSU'en) klar til å ta i mot strøm. Når alle kable er frakoblet i PSU unntatt hovedkortkontakten så får du sjekket om det er strøm på de andre enhetene.

Du må så gå fram en for en komponent i PC og finne ut om de trigger kortslutning gitt at forbeholdet om at PSU kom i live igjen er tilstede først. Da kan du finne ut om det er en simpel rimelig komponent å erstatte bare. Den gamle PC har nok en del deler du kan nyte godt av i et helt nybygg dersom du likevel sikler etter noe helt nytt å kose deg med. Lykke til med valgene.

Sannheten er at det er mye enklere enn det å kjøpe en kobling som kortslutter de riktige pinnene. Det går med en binders så lenge du passer på å isolere den eller pakke en plastpose rundt så strømmen ikke tar på avveie av å komme borti noe. Men, den kortslutningen der kan altså kjøpes som en plugg som dekker hele kontakten selv om det bare er et par pinner som kortsluttes:

En kan vel spørre seg om det er riktig å kortslutte uten å gi noe som helst motstand? Jeg har ikke fasit på hvilke strømmer og hva som forbinder de to kontaktpinnene på hovedkortet.

resistor..jpg

En kan kjøpe seg en ferdig plugg så en slipper å lete etter riktige pinner:

41Sw-cNBPnL.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, Isbilen said:

Siemens og Bosch til 5000 er ikke laget i Tyskland. Da må du nærme deg Miele-pris.

Også finnes det flere grupperinger av merkenavn som ruller ut av samme fabrikkeierskap til fabrikkeierskap.

Bosch, Siemens ihvertfall, og jeg vet ikke om AEG tilhører den gruppen. Men det vet jo butikkjøperne  butikkselgerne hos f.eks. Elkjøp med flere butikker alt om.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Tatt kvelden på hvilken måte. Helt svart som natten på skjermen?

Jeg vet ikke hvilke spare parts du ønsker å bli sittende med. Men det første en kanskje burde gjøre er å kjøpe en sånn hovedkortkontakt å sette på hovedkortkabelen til PSU (strømforsyning - power supply unit). Om du har et voltmeter da så kan du koble alt i fra og måle på de andre ledningene/utgangene fra PSU når 240 Volt står tilkoblet. Alternativ som er enklere og dyrere om er å kjøpe et ekstra PSU og ha stående å støve eller som du planlegger i PC #2. Det er ihvertfall riktig ende å feilsøke i fra dersom alt er svart som natten på skjerm.

Du ser det at en kortslutning i PC pleier å nekte PSU å drive videre. Så når du har en hovedkortkontakt så får du gitt signal til PSU om at nå er resten av PC (som er å lure PSU'en) klar til å ta i mot strøm. Når alle kable er frakoblet i PSU unntatt hovedkortkontakten så får du sjekket om det er strøm på de andre enhetene.

Du må så gå fram en for en komponent i PC og finne ut om de trigger kortslutning gitt at forbeholdet om at PSU kom i live igjen er tilstede først. Da kan du finne ut om det er en simpel rimelig komponent å erstatte bare. Den gamle PC har nok en del deler du kan nyte godt av i et helt nybygg dersom du likevel sikler etter noe helt nytt å kose deg med. Lykke til med valgene.

Sannheten er at det er mye enklere enn det å kjøpe en kobling som kortslutter de riktige pinnene. Det går med en binders så lenge du passer på å isolere den eller pakke en plastpose rundt så strømmen ikke tar på avveie av å komme borti noe. Men, den kortslutningen der kan altså kjøpes som en plugg som dekker hele kontakten selv om det bare er et par pinner som kortsluttes:

En kan vel spørre seg om det er riktig å kortslutte uten å gi noe som helst motstand? Jeg har ikke fasit på hvilke strømmer og hva som forbinder de to kontaktpinnene på hovedkortet.

resistor..jpg

En kan kjøpe seg en ferdig plugg så en slipper å lete etter riktige pinner:

41Sw-cNBPnL.jpg

Takk for tiden du brukte på det. Har sjekket litt. Men den er 10 år gammel så på tide med noe nytt

Lenke til kommentar
G skrev (9 timer siden):

Computersalg sender vel i fra utlandet, uten at du som kunde opplever å måtte forholde deg til innførselen. Hvordan returer og klager da blir vet jeg ikke, siden de holder til i Danmark. Står kanskje noe om det på nettsiden deres. Men, jeg syntes at frakttiden var litt langsom, selv om den ikke var helt forferdelig. Det er godt mulig at noen av varene ikke er tilgjengelig på lager og at selv Computersalg må få varer via tredjeparter som har de på lager, noe som forverrer litt på leveringstiden.

Komplett nytter Postnord, og det har jeg kun positive opplevelser med.

Har du sjekket prisjakt?

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4807216

Jeg bestilte (til Bodø) den 11. og fikk den levert den 18. så frakttiden skal jeg ikke klage på. Det som er verre er at kona mente jeg måtte være et godt forbilde for ungene, så skjermen er pakket inn i gavepapir og jeg må vente til julaften med å finne ut om den er i orden eller ei ?. De har vanligvis kun 14 dagers returrett men den de har utvidet til 7. januar i forbindelse med julesalget.

Ifølge prisjakt hadde den aldri vært billigere, med bunnpris på 11291,- (nå senket videre til 11044,-), så med singlesdaytilbudet fikk jeg den altså til 10048,-. Jeg glemte dog å sjekke viatrumf før jeg bestilte, som kunne gitt meg litt trumfbonus på hele greia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Iceman22 said:

Komplett var tidlig ute før black week i det helle tatt har startet ?

Virker som de er litt desperate å få solgt noe, men tilbudene ser ikke noe særlig gunstige ut heller.

Skjønner godt hvorfor de har fått så mye hets på facebook hvor folk er skuffet.

Det er jo ikke sikkert at de har låst seg (Komplett). Det kan vel komme noen nye tilbud utover uken? Om de vil..

Jeg har allerede handlet en ting. Men det er fordi jeg satt å ventet på en prisreduksjon på akkurat den type vare. Ellers så hadde jeg hatt guts til å vente the long game på nye modeller snarere enn å kjøpe 2019-modell.

Spesiellt på selve fredagen så bør det jo la seg gå an å ha noe spesiellt. Men, man er jo bare nødt å vente å se om det blir slik eller ikke.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...