Gå til innhold

Nyutdannet på jobbleting, men ingen penger.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er 25år og ble ferdig utdannet nå i September (master i telecom) og derfor på jobbleting, men har ikke funnet noe enda. Jeg bor hos foreldrene mine, men er i ferd med gå fri for penger (siste rest av studielånet) og måtte nå til tannlegen og fikk der en saftig regning. Jeg lurte på om det er noen som vet om mulighet til noen form for støtte? Forledrene mine bor flere timer unna hvor det er mulighet for jobb, så jeg vet ikke hvordan skal får råd til å reise på evt intervju, boplass, mat etc.

 

Jeg snakket med en som har jobbet litt i NAV og jeg forsto det slik at siden jeg aldri har tjent 1G og bor hos foreldrene mine er jeg på egenhånd. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Vet noen om det er mulighet for noen støtte eller må jeg lete etter deltidsjobb?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er seriøs om å finne jobb, burde det være muligheter for at NAV støtter deg med noe så lenge du kan bevise at du aktivt søker jobb. Prøv å forhandle med dem.

 

Og ja, det første du burde gjøre er kanskje å ta kontakt med potensielle arbeidsgivere for å høre hvordan muligheter er. Kanskje du kan få noen intervjuer og se om du passer inn noe sted. Kanskje du kan få prøve deg en dag eller tre for å se om du håndterer det. Så kan arbeidsgiver garantere for NAV at du får jobb, og da tipper jeg NAV er mer villige til å støtte deg til du får lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NAV har jobbsøkerkurs, alt fra hvordan skrive søknader til rett og slett å komme seg opp om morgenen og skrive 5 søknader hver dag. Hvis du kjenner folk, f.eks. tidligere studievenner, så spør de om de kan hjelpe deg. De fleste jobbene lyses ikke ut, men går via kjente. Drømmejobben kan komme en gang i året. I mellomtiden, ta hva som helst som gir deg penger og noe å skrive på CV'n.

 

Hvis du havner i NAV-systemet, se på NAV som din arbeidsgiver. Når NAV sier "hopp", så svarer du "hvor høyt?", ikke "hvorfor?".  :)

Så lenge du gjør ting som NAV liker, så betaler de omkostninger direkte tilknyttet dette, som kollektivtransport / bensinpenger. De kan også hjelpe deg med "praksisplass", hvor du rett og slett jobber gratis for en potensiell arbeidsgiver en stund for å vise hva du er verdt. Det er dog en del firmaer som misbruker denne ordningen for å skaffe seg gratishjelp, men ikke gi opp. (Hvis din saksbehandler i NAV får det for seg at du helst bare vil nave, så kan ting bli vanskeligere. Ikke la det skje.)

 

Hvis du er uheldig og blir langtidsledig og har søkt 100 stillinger. Ikke! Gi! Opp! Tving deg opp om morgenen, selv når du virkelig ikke vil! Gå turer! Hold deg i form, både fysisk og psykisk.

 

Jeg var nyutdannet innen IT rett før dotcom-døden på slutten av 90-tallet og gikk rett inn i denne. Jeg brukte nesten et år på å få jobb. Jeg har også vært langtidsledig for ca. 5-6 år siden og hadde perioder hvor alt var svart og jeg ga opp. Ikke gjør den feilen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...